Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat vindt mijn doelgroep belangrijk?

Voor mijn PWS was ik een boek aan het schrijven, maar mijn begeleidster vindt dat het een onderzoek moet worden. Ik moet dus onderzoeken aan welke criteria een verhaal moet voldoen, wil mijn publiek het interessant/leuk om te lezen vinden. Ik schrijf verhalen over Jan Henk Behaardgeboren, een alter ego van mijzelf, van avonturen uit zijn kleuterjaren tot belevenissen als jong volwassene. Mijn doelgroep bestaat uit tieners en jong volwassenen. Als degenen die enigszins in de buurt van deze doelgroep vallen een aantal criteria kunnen geven waaraan een leuk verhaal volgens hun moet voldoen, zou dat heel fijn zijn. Ook mensen die niet bij deze groep horen, maar die hier wel verstand van denken te hebben, mogen natuurlijk reageren :) alvast bedankt!

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb je een bibliotheek in de buurt met een speciale jongerenkast? Kijk daar dan eens wat voor soort boeken er allemaal staan. Dat zijn meestal de boeken die de meeste jongeren interessant vinden. Bovendien zit je zelf toch ook in de doelgroep? Wat vindt jij dan bijvoorbeeld leuk? Of je vrienden? Klasgenoten? Je kunt een enquête houden onder leerlingen van school (heb je ook meteen een onderzoeksmethode) om te ontdekken wat de meesten leuk vinden. Dat onderzoek kun je uitbereiden. Goed, dat zijn de tips om het zelf te doen. Ik weet in ieder geval dat de meesten uit de doelgroep iets willen lezen dat redelijk spannend is. Dat hoeft niet bloedstollend te zijn of gewelddadig, maar er moeten gewoon veel dingen gebeuren. Ik merk dat in Young-Adultboeken (Young Adult is de aanduiding voor die leeftijdsgroep, ook wel YA, maar dat wist je waarschijnlijk al) het tempo redelijk hoog ligt. Er zijn geen ellenlange beschrijvingen van een landschap en geen hele hoofdstukken waarin de personages in feite niets doen. Dat is ook de reden dat fantasy zo populair is onder jongeren, denk ik: het wordt niet snel saai (mits goed geschreven natuurlijk) en de gebeurtenissen zijn meestal erg gaaf, als je begrijpt wat ik bedoel. Voorwaarde is wel dat die fantasy redelijk "snel" en flitsend is, dus, zoals ik al zei, geen lange pauzes.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je schrijft dus Young Adult. Daar is de laatste tijd heel veel over geschreven, dus kun je daar voldoende informatie over vinden voor je onderzoek lijkt me. Google al geprobeerd?

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
PWS = Profiel - werk - stuk. --- Ik moet dus onderzoeken aan welke criteria een verhaal moet voldoen, wil mijn publiek het interessant/leuk om te lezen vinden. Zo, dat is interessant. Ik ben benieuwd, want ik heb geen idee wie jouw publiek is. --- Mijn doelgroep bestaat uit tieners en jong volwassenen. Oké, dat is handig , want dat ben jij zelf ook. Dus is het antwoord erg simpel. Hoewel! Meisjes of jongens? --- Ook mensen die niet bij deze groep horen, maar die hier wel verstand van denken te hebben, mogen natuurlijk reageren. Erg veel verstand heb ik niet. Denk ik. Hier zijn een aantal begrippen die interessant zijn voor je PWS. Denk ik. Ambiguïteit. Equivociteit. Het correct gebruik van het persoonlijke voornaamwoord. De juiste dosering van een bijvoeglijk naamwoord. Lees en begrijp alles van Marten Toonder. Verdiep je in neologisme. Gebruik zo weinig als mogelijk een diminutief. --- Voor mijn PWS was ik een boek aan het schrijven, maar mijn begeleidster vindt dat het een onderzoek moet worden. Ik denk. Dat ik weet waarom jouw begeleidster dit denkt.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Mijn doelgroep bestaat uit tieners en jong volwassenen. Als degenen die enigszins in de buurt van deze doelgroep vallen een aantal criteria kunnen geven waaraan een leuk verhaal volgens hun moet voldoen, zou dat heel fijn zijn.
Je zou ook zelf een aantal criteria kunnen opstellen en deze verifiëren bij je doelgroep - of een andere groep. Volgens mij werkt dat bij onderzoek op die manier. Niet andersom: anderen criteria vragen en daar dan iets zinnigs over proberen te zeggen. Misschien kun je je begeleidster vragen hoe zij het begrip onderzoek definieert, en daar in je schrijven aan zien tegemoet te komen. Dat lijkt me voor het resultaat - je cijfer c.q. beoordeling - het meest gunstig. N.B. * titel ingekort zodat hij op de regel van Recente reacties past *

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb op mijn facebook-pagina een enquête gehouden. Ik heb mijn fb-vrienden gevraagd aan te geven wat zij belangrijk vinden bij het lezen van een boek. Door enkele criteria als voorbeeld te geven heb ik ze in de richting van wat mogelijke antwoorden gewezen, zonder echt een meerkeuze vraag te maken. Dit om te voorkomen dat er niet zonder na te denken wat criteria worden gekozen. Mijn begeleidster vond dat ik in mijn plan van aanpak teveel op mijn eigen mening af ging, vandaar dat ik wilde weten wat anderen belangrijk vinden, en of dit afwijkt van wat ik vind. Zelf vind ik spanning bijvoorbeeld niet zo belangrijk, zo heb ik heel erg genoten van 'De aardkinderen' van Jean. M. Auel, waarin praktisch hele hoofdstukken worden besteed aan het beschrijven van de omgeving. In mijn verhalen, meestal gebeurtenissen uit mijn eigen leven, probeer ik vooral de lezer te amuseren. Geen diepzinnige onderwerpen maar veel humor. Heel erg bedankt voor de reacties tot nu toe! Ik zal die termen die Yrret noemde maar eens gaan Googlen.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In mijn verhalen, meestal gebeurtenissen uit mijn eigen leven, probeer ik vooral de lezer te amuseren. Geen diepzinnige onderwerpen maar veel humor.
Dit lijkt mij een perfect hoofd-onderwerp.
Ik zal die termen die Yrret noemde maar eens gaan Googlen.
Als je dat doet, met alle respect, beland je in een bos waar je over 5 jaar nog niet de weg weet. Laat humor een belangrijke factor zijn als uitgangspunt van je onderzoek. Zoek hoe je een wending in je verhaal vormt/aangeeft. Maak een excel lijstje voor je PWS. Niet teveel uitweiden. Maak een duidelijke opbouw. Hoofdstukken. Strak schrijven en je PWS-begeleidster verbazen. Controleer nog even waarom je 'De aardkinderen' van Jean. M. Auel leuk vindt. http://nl.wikipedia.org/wiki/Jean_Marie_Auel De Cro-Magnons. Hun manier van denken komt overeen met die van de Homo sapiens, ze kunnen geen herinneringen ophalen zoals Neanderthalers, maar staan wel open voor vernieuwingen. [wiki] Dit is humor en bittere ernst tegelijk! Vandaag de dag werken mensen zo in de Nederlandse politiek, en doen ze alsof ze vernieuwend denken.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah, de gegoogelde termen vielen best mee :) Ik gaf de lange beschrijvingen in 'De Aardkinderen' als voorbeeld omdat ik me daar niet zozeer aan stoorde, terwijl veel lezers dat wel doen, het is niet de reden waarom ik die serie leuk vind. De personages in De Aardkinderen zijn zo goed uitgewerkt, de manier waarop Ayla zich eerst moet aanpassen aan de Neanderthalers en daarna weer problemen heeft met de het omgaan met haar 'eigen' volk is prachtig. Ik heb de hele serie in het Nederlands en in het Engels gelezen en heb nog steeds maar 1 kritiekpunt, waar ik me eigenlijk ook wel overheen kan zetten. Het feit dat Ayla zo veel verandering teweeg breng is oke, maar uiteindelijk wordt het een beetje overdreven. Het feit dat ze vuursteen, het tam maken van dieren, de speerwerper, de naald e.d. allemaal zelf ontdekt maakt het lichtelijk overdreven. Maar omdat Ayla staat voor het begin van de 'moderne mens' is dit begrijpelijk. Geweldig trouwens hoe die dieren nog niet helemaal tam zijn, zoals de wolf die bij dreiging meteen Ayla verdedigt en de paarden die eerst niemand anders dulden. Mooi. maargoed, daar ging het niet over :P

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat is je hoofdvraag van je pws? Wat wil je nu exact onderzoeken? En welke middelen gebruik je? Ik zie een enquête op FB, maar er zijn meer middelen. Heb je al eens een boek over schrijven gelezen? Misschien kun je een uitgeverij van Young Adult-boeken benaderen en een interview geven? Ik vind je onderzoeksvaardigheden wat mager.