Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik weet niet meer hoe het verder moet.

Hallo, Anderhalf jaar geleden ben ik begonnen aan een langdurig schrijfproject omtrent science fiction, ik ben een zware sci-fi fan en was zonder ook maar een boek te lezen over sci-fi begonnen aan dit avontuur waarvan het eerste deel van het hoofdverhaal vorige maand eindelijk af is geraakt . Het grappige hieraan is dat ik na bijna 200.000 woorden eigenlijk nog altijd niet goed weet hoe het precies geschreven moet worden. Ik begon boeken te lezen over structuur, personages enzo maar om een of andere reden blijkt het toch nog niet te lukken, ik kan er namelijk maar niet uitkomen waar ik eerst mee moet beginnen. Toen ik daarstraks begonnen was met het lezen van een nieuw boek over schrijven had ik een gesprek met een jongedame die me heeft doen beseffen dat de manier waarop ik nu te werk ga misschien niet de juiste is, ik had geschreven wat ik wou schrijven zonder ook maar een plan en was dan plots begonnen met het lezen van Engelstalige boeken waarvan de boodschap eigenlijk niet goed tot me doordringt, misschien omdat ik het niet gewoon ben om Engelstalige boeken te lezen. Ik besefte dat deze tactiek niet de juiste was maar dat ik misschien eens moet beginnen met dat wat iedere schrijver doet vooraleer die begint met het schrijven van een sci-fi avontuur, ik moet dringend eens wat boeken gaan lezen en daar ga ik vanaf morgen dan ook maar eens aan beginnen. Ik heb dus besloten om dat eerste deel voorlopig even opzij te leggen zodat ik wat boeken kan lezen over sci-fi maar ik zou eigenlijk ook al willen beginnen met de klad versie van het 2de boek zodat ik er toch nog een beetje mee bezig ben maar deze keer dan wel met een deftig plan, denken jullie dat dit misschien een beter idee is dan wat ik voordien aan het doen was? Grts, Ben

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Boek één een paar maanden opzij leggen is helemaal geen slecht plan. Na die tijd kan je er met een frisse blik weer naar gaan kijken/lezen en een plan maken om hem te verbeteren. Ga in die tijd lekker veel SF lezen en een goed plan maken voor boek twee en daar alvast mee beginnen. Een paar van mijn favoriete SF acteurs zijn, hint ;): Frank Herbert, Isaac Asimov, Heinlein, A.E. van Vogt, Greg Bear en bv. Arthur C. Clark. Allemaal "oude" meesters wat mij betreft.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb een hele lijst van sci-fi schrijvers en ze staan er allemaal op :) maakt het eigenlijk uit in welke taal ik die boeken lees of alleen in het Nederlands?

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
... en was dan plots begonnen met het lezen van Engelstalige boeken waarvan de boodschap eigenlijk niet goed tot me doordringt, ...
Beter Nederlandstalige boeken dan?

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het probleem is dat er erg weinig vertaalde SF en al helemaal geen oorspronkelijke SF in het Nederlands beschikbaar is. In het Engelse taalgebied kom je daarentegen om in de SF, vaak van goede kwaliteit. Ik zie dat de oude meesters al genoemd zijn (hoewel ik Asimov in retrospect toch echt geen goede schrijver vind). Mag ik je een paar modernere tips geven voor inspiratie? Voor high-tech SF raad ik aan Stephen Baxter (bijv. de Time/Space/Origin serie). Hij weet in een verhaal de volledige geschiedenis van het universum te vatten. Wetenschappelijk verantwoord, maar wel met levensechte personages en spannende plots. Cyberpunk: verhalen die zich in een zeer nabije toekomst afspelen, waar tegenwoordige ontwikkelingen tot in het extreme worden doorgetrokken. Vaak angstaanjagend door het zeer realistische (maar niet hoopvolle) wereldbeeld dat ze geven. Absolute topper op dit gebied vind ik William Gibson (Neuromancer, Mona Lisa Overdrive). Ook Neal Stephenson is erg goed (Snow Crash). Voor de echte 'space opera': Alastair Reynolds. Met name de boeken die zich in het 'Revelation Space' universum afspelen vind ik erg goed. Hij vertelt grote verhalen in een zeer geloofwaardige toekomst. Je komt van alles tegen, van ruimtereizen, parallelle werkelijheden en buitenaardse constructies zo groot als planeten, tot mensen die voor 90% uit machines en elektronica bestaan. De Revelation Space boeken (goed los leesbaar): Revelation Space, Redemption Ark, Chasm City, The Prefect. Tenslotte nog een unieke schrijver, een persoonlijke favoriet: China Miéville. Zelf zegt hij dat hij 'weird fiction' schrijft. En weird is het. Je kunt het geen fantasy noemen, maar zijn boeken spelen zich wel af in fantastische werelden. Wat dacht je van - een enorme stad van drijvende schepen die van de wereld af dreigt te vallen, (The Scar) - een reusachtig insect dat beelden maakt van gestold speeksel en een liefdesrelatie met een mens heeft (Perdido Street Station) - een zee van spoorrails die door treinen wordt 'bevaren', die worden aangevallen door mollen ter grootte van enorme walvissen (Railsea) - aliens die letterlijk met twee monden spreken en niet in staat zijn om metaforen te snappen, zodat er twee, nauw op elkaar afgestemde mensen nodig zijn om met ze te communiceren (The Ambassador) - een stad die bestaat uit twee steden die door elkaar heen zijn gebouwd maar waar de bewoners van de ene stad de bewoners van de andere stad niet mogen/willen zien (The City & the City)? Ik wens je veel leesplezier en vooral veel inspiratie.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe kan het dat je aan een SF-manuscript bent begonnen zonder ooit SF gelezen te hebben? Ben je een SF-film fan? Ook in oorspronkelijk Nederlandstalig verschijnt er SF. *buigt eventjes naar Ostinato*. Ik mag geloof ik geen reclame maken, maar Django (Mathijsen) en ik schrijven SF en worden gepubliceerd. Zo zijn er meer Nederlandse auteurs. Tais Teng, bijvoorbeeld.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar goed, da's de vraag niet. De vraag is: Hoe verder? Wat een goed boek is over SF: Filosofie van de toekomst, door Fred Keijzer.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
OK I stand corrected. Laat ik het anders formuleren. Ik zie nooit, maar dan ook nooit Nederlandse SF in de boekwinkel liggen, laat staan dat ik recensies in de kranten zie. Anaïd, kun je me een paar tips geven? Ik ben eigenlijk wel geïnteresseerd wat er hier te lande aan SF verschijnt. De laatste NL schrijver die ik heb gelezen op dat gebied is Wim Gijsen (en dat was eigenlijk meer fantasy, als ik het me goed herinner).

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zit wel goed :) Van mijzelf komt er een verhalenbundel uit dit jaar, bij Uitgeverij Zilverspoor. Django schreef 'Mando Vidé en het robotbevrijdingsfront' uitgegeven bij Books of Fantasy. Uitgeverij Verschijnsel (vroeger Babel) geeft veel SF uit van Nederlandse auteurs en doet dat al jaren. Tais Teng noemde ik al even, ook Peter Schaap (Mistwereld, Uitgeverij Zilverspoor) schrijft SF. Er zijn ook verhalen gratis te downloaden via Smashwords (dus ook iTunes, Barnes & Noble, Kobo, Diesel, enz) van de genoemde auteurs en anderen.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het probleem is dat er erg weinig vertaalde SF en al helemaal geen oorspronkelijke SF in het Nederlands beschikbaar is. In het Engelse taalgebied kom je daarentegen om in de SF, vaak van goede kwaliteit.
Kijk eens bij de kringloop, kom je genoeg sci-fi tegen, zowel Engels als Nederlands.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
John C Vermeulen schreef ook SF in het Nederlands, uitgegeven bij Kramat als ik me niet vergis. Niet genrespecifiek, maar als je je volgende manuscript wat beter wil plannen op voorhand, google dan eens op snowflake method.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tsja, de snowflake... Gemengde gevoelens hoor. Natuurlijk levert het een uitermate goed gestructureerd verhaal op, maar je komt al in de problemen als je twee even belangrijke hoofdpersonen hebt met afzonderlijke verhaallijnen.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoezo? Dan steek je er voor de personage-gerelateerde stappen dubbel zo veel tijd in, maar dat is toch geen probleem? Je moet het natuurlijk wel aanpassen aan je eigen noden en die van het verhaal, ik doe ook sommige stappen in een andere volgorde of niet of op een andere manier. Ik kan aannemen dat het niet voor iedereen een werkbare methode is hoor, maar voor mij was het toch een eye opener en vooral een manier om te vermijden dat je achteraf heelder hoofdstukken meteen in de vuilbak kunt keilen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hier op schrijven online zag ik een schrijftip over herschrijven. Je kunt natuurlijk in de tekst wroeten en zin voor zin schrappen en polijsten, maar je kunt ook het hele boek herschrijven vanuit je herinnering. Eventueel lees je later je eerste manuscript door en vindt scènes die je er toch weer in wilt. Goed mogelijk dat je zo beter slaagt, dus herschrijven vanuit een geheel nieuwe opzet, bladeren in je oude manuscript. Loslaten, dus.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap wat je bedoelt, ben ook bezig met een science fiction verhaal. Zonder ook maar te weten waar het overging ben ik begonnen. Liep herhaaldelijk vast, en het was een hele grote brei onzin. Een maand geleden is mijn usb-stick zomaar uit elkaar gevallen en zijn mijn 20.000 woorden foetsie en eerlijk gezegd is dat het beste wat me ooit is overkomen. Bijna alles dat daadwerkelijk van belang was kon ik in losse flarden in mijn notitieboekje vinden, ik heb het plot omgegooid en heb nu al 6000 woorden geschreven. Schrijven gaat erg makkelijk en het voelt eindelijk niet meer als een verplichting. Alles even opzij leggen is het beste wat je kan doen. Bij mij komen nu allerlei nuttige ideeën binnenstromen en mijn verhaal bevat meerdere lagen en ik ben er ook erg trots op. Succes trouwens nog ;)