Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

personages dood schrijven in een verhaal

Hallo, Ik kon in het forum hierover zo gouw even niets vinden, maar ik heb een vraag. Ik ben bezig met een verhaal over een meisje dat ernstig mishandeld wordt. Ze gaat op vakantie met haar beste vriendin en wordt weggebracht door haar moeder, onderweg krijgen ze een ongeluk. Ik wilde eigenlijk de vriendin en en moeder beide dood schrijven. Dan was het meisje helemaal alleen en dat is eigenlijk wat ik uiteindelijk wilde bereiken. Alleen begin ik nu te twijfelen of ik haar letterlijk alleen moet laten zijn of dat ze zich alleen alleen moet voelen, dus dat ik de vriendin laat leven. Nu mijn vraag: vinden jullie dat 1 overlevende te weinig is? Vinden jullie dat er een maximum aantal doden in een verhaal moet? Is het nog leuk als er twee personen achter elkaar dood gaan? Groetjes Linda

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hm, nou ja, daar ben je volgens mij echt helemaal vrij in. Temeer daar het een auto-ongeluk is, hè, en temeer daar het bijpersonen zijn. Of er daar nou één of twee van doodgaan maakt de lezer denk ik weinig uit. Aan de andere kant is er wel wat voor te zeggen om de vriendin in leven te laten. Dan is het gevoel van eenzaamheid subtieler en bovendien heeft je hoofdpersoon dan nog iemand om mee te praten. Maar in principe mag je zoveel mensen schriftelijk vermoorden als je maar wil.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het de bedoeling is dat de hoofdpersoon zich alleen voelt, zou ik niet teveel mensen dood laten gaan. Het is te letterlijk, het voelt wel alleen maar op dat moment zullen er altijd mensen zijn die haar steunen (denk aan de ouders van de vriendin, mensen of leerkrachten van school, slachtofferhulp). Alleen zijn is geen kwestie van geen mensen om je heen hebben, maar vooral geestelijk alleen zijn. Wat betreft dit stukje zou ik de vriendin laten leven, maar laat haar bijvoorbeeld boos zijn op je hoofdpersoon, omdat zij dat ongeluk veroorzaakt zou hebben (ookal is dat niet waar). Dan voelt ze zich alleen, want dan heeft ze niemand meer om te praten enzo. Als het niet de bedoeling is dat de hoofdpersoon zich alleen voelt, dan nog zou ik twijfelen. Tenzij er een oorlog of iets dergelijks is, wordt een verhaal er meestal niet geloofwaardiger op als alle mensen die dichtbij haar staan, (bijna) allemaal doodgaan of op een andere manier verdwijnen. Maar, dat is slechts mijn mening ;)

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees trouwens een beetje scheef, ik las dat er in je verhaal (behalve het ongeluk) nog meer mensen doodgaan. In een auto-ongeluk kunnen er natuurlijk zoveel mensen doodgaan als je zelf wilt, dat maakt verder niet uit dan. :) Sorry, bovenstaande stukje klopt dus niet helemaal ;)

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie reacties! Het gaat nu om het ongeluk. Maar ik denk dat ik die vriendin inderdaad het beste gewoon kan laten leven. Ze kan inderdaad boos zijn omdat het ongeluk de schuld is van de moeder van de hoofdpersoon. In ieder geval bedankt! Ik denk dat het inderdaad beter is om de eenzaamheid niet echt letterlijk te nemen.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lizzy's idee kan, maar is het niet nog mooier om die vriendin juist heel erg naar je hoofdpersoon toe te laten trekken? Dat ze echt wil helpen met het verwerken, maar dat het gebaar absoluut niet aankomt. Dat je hoofdpersoon zich zelfs gaat ergeren aan de vriendin, omdat ze maar blijft proberen. Just a thought. Over hoeveel mensen je dood kunt laten gaan... Tsja, zoveel als je er nodig hebt.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zelfs als ze dood zijn geschreven, kunnen ze nog steeds personages zijn. De hp kan over en met ze praten, ze de schuld geven, aan ze denken, over ze dromen, etc.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In flashbacks / herinneringen kunnen de HP's terugkomen, ook al zijn ze dood. En natuurlijk in gedachten van de overlevende HP. Wellicht lijkt het in eerste instantie "makkelijker" om meisje & moeder dood te laten gaan, maar het is misschien mooier voor het verhaal (krachtiger) als je inderdaad de vriendin laat leven. Daar kun je wat mee. (Zoals ook al gezegd is.) Een maximum aantal doden in een verhaal? Nee. Bij mij vallen ze gerust met tientallen tegelijk. En soms is de impact van 1 dode al gigantisch. Het is afhankelijk van het verhaal. Wat is geloofwaardig? Wat maakt je verhaal beter, werkelijker? Wat staat dus in dienst van je verhaal? Ik denk dat je dat in gedachten moet houden.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat als je de vriendin in coma laat zijn? Bouwt intrinsieke spanning dat ze wellicht terugkeert in haar leven (en hoe zal hun relatie dan zijn?) en je kunt aan het einde altijd nog de steker eruit trekken... PS: heb ik wat gemist? Waar zeg je iets over een auto-ongeluk?

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reacties! Leonardo Pisano, in het stukje heb ik het erover dat ze onderweg een ongeluk krijgen, niet specifiek over een auto ongeluk, maar daar gaat het wel om. Het staat er niet heel duidelijk inderdaad. Ik heb besloten dat de vriendin nog een tijdje in kritieke toestand in het ziekenhuis ligt, buiten bewustzijn, dan kan ik er nog van alles mee doen :) bedankt voor de tips!

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Rudez, het idee over irriteren vind ik ook een goed idee! Bedankt voor de tip, ik ga kijken wat het beste past.