Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Probleem personages en hun karakters

Mijn boek gaat over 4 elfen, elk van een andere stam dus elk ook anders. Deze 4 elfen zijn mijn hoofdpersonen dus ik wil niet dat ze te veel op elkaar lijken. Dit is verschillend: -leefomgeving -'krachten' (alle 4 de HP's zijn verschillenden soorten elfen. Elk van de 4 soorten heeft een andere specialiteit). -kleding -uiterlijk (de oren zijn wel allemaal elfen oren alleen dan telkens weer verschillend. En ze hebben verschillende kleuren haar/ogen/huid). -eigenschappen. Dat is waar ik vast loop. Ik wil dat de 4 HP's verschillend zijn dus de eigenschappen moeten ook verschillend zijn. In andere verhalen zijn de personages vaak ook verschillend maar dan krijg je de standaard eigenschappen. Ik wil personages met bijzondere eigenschappen. Kunnen jullie mij helpen?

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hoi, je hebt het al best uitgewerkt hè? Misschien kun je iets met kleuren? Dan zijn het geen standaardeigenschappen. De een wordt constant blauw van ellende, de ander rood van liefde, de derde groen van jaloezie, en de vierde is... Nog een verrassing?

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien kun je wat inspiratie halen uit je eigen vrienden: hoe verschillen die, hoe zou je hen omschrijven? Met echte mensen loop je denk ik minder het risico van vervallen in clichés. Daarnaast hoeven je personages ook niet als dag en nacht te zijn om ze van elkaar te onderscheiden. Kleine verschillen, mits goed uitgewerkt, zijn al genoeg en op die manier kun je ook clichématige stereotypes vermijden. Tot slot, meer stylistisch, kun je elke personage een eigen stem geven. Een manier van spreken en denken. Wanneer je dan over de één schrijft, pas jij als schrijver je taalgebruik iets aan, alsof je werkelijk door de ogen en gedachten van dat hoofdpersonage vertelt. Zo krijg op een meer subtiele (maar heel effectieve) wijze meer verschil tussen je persoanges. Dat vergt denk ik wel wat oefening, maar als je zo'n techniek beheerst, kan het je verhaal heel veel sterker maken. Daar is eens schrijfboekje over, het heet persoanges, conflict, perspectief door Frans Stüger. Dun boekje, maar het heeft mij destijds heel veel verder geholpen.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt inderdaad naar je vrienden kijken, zoals Diana Silver al zei. En als dat nog te veel op elkaar lijkt laat je ze het tegenovergestelde van elkaar zijn. De ene heel kwetsbaar en emotioneel, de andere een stuk chagrijn dat nergens bang voor is. Je moet wel oppassen dat je geen overdreven goede of slechte personages krijgt. Niemand heeft alleen maar goede of slechte eigenschappen.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mss heb je wat aan enneagrammen? Google maar eens. Of zijn die eigenschappen te menselijk?
Nee die eigenschappen zijn niet te menselijk, bedankt :)

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allemaal andere karaktereigenschappen geven. De een is arrogant, de ander is verlegen, de ander is slim, de ander is dapper. Ik zeg maar wat :)

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allemaal bedankt! Ik heb de 4 HP's hun karakters gegeven. Daarnaast nog wat eigenschappen (Met dank aan de 'kleurrijke' ideeën Mirandala). De 4 HP's zijn nu af. Wat ik nu nog moet doen is de slechterik maken en de heks. En dan zijn alle belangrijke personages klaar :) Nogmaals bedankt allemaal!!!!