Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

starters vragen

Hallo allemaal, Als nieuwkomer zal ik ongetwijfeld een aantal zaken vragen die allang zijn gesteld en beantwoord. Alvast mijn excuus. Ik heb zo goed mogelijk gezocht maar heb toch nog een aantal vragen. Misschien kunnen jullie mij helpen hiermee. Ik ben begonnen met het schrijven van een boek. In de directe omgeving heb ik deze laten lezen en iedereen vindt het erg leuk. Dus ik wil is gaan kijken wat ik hiermee kan. Het idee is het eerst te proberen bij een uitgever. Dit lijkt me heel erg stoer als dit zou lukken. Je boek uitgegeven krijgen. Net als alle anderen hier een mooi streven :) Nu heb ik nog niet het volledige verhaal af, en kan ik niet echt duidelijk krijgen of dit echt nodig is. Kan ik uitgevers benaderen met een deel van het boek om te kijken of er interesse is, of moet ik een heel boek opleveren? Ik ben druk aan het kijken naar de verschillende uitgevers die er zijn en de vereisten. Het gaat richting fantasie/jeugd. Dus mochten er nog tips en hints zijn, ik waardeer alle antwoorden :) Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil je sowieso aanraden eerst het hele manuscript af te schrijven. Niet alleen omdat uitgevers als ze interesse hebben toch al snel het hele manuscript willen lezen, maar ook omdat je tijdens het schrijven van het einde misschien nog wel dingen tegenkomt waardoor je eerdere stukken in je verhaal wilt gaan herschrijven. Daarnaast is het leuk dat mensen in je directe omgeving enthousiast zijn, maar het is belangrijk dat je een proeflezer zoekt die niet zo dicht bij je staat en gerichte kritische feedback kan geven op je manuscript. Je kunt misschien hier een oproep doen voor een proeflezer, of een stukje op het forumonderdeel 'Proeflezen' plaatsen, al is dat op dit moment nog niet mogelijk, omdat de site net in groot onderhoud is geweest.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor het antwoord Via. Dan heb ik nog even te schrijven om het boek af te krijgen :) Dan kan ik me in de tussentijd ook bezig houden met het zoeken van juiste uitgevers in dit genre. Het proeflezen is nog wel een stapje te ver op dit moment voor mijn gevoel. Klinkt dubbel misschien :) Het is voor het eerst dat ik iets schrijf en het is "veilig"om dit in de omgeving te laten lezen. Als het slecht is weet alleen je omgeving het :) De stap naar een uitgever is nog heel ver weg, en gewoon leuk om mee bezig te zijn en nog niet echt. Het laten proeflezen door iemand vreemds is gelijk het echt maken van het probeersel op dit moment. Ik zal ook is kijken in forum onderdeel hoe dat proeflezen in zn werk gaat. Dank voor de tip.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mensen in je directe omgeving die enthousiast zijn over je schrijfsel, dat zegt helemaal niets. Men staat dichtbij je en houdt van je, dus dan is het vanzelf al geweldig wat je doet. Misschien ís het wel geweldig wat je doet maar dat kan alleen een proeflezer beoordelen. Zet je over je schroom heen en zoek een proeflezer als je manuscript in jouw ogen af is. Mocht je dat vooralsnog toch te eng vinden, Proeflezen gaat binnenkort open! P.S. Niet schrijven "is kijken". Dit is geen chatroom.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De mensen in mijn omgeving zijn alles behalve voorzichtig. Ik heb stevige kritieken gehad, al wat zaken moeten verduidelijken en aanpassen. Eerlijkheid is in mijn omgeving gelukkig genoeg aanwezig :) Ik zie in mezelf geen nieuwe Dan Brown, King of andere schrijver. Maar ik ben gewoon nieuwsgierig of ik leuk genoeg kan schrijven en er misschien een boek uit kan komen. Ben ook geen neerlandicus, ik spreek en schrijf vloeiend Rotterdams ;-) Dan zal ik mij binnenkort oriënteren of er een betrouwbare proeflezer is die mijn fantasie verhaal zou willen beoordelen en de harde kritieken mijn kant op kan spuien. Dan weet ik ook gelijk of ik verder moet gaan met mijn verhaal. Alvast bedankt voor de antwoorden.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is inderdaad verstandig om je manuscript eerst helemaal af te hebben voordat je het naar een uitgever wilt sturen. Meestal kun je op hun sites goed vinden wat ze precies willen hebben en anders kun je ze daar altijd over mailen of bellen. Je zegt dat je vloeiend Rotterdams schrijft. Ik weet natuurlijk niet precies wat jij onder vloeiend Rotterdams verstaat, maar als je wilt dat een uitgever er serieus naar kijkt, zorg dan dan je verhaal in ABN geschreven is. (Dus een zin als: "Ik zal ook is kijken in forum onderdeel hoe dat proeflezen in zn werk gaat." komt hopelijk niet in je verhaal voor.) Hoewel het wel een goed idee is om eens bij het proeflezen te gaan kijken, dan zul je zien dat het helemaal niet zo'n verkeerd idee is om daar een stukje te plaatsen. Misschien krijg je dingen te horen die je liever niet zou horen, maar als je jezelf echt wilt verbeteren is het zeker een aanrader!

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had al zitten kijken hoe ik daar een stukje kon krijgen. Echter zie ik het niet tussen de onderdelen staan voor het plaatsen van een nieuw topic. Ik zie in het forumoverzicht het kopje proeflezen.Echter bij het plaatsen van een nieuw onderwerp staat in het overzicht schrijfdoedel. Ik weet niet of dat dezelfde zijn, maar ik evrmoed van niet :) Misschien heb ik als nieuwkomer hier nog geen rechten of moet ik het aanvragen? Zodra ik hier achter ben, zal ik mijn 1e pagina daar plaatsen om te kijken wat men van de schrijfstijl vindt. Kritiek vind ik niet erg maar een positieve opmerking ook niet ;-) Uiteraard probeer ik in mijn verhaal te schrijven in het ABN. Mocht dat er soms tussendoor glippen heb ik wat familie om me heen die me er attent op maakt :) Maar in de prive tijd heb ik niet zo erg de neiging om er op te letten. Zolang het niet richting fooneeties gaat maak ik me niet zo druk :)

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Proeflezen doet het op het moment nog niet ;) En nee, de schrijfdoedel en proeflezen zijn zeker niet hetzelfde. Dries is er waarschijnlijk nog mee bezig, dus je zult nog even geduld moeten hebben voordat je iets kunt plaatsen bij proeflezen. Maar als je, tegen de tijd dat hij het weer doet, de regels doorleest zul je merken dat het eigenlijk voor zich spreekt. Zelf ga ik morgen voor twee weken op vakantie (zonder internet, dus heerlijk in alle rust schrijven), maar ik zal uitkijken naar jouw stukje als ik terug kom.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kimym stel je er niet teveel van voor :-). Nul ervaring of cursussen. Aangezien je online bent heb je misschien interesse in mijn 1e stukje? Ik kan hem naar je mailen via de contact gegevens. In proeflezen mag je 500 woorden max zag ik. Daar zit ik goed binnen. Als je interesse hebt hoor ik het wel van je. Ik ga niet zomaar je spammen :)

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oeps, had je bericht gemist. Sorry. Moet er nu écht vandoor, maar als ik terug ben mag je best wat naar me opsturen. Ik heb niet echt heel veel ervaring met proeflezen, maar misschien heb je wat aan mijn bescheiden mening ;)

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Na een heerlijke vakantie ben ik terug in ons vertrouwde landje ;) Als je het nog steeds wilt kun je wel een stuk(je) naar me opsturen, dan zal proberen om er dan vandaag nog naar te kijken.