Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Speelt leeftijd een rol ?

Hey Ik ben 14 jaar oud en dacht dat ik redelijk goed kon schrijven. Maar soms lees ik dingen, waarvan ik in zie dat ik dwaas schrijf. Is het omdat ik de jongste ben van de bende? Speelt leeftijd me parten? Nochtans ben ik al 7 jaar geboeid door het schrijven. Heeft er iemand tips of een verklaring? Schrijf ze dan! Dank bij voorbaat. Detective De Schepper

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar soms lees ik dingen, waarvan ik in zie dat ik dwaas schrijf.
Dat is een vorm van zelfinzicht die slechts weinigen is gegeven. En een van de belangrijkste eigenschappen om te leren. Schrijven is een vak en daarvoor is oefening nodig. Dus gewoon doorgaan met schrijven en van je eigen inzichten leren. Keulen en Aken zijn niet op één dag gebouwd. Over vijf jaar heb je het waarschijnlijk al heel behoorlijk in de vingers. Meer dan menig volwassene als je er serieus mee bezig blijft. En dan zul je ook inzien dat wat je nu schrijft, niet eens zo heel dwaas is.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben 14 jaar oud en dacht dat ik redelijk goed kon schrijven. Maar soms lees ik dingen, waarvan ik in zie dat ik dwaas schrijf. Is het omdat ik de jongste ben van de bende? Speelt leeftijd me parten? Nochtans ben ik al 7 jaar geboeid door het schrijven. Heeft er iemand tips of een verklaring? Schrijf ze dan!
Heel bijzonder. Je bent niet de jongste van de Bende. Leeftijd speelt je altijd parten. Maar kan tevens in jouw voordeel zijn. Wie dwaasheid in haar/zijn eigen schrijven ontdekt is raadgever van de Tsaar. Dat weet alleen de Nar. The Fool. De Dwaas. http://p3809.home.xs4all.nl/osho_/01.htm Volg je eigen weg.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat Yrret zegt: je bent helemaal niet de jongste ;) Hoe eerder je begint, hoe beter het is want dan kun je meer leren. Echt waar, het leren is makkelijk wanneer je jong bent, al was het maar omdat je nu al weet dat je bij Nederlands altijd moet blijven opletten. Sommige mensen komen er op hun veertigste achter dat ze willen schrijven en dan is hun middelbare schoolkennis al hopeloos verloren gegaan. Daarbij komt dat iedereen die voor het eerst kritische feedback krijgt even schrikt. Bijna iedereen denkt po dat punt namelijk dat hij/zij het al helemaal onder de knie had en iedereen komt erachter dat er nog heel veel te leren valt. Dus vooral niet van schrikken en doe er je voordeel mee!

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uiteraard speelt leeftijd je parten. Op m'n veertiende dacht ik van mezelf ook wel heel wat te zijn en had ik niet verwacht nog veel beter te zullen worden, maar dat is dus wel gebeurd. Rond die tijd had ik hetzelfde inzicht zoals jij, maar mijn passie voor het schrijven was niet overweldigend te noemen, waardoor ik er een paar jaar mee gestopt ben. Zonder veel oefening, dus louter door het verzamelen van een paar verjaardagskaarten, waren mijn schrijfsels al meteen een niveau hoger. Daarmee wil ik je niet aanraden om te stoppen met schrijven, want wellicht heb ik wel wat ervaring verloren tijdens die jaren. Wat ik wel wil zeggen is dat je er vanuit mag gaan dat je er sowieso nog op zal verbeteren, wat op dit moment misschien ontmoedigend mag klinken (was het voor mij alvast), maar dat lijkt me geen probleem te zijn indien je voldoende plezier beleeft aan het schrijven.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oefening baart kunst. Dat is in het geval van schrijven zeker het geval. Door veel te schrijven leer je. Door iets met de feedback te doen die je bijvoorbeeld bij proeflezen krijgt, verbeter je jezelf. Het maakt niet uit of je tien, twintig of veertig bent, je groeit in het schrijven. Gewoon veel oefenen en vooral niet terugschrikken wanneer anderen je wijzen op wat er beter zou kunnen, maar het oppakken en er je voordeel mee doen.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het feit dat je jong bent wil niet zeggen dat je nog niet kan schrijven. Leeftijd op zich zegt denk ik ook niet alles. Belangrijker zijn inzicht, empathie en levenservaring. Het is nu eenmaal zo dat je meer levenservaring hebt als je ouder bent. Daar staat tegenover dat er oude mensen zijn zonder levenservaring. Het grote voordeel van schrijven als je jong bent, is dat je nog niet gehinderd wordt door te veel zelfkritiek. Daardoor kun je meer schrijven en daardoor beter worden. Wel is het denk ik slim om ook een beetje realistisch te blijven en niet te willen haasten. Ga er niet van uit dat het boek dat je nu schrijft volgend jaar in de winkel ligt. Dat soort zelfopgelegde potentiële teleurstellingen helpen je geen steek.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Ik ben 14 jaar oud en dacht dat ik redelijk goed kon schrijven. Maar soms lees ik dingen, waarvan ik in zie dat ik dwaas schrijf. Is het omdat ik de jongste ben van de bende? Speelt leeftijd me parten? Nochtans ben ik al 7 jaar geboeid door het schrijven. Heeft er iemand tips of een verklaring? Schrijf ze dan! Dank bij voorbaat. Detective De Schepper
Ik heb zelf een Schrijverscursus achter de rug en sta zelf nog in de kinderschoenen wat betreft het schrijven. Je moet vertrouwen hebben in jezelf en langzaam ontwikkelen, dus vooruitgaan, is een gegeven dat meespeelt.