Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoelang doe jij over een artikel?

Momenteel werk ik voor de eerste keer aan een interview. Research gedaan, vragen geformuleerd en interview gehouden. Nu ben ik bezig met het schrijven van het artikel en ben benieuwd hoeveel tijd hiervoor gemiddeld gebuikt wordt. Uitgaande van een artikel van 400 woorden. Ben benieuwd naar jullie reacties.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn ervaring is dat research meestal het meeste tijd kost. Voor het schrijven alleen van 400 woorden doe ik ongeveer een half uur. Maar ik zou me ook weer niet teveel verkijken op hoe lang een ander er over doet. Hoe meer ervaring je hebt met het schrijven van artikelen, hoe sneller je schrijft. Bovendien kan het tempo dan nog per persoon schelen en gaat het uiteindelijk om de kwaliteit van het artikel

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Half uur, of soms ietsje meer, met het voorwerk erbij. (schrijfplan maken enzo. Ik schrijf altijd precies op wat ik in de inleiding wil hebben staan, de aspecten in het middenstuk (eventueel een schema met redenatie, argumenten en tegenargumenten enzo) en wat ik in het slot wil (een samenvatting, vooruitwijzing naar de toekomst, aansporing, enzovoort). Het schrijven zelf is eigenlijk het minste werk als je zo'n schrijfplan hebt gemaakt. Als je maar precies weet wat je wil schrijven, kun je bij 400 woorden in een kwartiertje klaar zijn. Voorwaarde is wel dat je er goed voor gaat zitten natuurlijk. Dingen ertussendoor doen rekt de tijd wel behoorlijk op. ;) Veel succes!

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je iets voor het eerst doet, heeft het geen zin om er de stopwatch bij te houden. Hoe meer je schrijft, hoe makkelijker het is en hoe sneller het gaat. Als dit je eerste interview is, raad ik je aan om er een halve dag voor uit te trekken, maar ook niet meer dan dat. Als je langer gaat schaven aan 400 woorden wordt het echt niet beter. Mijn ervaring is ook dat bij kortere artikelen (400 is kort) beter eerst gewoon alles op kunt schrijven wat je in je hoofd hebt en dan te gaan inkorten. Dat is efficienter dan de hele tijd naar je wordcount te staren. Als je het vaker doet zul je merken dat je het aantal woorden steeds makkelijker inschat. Ik kan zelf inmiddels aan het aantal pagina's aantekeningen ongeveer zien hoe lang het artikel kan worden. Kwestie van oefenen dus.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met Harryhol eens. Hoe vaker je artikelen schrijft, hoe sneller dat gaat. Ben je pas begonnen met journalistiek, dan moet je eventjes geduld hebben en je concentreren op de inhoud van je tekst. De snelheid komt straks vanzelf wel ;)

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt allemaal voor de reacties. In een half uur klaar is nog even niet gelukt. Wel ben ik, en zijn anderen, tevreden met het resultaat. Heb er met plezier aan gewerkt. En dan is iets langer plezier hebben geen enkel probleem. ;) Volgende maand ga ik werken aan mijn tweede interview. Wellicht weet ik jullie dan weer te vinden met een vraag. ;)