Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoeveel verkochte exemplaren?

Hallo allemaal, Ik wist niet waar ik dit onderwerp kwijt kon, dus dan maar hier. Ik weet dat er ooit een dergelijke vraag gesteld is, maar die kan ik niet terugvinden. Het gaat hier om: ik wil weten hoeveel exemplaren er van mijn boek verkocht zijn en hoeveel exemplaren er geleend zijn in bibliotheken. De uitgeleende exemplaren zouden er honderden moeten zijn, maar ik wil het precies weten. Wie o wie? :confused:

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik weet niet wat die redenen zijn, maar volgens mij kun je gewoon overzichten opvragen, dat is niet iets persoonlijks. Zowel de uitgeverij als Lira geeft jaarlijks een overzicht. Die zou je als vanzelf moeten krijgen. Maar als je ze niet krijgt, en je wilt er ook niet naar vragen, zou ik niet weten hoe je erachter kunt komen hoeveel exemplaren er verkocht c.q. uitgeleend zijn.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Ik heb een schrijver bijgestaan waarbij de uitgever verkeerde informatie doorgaf over de verkoopaantallen. Een vriend had een enorme hoeveelheid van het boek gekocht en de uitgever (die geen goede naam heeft op dit forum) claimde een verkoopaantal in het eerste jaar dat lager lag dan de bestelling van die vriend. En op basis daarvan werden royalties uitbetaald. Het bleek niet mogelijk om als auteur bij CB en andere bronnen verkoopaantallen op te vragen (Lira hebben we niet geprobeerd). De auteur heeft geen relatie met het CB en dus worden verkoopaantallen niet doorgegeven aan auteurs. Met andere distributeurs en verkoopkanalen gaat het ongetwijfeld net zo. De enige mogelijkheid was een rechtszaak te beginnen om de juiste aantallen boven water te krijgen (boekenonderzoek eisen), maar het bedrag dat er te winnen viel was niet in verhouding tot de kosten.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je krijgt toch leengeld en royalties uitbetaald? Daar moet je gewoon overzichten van krijgen. Je hebt er trouwens ook recht op, in ieder geval van je uitgeverij. Als het goed is staat in je contract vermeld wanneer je de overzichten ontvangt (doorgaans voor 1 mei, geloof ik).

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik heb begrepen dat je om - tussentijds - de getallen in te (mogen) zien, een geregistreerd accountant mee moet nemen. Misschien is dat nog een idee. Via Lira heb je er ook recht op. Lira vraagt bij vrijwel elke publicatie of er nog auteurs of erven zijn die recht hebben op de leengelden van auteurs van wie ze geen gegevens hebben.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Lira zou ik eens kunnen proberen. De rest wordt dus lastig als ik het goed begrijp. In ieder geval bedankt voor de reacties.