Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Alles zelf regelen wat betreft uitgeven

Ik ben bezig met een boek over een thaibokser. Een waargebeurd levensverhaal. Als het boek af is, wil ik het publiceren. We hebben echter beide geen idee wat de mogelijkheden hiervan zijn. Dit wordt mijn eerste en enigste boek. Ik denk eraan om géén uitgeverij te benaderen, maar het boek te laten drukken bij een drukkerij. Het zal veel gaan kosten, maar verkoopprijs bepaal ik dan zelf en deze zal dan in verband staan met hoeveel boeken ik denk te verkopen. Zodat ik hopelijk mijn gemaakte kosten weer terug krijg. Ook kan ik veel meer zelf bepalen als wanneer ik dat via een uitgeverij doe (eigen lay-out gebruiken bijvoorbeeld). Ik zal voor het boek een ISBN-nummer/barcode aanvragen, waardoor ik ook bereikbaar ben voor grote boekwinkels. Promotie en dergelijke regel ik zelf.

Wie kan mij vertellen of het echt zo simpel is als het lijkt? Wie heeft hier ervaring mee? :roll:

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het is inderdaad zo simpel als het lijkt. Als je het zelf in pdf kunt zetten en een isbn hebt ben je al bijna klaar.
Dan hoef je alleen nog maar een drukker te vinden in Nederland (of buitenland veel goedkoper vaak).

Je kunt ook eens kijken naar www.lulu.com. Daar zie je meteen prijzen.
Ook zou ik even hier kijken voor een vergelijking van 'eigenbeheeruitgevers' als je het niet helemaal zelf doet maar een deel over wilt laten of wilt laten corrigeren door iemand die er verstand van heeft.
http://www.blancoregel.org/Editie2/Wereldje.html#Art4

Ik heb mijn boekje bij Boekenbent laten doen. Is me goed bevallen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je wel voor je reaktie. Maar stel ik ga alles zelf regelen. Ben ik dan via een ISBN-nummer bereikbaar voor alle boekwinkels? En hoe gaan zij bestellingen bij mij doen? Stel er is bij de Bruna in Maastricht (ver van mij :wink: ) door een klant gevraagd naar mijn boek. Hoe krijg ik mijn boeken dan naar de Bruna in Maastricht? Is dat simpelweg dat zij mij voor bijvoorbeeld 3 boeken betalen, en ik dat hen stuur via post? :roll:

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja, zo gaat dat dan. Al vinden boekhandels meestal dat ze achteraf moeten betalen en niet vooraf. Ze zijn daar niet altijd even snel mee. Je moet vooraf bepalen welke marge ze krijgen. Voor normale boeken krijgen ze 40%. Bij eigen beheerboeken vaak 20% omdat die duurder drukken zijn in kleine oplage. Dan zijn er weer boekhandels die tegen hun klanten zeggen dat ze de boeken niet kunnen bestellen omdat ze niet bij CB liggen. Dat is dus kolder, jij moet alleen zorgen dat je aangeeft bij je ISBN waar ze heen moeten met een bestelling.

Kijk eens op de site van Boekenbent daar staat het uitgelegd hoe dat werkt. Als mijn boek besteld wordt gaat dat via Boekkenbent die het weer naar mij zendt en ik verstuur na betaling de boeken.

Vergeet ook niet twee boeken naar het centrale adres van de biebs te sturen (Biblion). Dan nemen zij het op in de bestelcatalogus en krijg je ook daar bestellingen van.

Er zijn nog meer topics op dit forum over eigen beheer. Snuffel daar ook eens.

En ook Lulu heeft een leerzaam forum over eigen beheer.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Selluf doen!

Ik ken het. Ik heb het ook helemaal zelf gedaan. MET hulp van Boekenbent.

Voor de eerste druk:Zelf kaft ontworpen met een vriendin samen, zelf schrijven en redigeren, zlef binnenwerk opgemaakt met behulp van een programmaatje op cd van Boekenbent, zelf verkoop gedaan alleen via internet. De eerste druk heeft boekenbent het eigenlijk alleen laten drukken voor me de rest heb ik gedaan.

Als je zelf een isbn nr aanvraagt is dat minder makkelijk dan als je het Boekenbent laat doen. Kost een drol bij hen. 8 euro geloof ik. Als je een isbn nr hebt krijg je vanzelf het verzoek van de nederlandse bieb om 2 exemplaren te verzenden naar hen. Zij bepalen dan of het in de biebs komt.

Je boek komt niet vanzelf in de boekhandels. Daar moet je zelf mee leuren op basis van consignatie. Of een streepjescode aanvragen dan gaat het naar centraal boekenhuis en die verspreiden het naar de boekhandels als die boekhandels erom vragen. Promotie moet je zelf dan doen.

Ik zou niet zomaar naar een drukker gaan. Kost een vermogen. Via Boekenbent bijv (hangt natuurlijk van de aantallen af die je wilt) kostte het mij geloof ik 7 euro per boek. Bij een oplage van 200. Dat redt je niet bij een drukker hoor.

De 2e druk heb ik ook via hen laten doen en deden zij ook de verkoop. Hartstikke makkelijk en goed geregeld. Voor meer info, pb me maar.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ook ik heb uitgegeven via Boekenbent. Ik kan het je aanraden.

Wat ik zelf het belangrijkste aandachtspunt blijf vinden als je zelf uitgeeft, is het laten redigeren. Hopelijk ken je mensen die je daarbij kunnen helpen.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik zit bij Gigaboek, en die is ook goed.
Nee serieus kost 300 euro en dan krijg je 10 boeken, verder staat je boek op internet, zodat iedereen het kan bestellen, je krijgt 20% van opbrengst.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Die verschillende prijzen vind ik het nog het moeilijkste... Ik heb overal op gekeken, ook op lulu, maar soms denk je dat je de totaalprijs hebt, en dan duiken er opeens nog meer kosten op en wordt weer duurder.
Zucht. Ik heb natuurlijk het vergelijkingsoverzicht erbij gehaald.

Bij Lulu lijkt het erg eenvoudig, je volgt een stappenplan op je scherm en voila, je krijgt een week later je zending boeken. Maar is het wel zo eenvoudig en zit er nergens een addertje onder het gras?? En hoe kun je kwaliteit vergelijken, eigenlijk moet je dan van al die POD uitgeverijen een zelfde soort boekje in handen hebben om het te bekijken.

Willemjansen: Die driehonderd euro, is dat all in?
Of zijn dat alleen de productiekosten?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zijn (grote) boekwinkels niet wat schuw om zomaar een boek in eigen beheer in hun winkel te leggen?
Een uitgever hebben is oor hen ook een beetje safe, toch?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mijn ervaring is dat vrijwel elke boekhandel de boeken in consignatie wil leggen. Zeker als je wat publiciteit organiseert in die plaats via de regionale pers. Er waren bij mij maar twee boekhandels die weigerden.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Trouwens die 300 euro bij gigaboek voor 10 boeken zou ik zeker niet doen. Je krijgt wel 20% per boek, maar geen hond koopt die boeken via internet als ze je niet kennen.
Nee gewoon een grote doos met boeken thuis en dan overal waar je komt je boek droppen. In de kroeg, bij het koor, in de sportclup en noem maar op. Je gezicht laten zien en tegelijk je boek verkopen. Dat werkt.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik meen dit echt en ja, het is zwoegen.
Of het is leuk handelen en verkopen. Het is maar wat je ervan vindt.

Gisteren heb ik nog twee boeken verkocht aan een vrouw die zei als je net zo smeuiig schrijft als dat je praat dan moet het een mooi boek zijn.

Trouwens, jij hebt mijn boek nog niet besteld. Denk je niet dat je spijt krijgt als het straks weer uitverkocht is en ik de winst deze keer niet meer omzet in nieuwe boeken maar in een leuke vakantie?

Dan heb je straks als ik erg beroemd ben dus niet mijn allereerste eigenbeheerboek. Eeuwig zonde. :lol:

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mee eens! :twisted: Als ze later groot en beroemd is, jat ik mooi haar boek weer terug uit de kast van m'n oma (die krijgt dat van mij als kerstcadeautje). Het is evengoed een prachtboek ::D

Daarbij, via internet doe ik het eigenlijk nóóit, bestellen bij Zjors was serieus de allereerste keer via internet en niet iedereen is even betrouwbaar als zij, dus. Ik denk niet dat veel mensen zowaar boeken via internet bestellen, zonder ze zelf smaar één keer écht gezien te hebben (bij familie, vrienden, toevallig een keertje in een boekwinkel, een voorbeeld van de lay-our op het internet met daarbij vermeld dat het via de boekwinkel te bestellen is), etc. Dus...

Maarja, wat weet ik er van, ik ben nog maar een kind, hoewel ik dat niet zo snel toegeef :-P

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ah...zie ik daar een potentieel geinteresseerde lezer??

Mijn eigenbeheerboek (onder pseudoniem) heet een Wr*akhou*ten Taf*eltje en andere sche*efgetimmerde verhaaltjes. En dan de sterretjes even wegdenken. Je wordt er gegarandeerd vrolijk van. Toch, Tigergirl?

Maar je hebt dit alles toch al gelezen bij boekpresentatie?

En bestel nu maar snel want in mei komt deel twee al en dan moet je weer gespaard hebben, want eens een boek van me gekocht wil je de hele serie hebben! :lol:

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hij is geweldig ^.^ Zodra je begint wil je er niet meer mee stoppen. Inderdaad vijftig glimlachjes en een enkele schaterlach (wel meer dan een enkele eigenlijk, en ik lach bijna nooit om iets dat ik lees).

@ Brenda; en? Hoe staat het ervoor?

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Anne wrote:

Bij Lulu lijkt het erg eenvoudig, je volgt een stappenplan op je scherm en voila, je krijgt een week later je zending boeken. Maar is het wel zo eenvoudig en zit er nergens een addertje onder het gras??

ja hoor, zo eenvoudig is het. Je betaalt echt alleen de drukkosten op het moment dat je een boek laat maken. en de verzendkosten, verder betaal je helemaal NIETS. Het duurt overigens wel wat langer dan die week. De boeken komen uit Spanje, dus reken op 10 werkdagen.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

OFF TOPIC. @Zjors, hihihi wat hebbie zjors nou weer aangetrokken? En ben je net als die nijntje kinder computerprogramma's ze allemaal verschillende gekleurde jasjes aan het aan trekken...

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik wou dat ik twee hondjes was
Dan kon ik samen spelen

Dat zijn toch de slotregels van een historisch gedichtje? Van wie ook weer?
Afijn, deze twee hondjes vond ik op internet. En ja, ze lijken precies op mijn Zjors.
Ik dacht, die moet zijn feestdagenpretjurk (mooi woord voor dat andere topic) maar weer eens in de kast doen en een stoer jasje aan.

Hartstikke off-topic natuurlijk. Foei ik!

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zjors wrote:
Als we jou niet hadden! Dank je. :lol:

én google, natuurlijk. :wink:

trouwens, volgens mij was dat geen plagiaat... ik dacht dat het bekend was dat hij dat had gedaan. (En Friedrich Torberg schrijf je zonder s, maar dat terzijde...)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Via Boekenbent bijv (hangt natuurlijk van de aantallen af die je wilt) kostte het mij geloof ik 7 euro per boek. Bij een oplage van 200.

Dat is dan toch ook 1400 euro, toch, Roos? Ik weet niet wat een drukker vraagt en hoe je boek eruitziet (harde kaft e.d.) maar voor 1400 kan de drukker hier ook wel wat printen, geloof ik.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Josje, nog even over Lulu... je zegt dat het idd zo eenvoudig is. Dus als ik alles netjes op de juiste plek invoeg in Lulu, maken ze er in Spanje in boek van, en krijg ik het na twee weken netjes bezorgd met een rekening erbij?
En wat zijn de verzendkosten, als ik bijv. honderd boekjes laat drukken? Een schatting hoor... :wink: , dan kan ik uitrekenen wat het gunstigst is voor mijn volgende POD uitgave.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zonder rekening. Je moet vooruitbetalen met paypal of een creditcard (struikelblok maar te nemen). zoek een vergelijkbaar boek op met ongeveer hetzelfde aantal pagina's. Zet dat in je winkelmand en ga tot bijna het einde met bestellen tot je bij de verzendkosten bent. Dan kijk je wat het kost en delete de bestelling gewoon. Weet je wat het kost zonder dat je iets besteld hebt.