Schrijven (proberen te doorgronden) met een vleugje asperger
Hoi allen,
Ik zit met wat aparte vragen. Ik moet toegeven dat ik niet zo goed weet hoe ik het degelijk kan omschrijven. Maar ik zal een poging wagen.
Ik ben een man van 27 jaar en ik ben nog niet zo lang geleden gediagnoseerd met asperger (een vorm van autisme). Zoals ik het begrijp heb ik autisme maar doordat ik over een bovengemiddelde intelligentie beschik, kan ik dat compenseren en vrij ‘normaal’ door het leven gaan. Het verklaart waarom ik me altijd zo misbegrepen voelde in het leven.
Nu ben ik op het idee gekomen om een boek te schrijven. Ik zou namelijk heel graag ooit een boek willen uitbrengen. Niet over mezelf, daar lijkt mijn leven me niet interessant genoeg voor en ik denk dat het weinigen gaat aanspreken, maar eerder een science fiction verhaal. Ik ben namelijk een grote science fiction fan en kijk al sinds ik heel jong was naar zo’n series. Ik denk dus wel dat ik een goede fantasie heb en interessante verhalen kan verzinnen.
Maar ik vind het eigenlijke schrijven heel moeilijk. Ik heb wat grafische ervaring en daar is het simpel. Je kijkt naar iets en je hebt een totaalbeeld. Je ziet onmiddellijk waar er iets anders moet of niet. Met schrijven lijkt het onmogelijk om een totaalbeeld te hebben. Je kan namelijk niet elk woord onthouden in je tekst. Ik vind het zeer vreemd werken zonder totaalbeeld. Ik heb het gevoel dat ik altijd verdwaal en overstelpt wordt door alles waar je rekening mee moet houden.
Ik heb eigenlijk moeite met het hele precieze schrijfproces te vatten. Ik vraag me daarom ook zeer af wat er precies door iemand zijn hoofd gaat als die schrijft. Welke stappen die doorloopt. Hoe het moet eigenlijk.
Momenteel ben ik bezig op de volgende manier:
1) Ik heb een hele tijd zitten nadenken over mijn verhaal. En ik heb de grote lijnen uitgetypt in een bestand.
2) Ik ben vervolgens bij het begin begonnen. Het voelt me echt noodzakelijk aan dat ik chronologisch werk.
3) In mijn hoofd stel ik me de situatie voor. Vervolgens probeer ik uit te leggen wat ik in mijn hoofd zie. Ik denk niet echt na over taal en woordenschat. Ik vertel het gewoon, zoals ik het aan iemand anders zou vertellen.
Het is stap 3 waar ik me echt vragen bij stel. Hoe werkt schrijven namelijk? Wat gaat er door een schrijver zijn hoofd? Ziet die een beeld en legt die het gewoon uit? Of gebeurt er iets in het taalcentrum waardoor je plots met woorden gaat toveren? Kan iemand me zijn denkproces stap voor stap uitleggen aub? Ik ben namelijk erg benieuwd.
Momenteel heb ik het gevoel dat ik compleet blind aan het werken ben. Ik ben niet zo thuis in de exacte werking van taal. Ik spreek en schrijf (in algemene situaties) gewoon al jaren Nederlands. Het is mijn moedertaal, maar ik ken er de regels niet echt van. Ik doe het gewoon.
En dat is momenteel mijn aanpak bij het schrijven. Ik doe het gewoon. Ik zou eigenlijk niet goed weten hoe ik het anders moet doen. Hoe ik iets op een andere manier zou uitleggen.
Ik vraag me af … moet je taal echt begrijpen? Waarmee ik wil zeggen: de regels vanbuiten kennen.
Ergens ben ik bang dat ik gewoon niet kan schrijven. Ik heb verschillende boeken gekocht om meer te leren over schrijven. Sommige zeggen dat je het kan leren, anderen zeggen dat je het niet kan leren. Nog anderen zeggen dat je aanleg of talent moet hebben.
Maar wat is dat eigenlijk? Aanleg of talent? Is schrijven iets dat gewoon in een mens inzit? Een soort hersenverbinding waarmee die gedachten op papier kan zetten. Als je iets op papier kunt uitleggen? Ben je dan een schrijver?
Ik vraag me af: zijn mijn hersenen in staat om te schrijven? En speelt mijn asperger daar een rol in? Ik weet het, het zijn complexe en soms filosofische vragen maar ik ben zeer benieuwd naar jullie inzichten. Ik hoop alvast dat jullie een beetje aan mijn uitleg uit konden.
Tot slot vraag ik me nog iets af. Stel dat ik een prachtig science fiction verhaal heb, maar het gewoon niet op een mooi geschreven manier op papier kan krijgen. Kan ik dan een ghost writer inhuren? Iemand waartegen ik zeg: dit zijn de grote lijnen van het verhaal. Verbind het en maak er iets mooi van. En waar vind je zo iemand? Een professionele ghostwriter … En is dat te vertrouwen? Gaan ze misschien niet met jouw ideeën lopen?
Ergens doet me dat dan wel afvragen. Is het dan nog wel jouw kindje? Als je het niet zelf geschreven hebt. Maar dat is een discussie voor een andere keer …
Alvast bedankt voor jullie aandacht en inzichten. Ik ben erg benieuwd.
Dag Ensignyoshi. Ik zit met
Ik zou niet kunnen uitleggen
Hoi Ensignyoshi, Ik heb zelf
Beste ensignyoshi, Jij
Beste ensignyoshi, Misschien
Ensignyoshi schreef: een
Bill Gates heeft ook Asperger
Een toevoeging op de anderen:
Jouw manier van schrijven
Earthlady schreef: wij moeten
Een kleine simpele
Yrret schreef: Dat betekent