Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Humor

Wat is het meest humoristische boek dat je gelezen hebt? Ik vraag dit omdat ik altijd de behoefte heb om in elk verhaal een stukje humor te beschrijven (soms vind men het zonde dat ik dat doe). Een humoristisch verhaal te schrijven lijkt me heerlijk. Daarom zoek ik boeken waarvan men zegt: dit is het voor mij. Ik zoek dus voorbeelden om erachter te komen waar de lezer van houdt. Niet dat ik hetzelfde zou schrijven, want dat kan en wil ik ook niet. Ik hoop dat ik nu meer duidelijkheid heb verschaft.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bill Bryson: 'Het wonderbaarlijke leven van de thunderbolt kid.' Edit: zonder enige aarzeling.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Komt natuurlijk wel de onvermijdelijke moderatieve vraag: 'Waarom wil je dit weten en wat heeft dit met schrijven te maken?' Be prepared.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Komt natuurlijk wel de onvermijdelijke moderatieve vraag: 'Waarom wil je dit weten en wat heeft dit met schrijven te maken?' Be prepared.
Precies. Kun je aangeven waarom je de vraag stelt, Tja, en dit in verband met creatief schrijven? En dat dan meteen in het starttopic vermelden (dat kun je doen via de knop Bewerken)?

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
O, daar ga ik weer de fout in. Geen mens die mij begrijpt. Beginpost aangepast. Hoop ik.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Naar de bibliotheek geweest. Geen van beide boeken zijn aanwezig. Is The Hitchhiker's Guide ook vertaald in het Nederlands? Anders moet ik constant het woordenboek erbij hebben en dat leest niet lekker.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb erg moeten lachen om James Worthy in zijn gelijknamige boek. Niet zozeer het verhaal als wel zijn kleurrijke en soms bizarre manier van schrijven kan ik wel waarderen ja. Slaat nergens op, maar vermakelijk is het voor mij wel.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begrijp wat je bedoelt, tja. Misschien een meer algemeen topic openen (als dat er nog niet is) rond boeken analyse: wat heb je van welk boek geleerd en welke schrijver is heel goed in ... (vul maar in). Lijkt me heel leerzaam.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Tja Misschien is het een idee om van de andere kant te beginnen en stijlfiguren te verzamelen die humor beogen of impliciet in zich dragen. Sommige zullen je niks zeggen, andere kunnen je wellicht inspireren. Je zou kunnen beginnen met wikipedia en vervolgens de diepte in kunnen gaan. http://nl.wikipedia.org/wiki/Humor

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De gifhouten bijbel van Barbara Kingsolver vond ik een heel mooi boek. De situatie is schrijnend, maar er zit zoveel humor in verwerkt in de manier van schrijven. Het wordt door vier personages verteld en ze hebben ieder hun manier van vertellen, maar bij allen heb ik zitten gniffelen en zinnen aan de mensen om mij heen laten lezen.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat ene boek. Hoe heet het ook alweer... Over een man die zo goed was in excuses maken dat hij excuseur-generaal van de VN werd. Volgens mij was het uit het Engels vertaald. Ja, lekker vaag, sorry. Dichterbij kom ik niet. In onze oude bieb zou ik het waarschijnlijk nog wel kunnen vinden, maar ze hebben alles verbouwd en verplaatst.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat vind ik heel persoonlijk; wat de een grappig vindt, vindt de ander niets. Ik heb een keer harop gelachen met een boek. Helaas is de titel mij ontschoten maar het was in de stijl van Bridget Jones. Verder vind ik dat er in elk boek op zijn tijd wel een humoristisch stukje mag staan. :)

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De titels weet ik zo even niet, maar er is keus genoeg: de boeken van Midas Dekkers en Kees van Kooten (hiervan de korte verhalen, over ondergekotste Snoopy`s ("Proef eens hoe lekker Snoopy vandaag ruikt" zei zijn dochter toen) en "Unsere Traumküche" bijvoorbeeld)

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Douglas Adams: The Hitchhiker's Guide to the Galaxy (1979)
Ook mijn eerste keus. @Tja, anders huur/koop je de film, die is ook goed geslaagd in het overbrengen van de humor in het boek. Hoewel het boek, de hele serie, beter is.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is The Hitchhiker's Guide ook vertaald in het Nederlands?
Het Transgalactisch Liftershandboek: http://nl.wikipedia.org/wiki/Het_Transgalactisch_… Het bestuderen van het origineel en de vertaling is in het kader van humor interessant: welke woordgrappen worden hoe vertaald? Welke Britse situaties zijn hoe omgezet naar herkenbare Nederlandse situaties? En dat kun je natuurlijk ook gebruiken bij onderzoek naar humor: wat is humor en welke soort humor wil je gebruiken? Woordgrappen? Een complete humoristische/hilarische situatie? Humoristische intermezzo's? Onverwachte wendingen in gebeurtenissen?

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het transgalactisch lifters handboek en de opvolgende delen eerst in het Nederlands en vervolgens in het Engels gelezen, ergens in de jaren '90. De Nederlandse vertaling is goed gedaan, vind ik. De droge humor komt wel beter uit in het origineel. De film is grappig, maar verbleekt bij het boek. Ik vond de film vooral leuk omdat het scènes uit het boek weer naar boven haalde. Ik heb de boeken erg vaak gelezen. Quotes uit de boeken werden gebruikt in mijn vriendenkring, een vriend met een blauwe trui beschreef de kleur als 'een hyperintelligente tint blauw' en voor mijn verjaardag kreeg ik een deurposter met daarop een Vogon gedicht (in het Nederlands) dat ik nog steeds uit mijn hoofd ken al heb ik die poster al jaren niet meer. Wij maakten deuren 'gelukkig' door ze open en dicht te doen en bedankten bezoek voor de vis bij het afscheid. Ik heb lang gedacht dat die boeken de leukste waren die ik ooit heb gelezen, al speelt jeugdsentiment misschien ook een rol. De karakters zijn origineel en grappig, Trillian (Trema) is door Adams neergezet als een sterke vrouw, iets dat ik mij toen niet zo realiseerde maar wat mij achteraf gezien erg aansprak in het verhaal.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De BBC heeft van het transgalactisch lifters handboek (geen paniek) een tv-serie gemaakt (jaren 80) is ook op dvd verkrijgbaar, heel goed. @ Tja, bij D Adams, zit de humor vooral in dialoog en misverstanden, echt een aanrader. Er valt veel bij hem te lachen en te leren.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Was ik bijna nog een schrijver vergeten, die wat mij betreft, de humor goed weet over te brengen in zijn boeken: Terry Pratchett (schijfwereld serie). Net als D. Adams een Engelse schrijver met de bijbehorende humor.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De boeken van Tom Sharpe. Het eerste dat ik las, vond ik zeer komisch. Bij boek drie geloofde ik het verder wel. Toen werd me duidelijk dat hij steeds dezelfde trucjes gebruikt. Het werd voorspelbaar, maar daarom wel weer leerzaam.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
The Hitchhiker's guide heb ik inmiddels van een soller ontvangen. Ik zal de genoemde boeken eens opschrijven.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tom Sharpe kan ik ook wel goed smaken. Satirische humor, vooral de Wilt boeken zijn bij tijden hilarisch. (de eerste Wilt boeken zijn heel sterk) Voor Fantasy heb je natuurlijk Pratchett, de eerste Discworld boeken zijn fantastisch (voor mij toch), de latere boeken zijn voor mij altijd hetzelfde qua structuur en ook humor. Daarnaast is er ook Martin Scott (pseudoniem van Martin Millar), de Thraxas series. Over een privé detective in een fantasy setting. Zeer grappig. The Hitchiker's guide vond ik niet echt goed, noch film noch boek. Het begint heel sterk, maar zwakt even sterk weer af. Er is ook nog het boek 'The Road to Mars' van Eric Idle. Niet onaardig, wel niet zeker of die in het Nederlands uitgegeven is.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Naast Fantasy uit het buitenland hebben we in Nederland bijvoorbeeld Simon Carmiggelt, Remco Campert, Kees van Kooten, Godfried Bomans, etc...

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is maar zelden dat ik hardop lach tijdens het lezen. Alleen bij Asterix en Obelix en de boeken van Tom Sharpe.