Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Overzichtelijke map

Hey iedereen, ik ben nu al zo'n jaar ideeën aan het sprokkelen voor mijn boek en het is al heel wat geworden, maar nu is het zo'n puinhoop geworden aan losse flodders van informatie. Ik schrijf in het fantasy-genre (lord of the rings-achtig) en heb m'n eigen wereld gecreëerd. Nu zou ik graag een map willen aanmaken met compartimenten (niet op de computer, maar echt een ringmap), maar weet niet goed welke compartimenten ik het best gebruik. Ik heb al: * personages * dieren * locaties * gebouwen * wapens * mythische verhalen * magische voorwerpen * inspiratie Zouden er nog compartimenten nodig zijn denken jullie? Omdat ik zelf ook dingen uitteken is het voor mij makkelijker om een echte ringmap te maken met mijn verhalen in. Groetjes!!

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien een korte omschrijving van de hoofdstukken die je wilt gaan schrijven, dus een tabblad met hoofdstukken. Schrijf dan ook alvast het plot in het kort uit, op die manier heb je een goede houvast tijdens het schrijven.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien splitsen in: Personages - hierin kun je de karakterbeschrijvingen kwijt Plaats - hierin de wereldbeschrijving Plotwending - de plot van begin - midden -eind en welke wendingen de personages aanzetten tot actie, daarbij kun je hier kwijt hoe je spanningsboog is opgebouwd. Perspectief - wie vertelt wat in welk perspectief. Groetjes K.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik van mijn wereld heb, ik een wikipediapagina. Niet echt, natuurlijk, maar wel in die opzet. Gewoon in Word, met een duidelijke inhoudsopgave die meteen doorlinkt naar de onderwerpen, waarvan ik zo bondig maar toch zo precies mogelijk een beschrijving geef. Die inhoudsopgave, dat is mijn houvast: die geeft me precies aan wat ik allemaal bedacht heb en hoe het in elkaar zit. En als ik de details niet meer weet, dan lees ik gewoon het stukje door dat erbij hoort. Aan het lijste dat je postte, kun je misschien nog 'geschiedenis' toevoegen? Een heel ander punt: let je op dat alle elementen uit je wereld die uiteindelijk in je verhaal gebruikt, echt ook van belang voor je verhaal moeten zijn? Het risico dat altijd op de loer ligt is dat je dingen in je verhaal gaat vertellen omdat je ze zelf zo mooi bedacht vindt. Maar dat geeft ze nog geen rechtmatige plaats in het verhaal, hou dat in je achterhoofd :) (Het moge duidelijk zijn dat de enige reden waarom ik je hier voor wil waarschuwen is, dat ik deze fout zelf zovaak gemaakt heb en vast ook nog steeds maak.)

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb zelf een stukje "chronologie" in mijn aantekeningenboekje staan. De jaartallen en data van belangrijke gebeurtenissen (bijv. de geboorte van een HP, zodat ik niet per ongeluk door elkaar haal hoe oud hij/zij op een bepaald punt in het verhaal is) staan daar met een korte omschrijving bij elkaar.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Behalve in een ringmap, want dat is uitermate 'handig' en verstandig. Ook in Excel. Oneindige mogelijkheden. Correcties, printen en in de ringmap.

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien kun je ook nog "overig" er aan toevoegen, want er is altijd informatie die nergens bij past (en om nou weer een hele directie te maken alleen om te vertellen dat de gedachten in cursief zijn (oke, slecht voorbeeld) is ook weer zo, tsja, overbodig.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Per cultuur/volk: Taal (veel gebruikte uitdrukkingen), religie, historie, gebruiken (omgangsvormen), folklore, kleding, voedsel, wijze van bestaan, economie en handel, etc, etc. Zoek eens naar Weltenbasteler of Worldbuiling op internet, dan vind je vast nog meer. Schrijf duidelijk op hoe de magie werkt, en wat de grenzen ervan zijn (wanneer het niet meer werkt). Kijk goed welke impact het op het leven van je personages heeft: als je met magie met een knip van je vingers een leger kunt vernietigen, is het logisch dat oorlogen op een andere manier worden gevoerd. Als je met magie een huis kunt bouwen, hoef je in de architectuur minder rekening te houden met technische beperkingen. Enz. Kaarten.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jammer dat je zo' n ringband niet kunt laten proeflezen. Ik zou die wereld van je graag willen zien. Met m'n cursus fantasy moest ik de wereld uittekenen. Nu kan ik niet tekenen, maar dat was toch niet het enige probleem: ik zag de hp's niet echt rondlopen in een wereld. Ik zag alleen hen. Dat bleek ook de sterke en zwakke kant van m'n verhaal: ik liet ze rondlopen in het luchledige, waarbij het rondlopen een leuk verhaal opleverde, maar het luchledige daar afbreuk aan deed.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ schlimazlnik Bedankt, dit heeft me echt fantastisch goed geholpen ;) @ nienkea Ja, ik heb graag visuele ondersteuning. Al mijn hoofdpersonages zijn al uitgetekend :) Ik zie hen echt in een wereld rondlopen, ik zie echt de bomen rondom hen, ik voel de grond waarop ze lopen, ik zit echt in die wereld, soms frustrerend voor sommige mensen om me heen als ik ineens in een soort trance ga :P

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe kom je aan de wapens? Dat vind ik moeilijk.
Ik neem bestaande wapens en vervorm ze naar mijn normen :) Bv. de wapens die ik gebruik in mijn verhaal zijn momenteel zwaarden, dolken, kruisbogen, pijl en boog en een soort van sledgehammer.. Ik zoek die wapens op op google, teken ze over in licht potlood en teken er dan met een donkere kleur over en vervorm ze naar de gedachten die ik heb :)

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zet je een keer wat op Proeflezen?
Je bedoelt dan tekeningen online zetten?
Mag ook, maar ik bedoel natuurlijk een stukje van je verhaal

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zet je een keer wat op Proeflezen?
Je bedoelt dan tekeningen online zetten?
Mag ook, maar ik bedoel natuurlijk een stukje van je verhaal
Het stukje verhaal komt later, maar heb al enkele voorbeelden van mijn inspiratiemap bij proeflezen gezet :)

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Zet je een keer wat op Proeflezen?
Je bedoelt dan tekeningen online zetten?
Mag ook, maar ik bedoel natuurlijk een stukje van je verhaal
Ja, je verhaal op Proeflezen zetten is prima. Het zou mooi zijn wanneer verschillende vormen van tekenen die onlosmakelijk met schrijven zijn verbonden, daar zouden kunnen worden proefgelezen / -gekeken, maar die mogelijkheid is er niet. Hier moeten we het met tekst doen.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tenzij je natuurlijk je tekening ergens op internet zet en de link geeft in je verhaal / bij je verhaal. Dan kunnen we in ieder geval de tekening wel bekijken ;)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond het interessante tekeningen en collages die inderdaad goed deel uitmaken van het schrijfproces. Eigenlijk wel eens leuk om te zien hoe iemand zo de eerste schetsen maakt in plaats van maar in het wilde weg te gaan schrijven. Ken je overigens Terragen?

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:confused: Ik zie nu pas dat het al op proeflezen stond - en dat het ook alweer weg is. Jammer. Misschien "mag" het wel als je een duidelijk verband kan aangeven tussen een verhaal(fragment) en een tekening?

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
@ kelta, nienkea, schlimazlnik, Ginny, Diana: ik overleg dit met Dries.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien ook nog een compartiment met cultuur in het algemeen? Dingen als muziek(instrumenten), klederdracht, omgangsvormen, ... van je volk(eren). Een tijdlijn vind ik voor verhalen die zich over een langere tijd afspelen ook wel handig. En als je al in de herschrijffase zit, misschien een lijstje met veelgemaakte fouten (zoals stopwoordjes of opmerkingen die je herhaaldelijk krijgt van proeflezers) of een checklist van dingen waar je op moet letten bij het herschrijven.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Ik zie de noodzaak voor afbeeldingen niet bij proeflezen. We zijn allemaal schrijvers en maar een klein deel is illustrator. Ik wil ook graag dicht bij de kern blijven met proeflezen. Als er veel vraag is naar het beoordelen van illustraties wil ik best een proefballonnetje oplaten, maar voor zover ik weet zijn er niet genoeg illustrators op dit forum om dat onderdeel actief te houden. Ik begrijp ook dat het hier niet echt om illustraties ging, maar meer sfeerbeelden. Dat lijkt me nog een veel zeldzamer verzoek.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien hoort het niet thuis in proeflezen, maar onder research of een ander subforum, zou ik het erg interessant vinden om eens te bekijken. Ik maak soms ook wel landkaartjes of tekeningen van de personages, maar die zijn zodanig amateuristisch dat ik ze niet aan een ander zou laten zien ;)

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eens met Dries. Je kunt niet een apart stuk of aanpassing in de regels gaan maken voor de anderhalve illustrator die hier rondsurft. Wel zou je kunnen zeggen dat er een linkje naar een illustratie, mits relevant, is toegestaan bij een proefleesstuk.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Je kunt natuurlijk altijd linkjes in je Onderschrift plaatsen, en ernaar verwijzen wanneer het van toepassing is. Je kunt ze verwijderen wanneer ze er niet meer toe doen, en eventueel vervangen door nieuwe. Dan kunnen forummers toch hier en daar kijken voor een goede indruk.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat dergelijke sfeerbeelden en schetsen zeker het schrijfproces illustreren en dat je er wat van kunt leren. Daarom vind ik het interessant om dit onder schrijvers te delen. Want waarom zouden vragenlijsten over personages en dergelijke, die we hier eerder hebben gehad, niet met de oplossing "beeldend inzichtelijk maken" mogen worden opgelost? Ja, we zijn schrijvers en een tekst is het eindproduct, maar in de researchfase kunnen illustraties net zo belangrijk zijn als opsommingen en geschreven schema's.