Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Bloggen

Hallo allemaal! Zoals jullie in het onderwerp kunnen zien, gaan mijn vragen over bloggen (hopelijk zit ik hier in het goede subforum te posten) - Hebben jullie algemene tips over bloggen? - Staan jullie blogs op een eigen website of doen jullie dit via een bepaalde website en waarom werkt dit het beste voor jou? - Halen jullie bijvoorbeeld je informatie / inspiratie uit het nieuws, dagelijkse leven of hebben jullie een hele andere inspiratiebron? Zelf ben ik een beetje zoekende of bloggen überhaupt wat voor mij is, via waar je dit het beste kunt doen en ga zo maar door. Nou, ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen. In ieder geval bedankt alvast tot zover!

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik blog via mijn eigen site-provider, tamelijk goedkoop ( one.com) en niet moeilijk. Ik beperk me tot gedichten en of boekbesprekingen en niet meer dan twee blogs per week. Om reactie-vervuiling tegen te gaan heb ik "reageren" uitgezet. In het algemeen zou ik zeggen: beperk je tot je belangstellingsveld en maak ze ook niet te lang. Er zijn ook andere mogelijkheden, maar daar heb ik weinig kennis van. Succes!

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Leo, bedankt voor je reactie. Heb even bij je rond gekeken en het ziet er goed uit. Je hebt er al heel wat opstaan. Denk dat het inderdaad belangrijk is om dicht bij je eigen belangstellingsveld te blijven, in ieder geval als je net begint. Hoop dat er nog meer tips komen! :)

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo, Ik ben ook nog niet zolang bezig. Ik plaats er vooral gedichten, verhalen en mijn schrijfervaringen op. Hetgeen mij echt bezig houdt. Ik vind het zelf heel moeilijk om persoonlijk te schrijven, dat voelt nogal bloot. Misschien komt dat bij mij later nog, maar eerst probeer ik het op die manier. Ik werk via tumblr. Werkt prima voor mij. En zoals Leo zegt; reageren uitschakelen. Via sommige kanalen kan je zelf bepalen welke reacties op je blog mogen weergegeven worden en welke niet, maar zo goed ben ik er ook nog niet in thuis. Daarom heb ik reageren ook uitgezet. Veel succes ermee :)

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben ook nog maar een paar jaar bezig met bloggen... Het is voor mij vooral een platform om enkele kritische essays te plaatsen omtrent geloof en filosofie. Ik vind het belangrijk dat mijn lezers kunnen reageren, al doen de meeste dat niet. Ik heb een paar lezers die reageren, maar dat zijn altijd dezelfde. Misschien dat ik in de toekomst nog één opzet alleen voor mijn creatieve schrijfsels, maar daar heb ik op het ogenblik geen behoefte aan. Ik heb een website waar een klein gedeelte van mijn werk op staat. Ik werk via wordpress voor mijn blog, heb op het ogenblik niet het geld over om een domeinnaam te kopen. Ik dacht trouwens dat er een blog hier op schrijvenonline is verschenen een paar weken geleden over bloggen voor schrijvers, misschien moet je dat ook eens nakijken.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
He Victoria, misschien zou dat ook wel een mooie start voor mij zijn.. Kan me voorstellen dat het bloot voelt om persoonlijk te schrijven.. En Zeno.. Zie het niet in je onderschrift staan, misschien wel als ik je even aanklik, dan kan ik eens bij jouw schrijfsels kijken :) Dat artikel wat je noemt, zal ik eens even opzoeken. Kan mij misschien ook op weg helpen. Daarnaast was ik gewoon even benieuwd naar persoonlijke ervaringen ed. Tot zover dank voor de reacties :)

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Alyssa, Ik ben ook sinds kort aan het bloggen. Met mijn account op blogger ben ik heel tevreden. Meestal post ik een blog en kopieer ik de link op mijn facebookpagina, die ook aan mijn twitter gelinkt is. De inspiratie is er wel hoor, korte stukjes over dagdagelijkse dingen die je meemaakt of waar je je vragen bij stelt... daar gaat het voor mij voornamelijk om. Je kan ook de statistieken bekijken waarop je kan zien hoeveel mensen de blog hebben gelezen en uit welke landen ze komen. Succes!

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Lore, daar zal ik dan ook eens kijken :) Verder heb ik die andere artikelen ook even bekeken over bloggen. Dus ik ga er eens over nadenken wat voor mij het beste is..

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo allemaal! Zoals jullie in het onderwerp kunnen zien, gaan mijn vragen over bloggen (hopelijk zit ik hier in het goede subforum te posten) - Hebben jullie algemene tips over bloggen? - Staan jullie blogs op een eigen website of doen jullie dit via een bepaalde website en waarom werkt dit het beste voor jou? - Halen jullie bijvoorbeeld je informatie / inspiratie uit het nieuws, dagelijkse leven of hebben jullie een hele andere inspiratiebron? Zelf ben ik een beetje zoekende of bloggen überhaupt wat voor mij is, via waar je dit het beste kunt doen en ga zo maar door. Nou, ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen. In ieder geval bedankt alvast tot zover!
Je kan eens kijken op mijn blog www.schrijversblok.nl Dit is hoe ik het aanpak. Wordpress, eigen domeinnaam, en vooral schrijven vanuit ervaringen die ik interessant of grappig vindt. Ik moet toegeven dat ik met vlagen blog: soms maanden niet, dan weer elke dag. De geldende wijsheid is dat je beter regelmatig kunt updaten.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Alyssa, welkom op het forum! Zelf blog ik in het Engels, over zelfstandig en internationaal e-books publiceren, en wat daar zoal bij komt kijken (zie onderschrift voor website). Dat doe ik allemaal pas sinds kort, en dat proces wil ik delen gedurende de komende jaren. Inspiratie haal ik dus gewoon uit mijn dagelijkse schrijfpraktijk. Ik heb mezelf als doel gesteld om elke week, op zondag, één blogpost te publiceren. Die bedenk en schrijf ik dan doordeweeks. Tips: - Kies één richting (al moet je die waarschijnlijk nog een beetje uitvinden in het begin). - Bedenk een originele en toepasselijke naam voor je blog. - Creëer een duidelijk, aantrekkelijk beeld (vormgeving) voor je blog. - Stel jezelf een doel, bijv. 1, 2 of 3x per week bloggen. Minder kan ook, zolang je maar consequent bent. - Stel jezelf een woordenaantal. Bijvoorbeeld max. 200, 300 of 500 woorden (of wat je maar wil). Dat geeft houvast. - Zorg dat je altijd een notitieblokje bij je hebt, om ideeën te noteren. Gratis sites kun je maken op www.wordpress.com of www.blogspot.com, vooral handig als je net begint. Een eigen website kan ook, maar dat kost wel geld, en je moet wel uitzoeken hoe het allemaal werkt. Verder kan je lid worden van Schrijven Online Plus en daar een blog bijhouden, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het allerbelangrijkste is naar mijn idee dat je het leuk vindt om te doen. Ik denk dat dat voor alle sociale media geldt. Alleen een blog hebben om teksten de wereld in te sturen in de hoop lezers te trekken - eenrichtingsverkeer - werkt niet. Ik zeg zeker niet dat je dat doet, maar bij andere schrijvers en overige kunstenaars zie ik het soms wel (ze reageren bijvoorbeeld nooit op anderen en "geven" niks) en die houden er dan op een gegeven moment ook weer mee op. Ik heb een blog op mijn eigen website. Had nog een hoop voeten in de aarde om hem in de rest van de site te monteren, overigens, want die had ik zelf geknutseld. Gelukkig had ik hulp voor het programmeren van de blog. Ik ben er blij mee, want op een site als blogspot kun je hem nooit helemaal vormgeven zoals je zelf wil en op een eigen site kan dat wel. De blog gebruik ik om iets te vertellen over mijn eigen schrijven (publicaties, prijzen, recensies, evenementen etc) maar ik zet er ook dingen op die leuk zijn voor andere (amateur)schrijvers of, breder, dingen die ik leuk vind of die me inspireren. Foto's, notities van reizen, een schrijver die ik zelf aan het lezen ben, net wat ik tegenkom. Dat doe ik 1 of 2 keer per week. 2 keer per week is mij ooit ingefluisterd als de ongeschreven regel om je blogpubliek wakker te houden. De reageeroptie heb ik aan laten staan want dat vind ik juist leuk. Helaas schrijven niet veel mensen een reactie op de blog zelf (wel op facebook), hoewel ik aan de webstatistieken kan zien dat hij goed gelezen wordt. Vroeger werd er meer gereageerd, maar ik weet niet goed waar dat aan ligt. Misschien komt het nog. Als je tips zoekt over bloggen is het misschien een idee het boekje Schrijfwijzer voor het web Van Cretien Breukers en Merel Roze eens te lezen. Succes!

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Iedereen nog bedankt voor alle leuke en goede tips! Denk ook zeker dat ik ooit een mooi blog op ga zetten.. En Jamie, ben het zeker met je eens dat je het leuk moet vinden om te doen. Daarnaast heb ik altijd een notitieboekje bij me. Elk leuk idee staat daar dan ook gelijk in :) De komende dagen zal ik bij jullie blogs en websites gaan neuzen en eens kijken of ik daar meer inspiratie van krijg!