Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je schrijfdoelen voor december 2012?

November is bijna voorbij, tijd voor een nieuwe schrijfdoelentopic! In dit topic kun je je persoonlijke schrijfdoelen met anderen delen en je vorderingen bijhouden. Rustig terugblikken op afgelopen maand kan hier. Hoe ging het? En hoe zou je nu verder willen? Wat zijn je schrijfdoelen voor december, evt. met het oog op een groter (jaar)doel? Enkele tips voor wie hier nieuw is en weinig ervaring heeft met doelen stellen: - baseer je maanddoelen op je grote jaardoelen, de dingen die je het liefste zou willen doen of leren op schrijfgebied dit jaar - maak je doelen zo concreet mogelijk - houd je doelen behapbaar, breek ze op in kleine stapjes op en verspreid die over de tijd - geef ze duidelijke deadlines - zet je doelen in volgorde van belangrijkheid (en probeer vooral te werken aan de belangrijkste) Zet hem op, en veel schrijfplezier! http://betoverendschrijven.files.wordpress.com/2008/12/judy-koot-schrijfcursus-klein-bruin.jpg?w=300&h=225

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijfdoel 1 Op het onverwacht een schrijfdoel bij gekregen in de vorm van een ongewassen pop, genaamd Ko. Tegen maandag moet Ko in een heen-en-weer schriftje laten optekenen wat hij dit weekend allemaal heeft gedaan in het zog van de bijbehorende kleuter. Deze taak werd aan mij gedelegeerd. Schrijfdoel 2 Een eerste echte revisie van een boek op computerscherm. Schrijfdoel 3 Boek uitprinten en tweede revisie uitvoeren op papier. Schrijfdoel 4 Boek even omzetten in epub en derde revisie uitvoeren op ipad. Schrijfdoel 5 ISBN in orde brengen Schrijfdoel 6 Definitieve versie maken voor Smashwords: - de obligate vermeldingen toevoegen - dumpen in kladblok en van daaruit terug plakken in Word - opmaak uitvoeren (italic etc.) - het gebruikelijke gevecht met de inhoudstafel voeren - uploaden die handel

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn schrijfdoelen voor december: - de illustraties van mijn 2de prentenboek afwerken en de tekst op de juiste plaats zetten - een volgend prentenboekverhaal herschrijven zodat het in orde is - een ouder prentenboekverhaal herwerken - uitschrijven van een verhaal voor 10+ - schrijven van twee dagboekverhalen die samen met vele andere een geheel zullen moeten vormen

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@MWCaers: allemaal in één maand? Wow... :)
Geen Nanowrimo, ik wil deze maand proberen om deel 1 (+/- 100 pagina's) te herschrijven. Over de eerste scènes heb ik vrij lang gedaan omdat ik maar niet tevreden was (en dat ben ik nog steeds niet helemaal), maar nu ben ik gelukkig een paar scènes tegengekomen die voor het grootste deel niet veranderd hoefden te worden.
Zucht... het begin is inmiddels alweer herschreven en een compleet andere scêne geworden, waardoor alle al herschreven beginscènes ook aangepast moeten worden. Het eerste deel heb ik dan ook nog lang niet herschreven, maar ik heb eindelijk wel een beter gevoel over het begin. Het begint erop te lijken :) Ik heb ook meegedaan met een "manuscript ontdekwedstrijd" waarbij je de titel en de eerste 250 woorden van je manuscript moet insturen, en verder niets. Dat was een goede oefening, om die eerste 250 woorden goed te krijgen. Dus.. schrijfdoel voor december: wat tot nu toe herschreven is opnieuw aanpassen aan de hand van gewijzigd begin, en hopelijk daarna verder met de rest van de eerste 100 pagina's. Of 50, dat is misschien een realistischer doel.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
- Mijn NaNo-verhaal afmaken - Een schrijfplanning voor 2013 opstellen - Mijn PF verhalenworkshopverhaal van 2011 eindelijk afmaken (moet het nog 1 keer doorkammen voor het echt af is) - Verhalen insturen naar literaire tijdschriften - Eventueel nog meedoen aan een wedstrijd met deadline deze maand als ik er een interessante tegenkom

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijfdoelen december 2012 Voor ik aan het echte schrijfwerk van mijn roman kan beginnen, moet ik eerst een stuk of twintig sprookjes schrijven (waarvan er al twee af zijn) die nodig zijn voor mijn verhaallijn. Vandaar: - Twee nieuwe sprookjes uitwerken en afmaken (= minstens twee keer door de herschrijfmolen laten gaan) - Voor minstens twee nog nieuwere sprookjes een verhaallijn + moraal bedenken - Eventuele research doen voor mijn vertellingen Hoe meer sprookjes ik af heb, des te sneller kan ik verder met mijn roman. Dus meer schrijven dan ik heb ingepland mag altijd! Iedereen veel succes en laten we allemaal met een volledig afgevinkte decemberlijst het nieuwe jaar ingaan!

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@MWCaers: allemaal in één maand? Wow... :)
De kwaliteit zal er ook wel naar zijn :D Maar het is van te moeten. Daarna is mijn tijd opgebruikt voor de volgende vijf jaar.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
- verhaal voor wedstrijd afmaken en insturen - laatste twee hoofdstukken manuscript afschrijven - les 2 van cursus AVI-schrijven doen

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
- inzending voor wedstrijd "hemels genot" - inzending voor wedstrijd "december schrijfwedstrijd" - inzending voor wedstrijd "sebes" - indien feedback van uitgeverijen: Beyond 1 verbeteren en anders aanmelden bij manuscript beoordeling - Beyond deel 2 verder schrijven (lage prioriteit)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Na een computercrash en de daaruit voortkomende vernietiging van de laatste versie van mijn eerste hoofdstukken, zal ik ten eerste weer de moed even bijeen moeten rapen. Daarna ga ik - Eerste 2 hoofdstukken (opnieuw) herschrijven - Stukje schrijven voor wedstrijd van 10pages - Laatste scènes van hoofdstuk 3 invullen

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daarna ga ik - Eerste 2 hoofdstukken (opnieuw) herschrijven - Stukje schrijven voor wedstrijd van 10pages - Laatste scènes van hoofdstuk 3 invullen
- Back up maken van alle schrijfprojecten. ;)

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Kan ik me levendig voorstellen. Ik ben ook een keer een serie manuscripten kwijt geraakt doordat de pc zich niet gedroeg. Heel veel sterkte.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
*zit stilletjes in een hoekje te huilen*
Ik weet dat je er nu niets meer aan hebt voor je verloren spullen, maar ik kan je wel een tip geven voor de toekomst. Er bestaat iets dat heet dropbox, waarin je je spullen kunt bewaren. Zo'n beetje alles. Het is een online database die enkel toegankelijk is voor jou (maar je kunt ook bijvoorbeeld een map delen met iemand via email) d.m.v. wachtwoord/gebruikersnaam. Het is een soort mappensysteem - een cloud opslagplek. Hierdoor raak je dus je spullen niet kwijt als je computer crasht of iets, want het staat allemaal online. Ik gebruik het zelf ook om mijn boek en vrijwel alles dat belangrijk is op te bewaren. En het handigste eraan is, is dat je er overal bij kunt, zolang er maar internet is! Want je kunt ook online inloggen op je dropbox, maar je kunt hem natuurlijk ook op je PC installeren waardoor je er altijd bij kan. Echt een heel handig ding. Krijg je 2 gb gratis, de rest kun je erbij kopen. Dropbox: http://db.tt/3fAInnd Sorry :P die link is raar, dat komt omdat ik een referral gebruik via mijn dropbox (dan krijg ik gratis extra space als iemand via mijn referral zichzelf signed bij dropbox :P - kan je zelf ook weer doen voor jouw vrienden en dan krijg jij ook weer extra space)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja ik heb dropbox zelfs... maar copyright enzo. Ik ben een beetje bang dat als ik iets daarop zet, ik al mijn rechten wel een beetje forfeit

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Na een computercrash en de daaruit voortkomende vernietiging van de laatste versie van mijn eerste hoofdstukken, zal ik ten eerste weer de moed even bijeen moeten rapen.
Ik weet niet met wat voor software je werkt, maar heb je al eens gezocht op *.tmp bestanden? Normaliter, als je met Word werkt, dan maakt het programma automatisch een temporary bestand aan. Dat heeft dan meestal de vorm van ~WRD11111.tmp. Tijdens het werken wordt daar geregeld naartoe geschreven. De bestanden worden verwijderd op het ogenblik dat je definitief opslaat, maar bij een crash blijven ze meestal staan. Kan wel zijn dat je ze in je verkenner eerst dat type bestanden zichtbaar moet zetten (organiseren > map- en zoekopties > weergave > 'verborgen bestanden en mappen weergeven'

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ow, succes Diana Silver! Ik gebruik inderdaad ook Dropbox, altijd automatisch alles gebackupt. Copyright blijft altijd bij jou. Je hebt gelijk dat je nooit helemaal zeker kan weten wat er met je bestanden gedaan wordt, maar ze *mogen* er in elk geval niks mee doen. Oke, december wordt weer tijd voor wat schrijfwedstrijden. Ik kon moeilijk kiezen, dus het zijn er veel. Ik zal zien hoe ver ik kom. Mijn doelen geordend op prioriteit: – inzending wedstrijd kerstverhaal boekvoorhaar.nl 20-12 – inzending wedstrijd Hemels Genot Schrijfatelier Alicia 31-12 – plot en personages uitwerken voor nieuw manuscript – twee columns of verhalen op eigen website plaatsen – inzending wedstrijd tenpages 10-12 – inzending wedstrijd schrijvenonline Samsung-Orwell 12-12 – inzending wedstrijd ikvertel.nl 31-12 – inzending wedstrijd Imazed Nieuw Begin 31-12

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja ik heb dropbox zelfs... maar copyright enzo. Ik ben een beetje bang dat als ik iets daarop zet, ik al mijn rechten wel een beetje forfeit
copyright blijft altijd bij de persoon die het gemaakt heeft. In jouw geval heet dit "auteursrecht". Copyright is iets dat bedrijven kunnen kopen bij jou, wat enkel inhoudt dat ze het materiaal dat jij gemaakt hebt mogen gebruiken in hun eigen projecten.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mja in principe weet ik dat. Maar ik voel me gewoon altijd ongemakkelijk als ik dingen op openbare of makkelij kte hacken plaatsen zet: stel nou dat ik mijn eigen teksten een keer buiten mijn weten om gepubliceerd zie, dan heb ik niet het 'recht' verbaasd te zijn. Copyright hebben is mooi, maar je moet het ook zelf bewaken. Maar goed, waarschijnlijk gaat niemand mijn teksten jatten, het is een beetje een principekwestie denk ik.. Maar heel erg bedantk voor jullie support allemaal, dat doet me goed. @ Caers: ik heb geen .tmp's gevonden, maar ben heel blij dat je me dit verteld hebt! Dit had ik jaren eerder willen weten :D

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mja in principe weet ik dat. Maar ik voel me gewoon altijd ongemakkelijk als ik dingen op openbare of makkelij kte hacken plaatsen zet: stel nou dat ik mijn eigen teksten een keer buiten mijn weten om gepubliceerd zie, dan heb ik niet het 'recht' verbaasd te zijn.
Jawel hoor. Je hebt auteursrecht bij alles wat je schrijft, ook als je het op internet plaatst. Dus zelfs je blog mag niet zomaar gekopieerd worden. Fotografen hebben er nogal eens last van dat hun foto's door jan en alleman gejat worden van hun portfolio websites, of van Pinterest e.d. Er was een Amerikaanse schrijfster die foto's op haar eigen Pinterestpagina gezet had (gedeeld vanaf een andere pinterestpagina - ik zit er zelf niet op dus ik weet niet helemaal hoe het werkt) en die moest mooi een behoorlijke schadevergoeding betalen aan de fotograaf van wie de foto's waren. Afgezien daarvan, als je geen online back-ups wilt maken, kun je toch gewoon elk document op een memorystick of een externe harde schijf opslaan? Ik heb zelfs back-ups van back-ups... dat is weer het andere uiterste. Mijn werk staat op mijn laptop, op een memorystick (dat is de backup die ik maak van een bestand zodra ik eraan gewerkt heb), op een externe harde schijf (back up eens in de zoveel tijd), op een online back up (geen gratis service maar van mijn antivirus/antispyware programma) en op mijn netbook... Beetje paranoïde, maar dan slaap ik tenminste goed... :)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jah ik heb ook backups en dubbele backups, maar mijn cmputer crashte nadat ik twee uur aan het schrijven was geweest: nieuwe dingen waarvan ik dus nog niets gebackupd had =<

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Deze maand wordt een redelijk relaxte. Synopsis schrijven en mijn ms opsturen naar een aantal uitgevers. Ik moet wel uit gaan zoeken hoe ik het ms het beste kan versturen en bundelen, dit is namelijk de 1e keer dat ik zulks moet doen. :)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moet wel uit gaan zoeken hoe ik het ms het beste kan versturen en bundelen, dit is namelijk de 1e keer dat ik zulks moet doen. :)
Volgens Paul Sebes moet je je MS zo min mogelijk bundelen. Géén nietjes gebruiken, eventueel een paperclip, of gewoon een los pak papier sturen (niet vergeten de blz te nummeren). Uiteraard zou je het per uitgeverij kunnen nachecken via e-mail! Succes!
*zit stilletjes in een hoekje te huilen*
:( Denk maar zo: soms raak je iets waaraan je hard hebt gewerkt kwijt, maar wanneer je compleet moedeloos opnieuw begint ontstaat er vaak nog iets veel beters! (Zo ervaar ik dat over het algemeen) Hopelijk geldt dit ook voor jou!

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben er druk mee bezig onderhand. Jullie hebben me wel allemaal een hart onder de riem gestoken, bedankt! En ondertussen kijk ik ook erg uit naar de schrapweek van SOL: ben benieuwd.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijfdoel 1 Op het onverwacht een schrijfdoel bij gekregen in de vorm van een ongewassen pop, genaamd Ko. Tegen maandag moet Ko in een heen-en-weer schriftje laten optekenen wat hij dit weekend allemaal heeft gedaan in het zog van de bijbehorende kleuter. Deze taak werd aan mij gedelegeerd.
Klaar. Maar man, wat moeilijk... Een schrijfwedstrijd is er niks tegen...

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn schrijfdoelen voor december: Schrijfwerk - ms DD2: eerste grove versie klaar (alle ontbrekende scenes schrijven) - OP (bijna dagelijks): naar de 20 km (evt. 25/30) & periodieke reflecties 11 km - OP: proefles Benedictijns schrijfjaar afronden - jaarevaluatie: terugblik 2012 & nieuwe werkplanning 2013 - evt. 2 manuscripten naar 1 of 2 uitgeverijen sturen Studie - (aan ms verwante) (jeugd)literatuur lezen (elke week 1 boek) - samenvatting (met bruikbare werkpunten) maken van eerdere boekanalyses - (aan ms verwante) series & films kijken (2e seizoen Friends afkijken) s2/19 - verdere analyse van Friends (ook de 'negatieve' punten) - evt. nieuwe biebboeken halen - evt. (bepaalde hoofdstukken uit) een schrijfboek lezen (over POV of scènes)

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn schrijfdoelen M'n nieuwe ms * besluit nemen over perspectief * een aantal belangrijke details uitwerken * research Overig * (eventueel) meedoen aan schrijfwedstrijd ikvertel.nl (31-12)

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn schrijfdoelen voor december - allemaal betreffende mijn manuscript voor de Luitingh fantasywedstrijd : - hoofdstukindeling afmaken - afronden tweede versie - feedback proeflezers verwerken - tekst uitprinten en zelf nog een keer kritisch bekijken op continuïteit en rode draad. Waar nodig aanvullen/schrappen - synopsis aanscherpen - beknopte biografie aanscherpen - INSTUREN voor 12-12-12 12:12! :eek: Na 12 december: - feest vieren dat ik mijn eerste volledige fantasyromanmanuscript heb ingeleverd!!! :thumbsup: - tekst voor iemand anders proeflezen (al ontvangen) - ongetwijfeld met veel minder stress dan bij het Luitingh-manuscript aan mijn andere schrijfprojecten doorwerken...

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn schrijfdoelen voor december - allemaal betreffende mijn manuscript voor de Luitingh fantasywedstrijd
Woaw, ik las over die wedstrijd en dacht: hoe kun je in godsnaam net voor hun ene deadline je manuscript af maken? Zo dus! _o_ Succes!

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
- Mijn NaNo verhaal afmaken en herschrijven - MS insturen voor chicklit schrijfwedstrijd - Meedoen met schrijfwedstrijden als ik iets interessants tegenkom - Boekrecensie schrijven - Begin maken aan nieuw MS En natuurlijk mijn blog en mijn tweewekelijkse artikel bijhouden