Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Novelle uitbreiden tot volledige roman

Hallo mede-Sollers. Ik zit met een dilemma waar ik zelf niet helemaal uitkom, vandaar mijn 'shout out' tot jullie :). Het betreft het volgende. Vorige jaar schreef ik een novelle van bijna 19.000 woorden voor een verhalenwedstrijd (genre Paranormal Romance / Dark Romance). Mijn verhaal is opgenomen in een bundel (in principe overal te koop / te bestellen) en ik heb het verhaal laten vertalen in het Engels omdat de markt voor dit genre daar groot is en ik het gewoon erg tof vond om mijn verhaal in het Engels te lezen. De Engelse vertaling heb ik op smashwords gezet en is inmiddels (vanaf oktober 2012) ruim 300 keer gedownload (iedere week wel een paar downloads erbij). Dit is allemaal belangrijk voor de afweging, want... Ik krijg veel positieve kritiek op mijn verhaal (egostrelend, echt waar!) maar ook een groot kritiekpunt. Veel mensen vinden het verhaal gewoon te kort. De romance te gehaast. 'In het verhaal zit meer. Het had een volledige roman kunnen zijn.' Etc. Etc. Dit kreeg ik ook te horen van een schrijfster van PR en iemand die heel super de moeite heeft genomen mijn verhaal te recenseren: 'Waarom maak je er niet een volledige roman van?' Aangezien ik steeds meer deze vraag/opmerking krijg, zit ik nu te dubben. Heeft het zin om een verhaal dat dus al gepubliceerd is in een 'korte' vorm, te herschrijven / uit te breiden naar een volledige romanlengte van zo'n 50.000 - 70.000 woorden. Is het dan nog wel interessant? Gaan mensen die de korte versie gelezen hebben, deze uitgebreide versie ook nog een keer lezen? Een ander punt in de overweging: Ik ben bezig met een vervolg. Dit wordt wel (is mijn inschatting) een volledige romanlengte. Dezelfde karakters komen terug en het verhaal speelt zich een paar jaar later af. Mijn novelle zie ik als 'prequel' op dit vervolg. Kortom... Dilemma! Wat is jullie wijze mening? Doen of niet doen? Concentreren op het langere vervolg of toch eerst het (al gepubliceerde) korte prequelverhaal uitschrijven / uitbouwen? Help!! :) Groetjes K.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik het zo lees, heb je zelf al de keuze gemaakt. Je bent immers bezig met het vervolg. Mijn persoonlijke mening zegt: houden zoals het is, maar wie ben ik? Als jij genoeg interessants toe te voegen hebt, why not? Of: kan je er niet één boek van maken? Anyway, ik ben heel benieuwd! :)

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Wolfke Een boek kan niet. Het zijn twee totaal verschillende plotten. De keus dacht ik gemaakt te hebben, maar ik twijfel nu onwijs. Vandaar mijn vraag om advies ;).

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit zou ik doen: Concentreer je éérst op het langere vervolg, waarmee je nu bezig bent. Laat de "prequel" even voor wat het is. Pas als je het lange vervolg af hebt, ga je daar weer over nadenken. Dat er meer in een verhaal kan zitten volgens de lezers, wil niet zeggen dat je dat als schrijver ook zomaar even "eruit trekt". Laat het bezinken. Dan kun je het straks in "perspectief" zetten naast je vervolg.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan zou ik kiezen om het langere vervolg te voltooien. Die ervaring kan je later nog altijd gebruiken om je novelle uit te breiden, mocht je dit willen. Ik vind de novelle, persoonlijk dan, gewoon heel goed zoals die nu is. Niet aan sleutelen, alsjeblieft! ;) Neen, je kan het altijd eens proberen, en zien wat het geeft. Maar begin eerst maar lekker aan het vervolg. Al is het maar om je hongerige lezers te stillen. :p Neen, ik meen het, het kan alleen maar minder goed worden. Maar dit is maar de mening van één lezer, hé. Je typt trouwens zelf dat je je afvraagt of je het interessant genoeg kunt maken. Misschien krijg je nog inspiratie genoeg om alles verder uit te werken, maar evengoed ligt je inspiratie elders, bij het vervolg of ... Je kan dat ook niet forceren. Het vervolg zit in je hoofd, dus doe daar iets mee! Succes!

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Deels eens met Ginny, maar... de novelle is af en gepubliceerd. Klaar. Leer ervan. Volgende keer eerst meer onderzoek doen voordat je publiceert. Dan kun je de novelle in de dop in alle rust laten uitgroeien tot een roman van welke omvang dan ook.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@JohanvandenEnde Even ter verduidelijking, de novelle schreef ik in het kader van een verhalenwedstrijd waarvan de verhalen een lengte van 15.000 tot 20.000 woorden moesten hebben. Het was dus met opzet dat ik gekozen heb voor die lengte ;). @Wolfke. Hahaha. Duidelijke taal. Ik twijfel ook erg of het niet 'schrijven-om-het-schrijven' wordt als ik ga verlengen. Maar omdat ik uit meerdere hoeken dus de kritiek 'te kort' hoorde, vond ik dat ik het wel serieus moet nemen.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hmmm... Ik ben niet de enige met bedenkingen rond het verlengen van de novelle... M.a.w. ik zou het ook niet doen, het kan namelijk zijn dat je het verhaal door zijn lengte te vergroten gaat afzwakken. Ik zou het ook houden bij het vervolg en dat afschrijven, en vervolgens kun je nog altijd zien. In ieder geval als ik een novelle gelezen heb, denk ik niet geïnteresseerd te zijn in een uitgebreidere versie, waar in feite weinig nieuws aan toegevoegd wordt dan woorden. Ik moet ook zeggen dat ik geen lezer ben die twee keer dezelfde boek zal lezen (of het zijn studieboeken), maar je hebt wel lezers die soms vijf keer hetzelfde werk lezen als ze het goed vinden, dus ik kan me wel inbeelden dat er mensen zijn die zo genoten hebben van de korte versie, niet zullen schuwen ook de langere versie te lezen. My two cents.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@JohanvandenEnde Even ter verduidelijking, de novelle schreef ik in het kader van een verhalenwedstrijd waarvan de verhalen een lengte van 15.000 tot 20.000 woorden moesten hebben. Het was dus met opzet dat ik gekozen heb voor die lengte ;).
Duidelijk. Doet niets af aan het feit dat het gepubliceerd is. Het is af. Of het is geen novelle, maar een verhaal dat is opgenomen in een bundel. Dat maakt een verschil. Als verhaal dat in een verhalenbundel staat kan het in een novelle-vorm zelfstandig iets verder worden uitgewerkt of verworden tot een roman. Zeurderig he? :p Maar ja, soms zijn het de details die het grote geheel sturen. Verhaal of novelle; laat het de inspiratie zijn voor een groter vervolg.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien een inkoppertje, maar je zou ervoor kunnen kiezen om het vervolg als een op zichzelf staand verhaal te schrijven. Dus niet als vervolg. En daarna pas je eerdere deel als deel twee herschrijven. Je 19.000 woorden zouden dan in een toekomstige deel twee kunnen fungeren als flashback naar 'hoe het allemaal begon' (flashback in een van twee verhaallijnen, zoals bijvoorbeeld gedaan in de godfather 2)

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is geen dilemma. Voor mij. Volg de schrijver Lee Child. Kijk hoe hij dit ''probleem'' oplost. Ongeveer zoals jij zou kunnen doen. Door. Een verhaal te schrijven. Zie reactie #11 van Mirandala. Dat is dan een zelfstandig verhaal als deel 1. Hebben je lezers nog meer interesse? Deel 3 = Grijp terug naar een fractie deel 1 {als uitleg - toevoeging - historie - etc.} Deel 4 = Zelfstandig verhaal met een fractie deel 2 Deel 5 = Zelfstandig verhaal met een fractie deel 1 - 2 - 3 etc. Deel 6 = Zelfstandig verhaal met een fractie deel 5 - 6 en dan zit je bijna in een sequel. Deel 7 = Absurde wendingen en je lezers laten smeken om deel 8 Welkom bij de Elite-schrijvers. Pulp Pur Sang. Et c Et c .

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Poei... Hogere wiskunde hier ;). Moest het even tot me door laten dringen. Dank voor alle input. Ik neig nu naar het vervolgende: De novelle in deze lengte laten en zien als prequel op 'Deel 2' (de novelle is dus eigenlijk deel 1). In deel 2 spelen de afgeronde ontwikkeling en het openachtige einde een belangrijke rol dus daarop hinten en aan referen in deel 2. Deel 2 is wel een op zichzelfstaand verhaal dat los te lezen is van deel 1. Pfffff... Nu nog ff uitschrijven ;). Bedankt allemaal! Ik ga volgende week aan deel 2 beginnen en zal vast hulp nodig hebben en dus stukjes op proeflezen zetten. Ben dan zeker weer benieuwd naar jullie (onwijs goede en altijd scherp kritische) kritiek :)

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Als mensen zeggen: 'Het is te kort', bedoelen ze vaak: 'Ik wil meer van dit!' Niet specifiek dat verhaal langer/uitgebreider, maar meer van hetzelfde en dan anders. Dus volgens mij neem je nu een goed besluit.