Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Spreekwoorden aanleren > vanaf welke leeftijd?

Vanaf welke leeftijd worden spreekwoorden aangeleerd/begrepen? Alvast bedankt voor jullie reacties.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geen idee. Ik kan me niet meer herinneren dat ik daar iets over gehad heb op school. Het aanleren van de taal, hoe je dingen schreef, grammatica, spelling, lezen, begrijpend lezen enz., dat leerde ik wel. Maar echt spreekwoorden die worden aangeleerd niet. Misschien heeft het ook te maken met het feit dat ik op een Montessori school zat waar ik vrijwel zelf mocht bepalen wat ik wilde leren :P Volgens mij begreep ik spreekwoorden ook best laat. Een appel die niet ver van de boom valt... om zoiets te begrijpen moet je wel weten hoe abstractie in elkaar steekt. Je moet dus abstract kunnen denken. En volgens mij krijg je dat een beetje door bij +/- 12e levensjaar, maar dat weet ik niet zeker. Hiervoor heb ik deze twee bronnen gebruikt: Vanaf 12 jaar zijn kinderen toe aan een eigen betaalrekening. Vanaf deze leeftijd kunnen kinderen voldoende abstract denken om de werking van giraal bankverkeer te kunnen begrijpen (bron ). En: Braet: ,,Twaalf jaar is een scharnierleeftijd. Dan kunnen kinderen abstract denken en hebben ze een doodsbesef wat hen in staat stelt de gevolgen van hun daden in te schatten (bron). Hopelijk heb je hier wat aan.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Wolfke, Vanaf 8/9 jaar beginnen kinderen besef te krijgen van figuurlijk taalgebruik, zoals 'ik schrik me een hoedje'. Vanaf 10 jaar beginnen ze echt spreekwoordelijke uitdrukkingen goed te begrijpen en gaan ze hier steeds verder in. Succes ermee!

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Wolfke, het was ook leuk, die school, maar omdat ik zo geïnteresseerd was in taal, heb ik nu een achterstand in rekenen :P Het heeft zo z'n voor- en nadelen.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Wolfke, Spreekwoorden en gezegden worden in het derde leerjaar aangeleerd. Mijn dochtertje is nu begonnen in het derde leerjaar. Op de info-avond werd dit onder andere vermeld als leerstof voor het derde leerjaar. :)

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je je kind niet in een kelder opsluit, leren ze dit soort dingen vanaf hun geboorte. Spreekwoorden leer je door taal te gebruiken, lezen en luisteren.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat dacht ik ook, van zodra ze leren spreken. Ze zijn zich er misschien dan niet van bewust dat iets een spreekwoord is en wat dat betekent, ik herinner me inderdaad dat wij dat vanaf het derde leerjaar (acht jaar) leerden op school, maar kinderen praten sowieso hun ouders na, en spreekwoorden zijn natuurlijk vaak grappig, dus leuk vanaf het moment dat kinderen zich meer bewust worden van taal. Ik herinner mij dat mijn nichtje vanaf dat ze ongeveer 1,5 was rijmpjes begon op te zeggen (en sommige spreekwoorden zijn ook rijmpjes), en nu ze 3 is begint ze echt bewust te vragen wat een woord of uitdrukking betekent.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn kinderen (net 3 en bijna 6) gebruiken regelmatig spreekwoorden en gezegden. Mijn man en ik ook, dus het is logisch dat ze het overnemen.