Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe verder bij vastlopen?

Ik ben sinds een tijdje bezig met een 'kort' verhaal. Het is de eerste keer dat ik iets schrijf en het bevalt me hartstikke goed. Het punt is dat ik vastgelopen ben. Ik weet op zich wel waar ik naar toe wil, maar niet hoe... Ik heb het al een tijdje laten liggen omdat dat meestal helpt als ik iets niet weet. Dan kan je er daarna weer 'fris' mee verder. Probleem is dat het nog steeds niet wil.. Dus wat doen jullie als je het niet meer weet? Of hebben jullie daar nooit last van? ;) Alvast bedankt! (PS: Ik ben nieuw hier, dus sorry als ik in het verkeerde subtopic zit o.i.d.)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stel je voor welke stappen je hoofdpersoon (of personages) moeten doen om tot het door jou gewenste einde te komen. Vraag je af wat de personages motiveert om die stappen te doen. Wat moet er dus gebeuren om ze op het goede spoor te zetten?

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het punt is dat ik vastgelopen ben. Ik weet op zich wel waar ik naar toe wil, maar niet hoe...
Kun je wat specifieker zijn? Wat bedoel je bijvoorbeeld precies met: niet weten hoe? Weet je bijvoorbeeld niet hoe je een bepaalde scene moet schrijven? Of welke scenes er tussen A en B liggen?
Dus wat doen jullie als je het niet meer weet? Of hebben jullie daar nooit last van? ;)
Gek genoeg outline ik steeds meer wanneer het korte verhalen betreft. Ik schrijf het begin en eind op, en dan vul ik de tussenstukken in. Als ik het einde weet, dus wat de hoofdpersoon bereiken wil of wat de clue is van het verhaal, dan kan ik veel makkelijker de tussenstukken invullen. Het is heel linear: van A, naar B, naar C, naar D. Dit hoeven trouwens niet altijd scenes te zijn. Soms zitten er A,B,C,D momenten in een scene zelf. Dat ligt net aan de lengte van je verhaal en wat je ermee bereiken wil. Ik begin dus eigenlijk pas als ik die outline af heb. Soms helpt het ook wel eens om opnieuw te beginnen met een verhaal. Met romanmanuscripten ga ik van die tip huilen, maar met korte verhalen kan het nog (al is het wel kut als je al 10.000 woorden hebt). Maar als tip: begin eens helemaal overnieuw. Misschien frist de boel daar ook van op.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet teveel denken, maar gewoon doen. Probeer iets, ga een richting uit, blijf in beweging. Desnoods laat je het voor wat het is, en begin je iets totaal nieuws.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb je een opnameapparaatje? probeer eens uit te leggen wat je wilt, waar je vast loopt, kortom, doe het eens hardop, en neem het op, dan schiet je wel weer los, denk ik. succes!

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Eva, het is niet de bedoeling overal een link naar je site te plaatsen. Die mag alleen in je onderschrift (Dat kun je doen in je profiel).

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn advies zou zijn: maak het af zonder er al te veel over na te denken. Accepteer dat het niet perfect is, maar knoei er toch een einde aan. Hoe ongeloofwaardig je het ook vindt, hoe slecht geschreven het volgens jou ook is, maak het af. Laat het dan een paar dagen liggen en ga herschrijven. Wat is er fout, wat niet, wat heeft het nodig. Je hebt dan in elk geval een geheel om te verbeteren in plaats van een drempel die steeds hoger wordt.