Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aan tafel! - thema kinderboekenweek 2009

Zo, we kunnen helemaal los dit jaar. Het thema van de volgende kinderboekenweek (oktober 2009) is eten en snoepen in kinderboeken. Zie www.cpnb.nl Jammie!! Wie heeft er al een idee of een plan voor een boek?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben mijn eigen boekenplankje eens langsgelopen en heb geconcludeerd dat er al voldoende op het plankje staat dat aanknopingspunten geeft om volgend jaar uitnodigingen van scholen te verwachten via SSS. Ik heb tegen die tijd in de aanbieding: - Turks eten in een kinderboek - Een meisje dat vegetarisch wil gaan eten - Een invaljuf die met de kinderen uit de klas ijsjes gaat eten in plaats van sommen maken - Twee weggelopen kinderen die pogen een maaltijd te maken van dingen die ze op het land rooien Dat moet toch aanknopingspunten geven. Johnny Mooiweer, ga jij straks de boer op met die porkolt van je? Lijkt me ook een vet plan. :D

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is inderdaad een aardig thema om iets mee te doen. Helaas is mijn boekenplankje nog leeg, maar wie weet... brengt dit thema inspiratie om het te vullen . :puke:

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zjors, jij hebt leuke dingen. In eerste instantie dacht ik 'wat een waardeloos thema' gezien alle artikelen over obesitas bij kinderen maar je kan er natuurlijk ook de andere kant mee uit. Die twee weggelopen kinderen... helemaal te :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk thema! Ik vraag me alleen wel af of het zinvol is om nu als een gekke kok een lekker potje verhalen te gaan kokkerellen. Het duurt wel een halfjaartje voor ik iets publicabels heb gebrouwen en vervolgens doet een uitgeverij er een halfjaar over om het husselmusje te verteren (met het risico dat ze het nog uitspuugt ook). Vorig jaar ben ik wel een tandje hoger gegaan om mijn bundel kindergedichten af te maken, maar het lukte gewoon niet om daar op tijd een uitgever voor te krijgen. Volgens mij moet je al een uitgever hebben en is het dan pas zinvol om iets thematisch te produceren. Of hebben jullie andere ervaringen opgedaan?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat geeft wel het meeste succes inderdaad, als je al een uitgever hebt. Als ik iets voor het thema voor een uitgever schrijf moet het eind januari af zijn bij mij. Maar je kunt ook een paar hoofdstukken schrijven en dan pogen het al 'aan de man' te brengen.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tuurlijk, je kunt het altijd proberen. Ik vraag me alleen af hoe realistisch het is te denken dat je zonder vast contact met een uitgever kunt 'scoren' binnen zo'n thema. Ik heb trouwens wel een themagerelateerd verhaalidee. Ik zal dat eens droppen bij een van mijn uitgevers...

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ideetje gedropt, uitgever reageerde enthousiast. :D Het leven is verrukkeluk (vandaag althans).

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kun je dat niet worden dan? Of verkoop anders je goede idee voor een zak drop aan een van de kinderboekenschrijvers hier :D

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hahaha.. mag het ook chocolade zijn? Nee, misschien ga ik het wel eens proberen. Ach, weet je. Ik wil nog zoveel. Ik wil ooit misschien ook wel gewoon een onderwijsboek schrijven. Moet alleen eerst even een gat in de markt ontdekken hihihi, alles op zijn tijd nietwaar?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe kom jij toch steeds zo vlug achter dat soort info, Zjors? Niet dat ik klaag, erg handig juist zo'n welingelichte bron. Ik ga nadenken of ik nog iets met het thema wil en kan.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gewoon de site van de CPNB bij je favorieten zetten en daar af en toe op kijken. Er staat al een heel jaar vooruit wanneer welke thema's bekend worden gemaakt. Ik zal de titel even veranderen in het 'officiele thema'.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hihi, het zou een thema voor een vampierverhaal kunnen zijn ;). Maar ik vrees dat de mijne voor die tijd niet af is... ;).

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Yep, ik las het vandaag (oh nee, gisteren alweer) in de Nieuwsbrief (per e-mail) van Op ruwe planken. 't Is een leuk thema! Ik heb er vandaag (oh nee, gisteren alweer) ook op zitten broeden. :nod: Wow! Wat goed, Helga, dat je iets ingestuurd hebt en dan meteen zo'n leuke reactie krijgt, :thumbsup:
Hihi, het zou een thema voor een vampierverhaal kunnen zijn ;). Maar ik vrees dat de mijne voor die tijd niet af is... ;).
:lol: Doe het, Ajstinad! Vast een prima idee! Jammie..... *shows long white dreadful teeth*

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Yes! Mijn eet-idee komt in augustus op de markt! Als alles goed gaat. Alleen moet ik het nu nog even helemaal schrijven :confused: Eind januari af. Maar 'iemand' gaat me helpen. Dus wordt het 'ons idee' en 'ons boek'. 'Iemand' :D meldt zichzelf misschien wel hier. O ja, en ik moet ook voor eind januari nog een half moppenboek schrijven :D :D :D (Moppen voor kinderen welkom in mijn mailbox!)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is natuurlijk wel zo, dat als je nu met een boek over eten begint, om volgend jaar mee te doen met de Kinderboekenweek, er inderdaad een heel traject voor je ligt. Dus héél strak en doelgericht plannen! Zjors, je hebt het maar weer voor elkaar! Augustus is perfect, voor de Kinderboekenweek!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat moet heel strak gepland. Zowel bij de schrijver als bij de uitgever. In augustus moet het klaar zijn om nog aangekocht te zijn in de biebs voor de kinderboekenweek. En dat is toch altijd wel een aanschaf van enkele honderden boeken. Dus nu gaan alle agenda's al afgestemd worden.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
......ik ben iemand! :nod: "iemand" moet heel hard gaan werken, maar heeft er ook heel erg veel zin in!!!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, het past anders prima in het thema, eversleeping. Ook niet-eten vind ik heel erg passen bij het thema. ik denk dat het niet alleen zal draaien om lekker eten en veel snoep. Maar ook over 'gezond' of juist afwijkend eetgedrag of zo. Ons boek wordt echter wel een 'lekker boek'. Ik schrijf het tenslotte samen met een kok, dus dat belooft wat!!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat klopt wel. Men houdt het graag luchtig want het moet wel het leesplezier bevorderen. Ik ben benieuwd hoe ze volgend jaar het kinderboekenbal aankleden. Dat moet wel heel lekker zijn, met een soort snoephuisje van Hans en Grietje of zo.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een thema waar ik wel wat mee kan. Ik heb al wat liggen. Ik denk dat handig is voor alle kinderboekenschrijvers op het forum om er lekker snel mee aan de slag te gaan en ervoor te zorgen dat er een voorstel komt. Anders vissen de uitgevers uit eigen vijver. Als jij in die vijver zwemt, fijn. Maar dan nog: je zwemt er niet alleen. Werk aan de winkel.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet verder vertellen, hoor ;) , maar ik mag het prentenboek voor de christelijke kinderboekenmaand 2009 schrijven. Met het idee waar ik het op 3 november in dit topic over had. Oplage: ongeveer 20 duizend exemplaren. Ik voel me een bevoorrecht mens. Je had gelijk, Zjors (in een van de reacties op Tandenpoetsen!): vanaf nu gaat het hard.