Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Personage beschrijving in non-fictie boek

Heyy Ik heb een vraagje. Ik ben een non-fictie verhaal aan het schrijven. Over een trauma uit mijn jeugd. In hoeverre mag ik het uiterlijk van de dader (mijn stiefvader) omschrijven als hij hoe werkelijk is? Ik gebruik uiteraard niet zijn naam, maar een pseudoniem. Moet ik zijn uiterlijk in de beschrijving van hem als personage (deels) verzinnen? Weet iemand hier iets van? Kan hij hier aangifte o.i.d van doen als hij zichzelf herkent in mijn boek? Alvast bedankt! Groetjes van Nicole

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo lang jij hem niet van onbewezen of niet te bewijzen (mis)daden beticht, mag je hem volgens mij beschrijven volgens je eigen herinnering of beeld. In gevoelsmatig opzicht kun je er wel iets aan toevoegen / bij verzinnen, dat niet geheel de werkelijheid dekt, bijvoorbeeld dat die enorme lippen van hem je angst inboezemden (terwijl hij misschien in het echt juist heel dunne lippen had, maar je beschrijft het anders omdat ze een betekenis of een beleving bij je oproepen, waarbij het beeld van grote, dikke lippen beter bij je gevoel past). Pas op: het is alleen een voorbeeld, hoor.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoii Bedankt voor de reacties! @ Dries: De laatste link was wel interessant (de reactie van het juridisch loket). @MJ: Grappig dat je dat zegt, want hij heeft in het echt hele dunne lippen hihi Maar ik begrijp wat je bedoelt, ga er over nadenken. De daden/handelingen die ik ga beschrijven in mijn boek, zijn allemaal bewezen verklaard door de rechter. Dus wat dat aangaat zit ik wel veilig dan.. Handig deze site zeg, weer een vraag opgehelderd hihi

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wil je dit boek echt helemaal zelf schrijven? Een voorbeeld hoe het ook zou kunnen is het boek van Christiane Felscherinow. Veel sterkte in ieder geval.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja ik wil het boek helemaal zelf schrijven. Het boek waar je het over hebt ken ik niet..Zal ff op bol.com kijken. Wat is er anders aan dat boek dan?

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haar verhaal is opgeschreven door journalist(en) en toch is het helemaal haar verhaal. Ik weet niet precies hoe ik het moet zeggen, maar volgens mij is dat voor de lezer beter om te volgen dan dat zij het helemaal alleen had geschreven.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ok. Het zou een goed idee kunnen zijn, maar ik wil het boek helemaal zelf schrijven. Het is mijn passie, zou het niet uit handen willen geven hihi Weet je ook de titel van dat boek?

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kan het niet vinden op Bol. Maar doet er eigenlijk ook niet toe, want ik schrijf het zelf. Toch bedankt dat je meedenkt!

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
[ ... ] Christiane F., Wir Kinder vom Bahnhof Zoo
Misschien is dit boek niet meer in omloop. Het is ergens in de zeventiger jaren van de vorige eeuw verschenen, toch?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je op bol zoek op Christiana F. dan vind je hem zo (tenzij iedereen nu snel de beschikbare exemplaren opkoopt).