Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een vraag voor alle romanschrijvers

Hallo De naam is Waldo. Ik ben een nieuweling hier en Ik heb een zeer interessante vraag, waarvan ik hoop dat jullie die zouden beantwoorden. Het klinkt als volgt: Wat is/zijn jullie reden(en) om een roman te schrijven? Waarom ik deze vraag stel, is gewoon uit nieuwsgierigheid. Met vriendelijke groeten, Waldo, een veertigjarige Belg die schrijven als een hobby ziet.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hahha, Via, dat is wel een goeie. Ik doe het omdat ik 't wil. Omdat ik daar zin in heb en drang toe voel. En waarom ik het wil? Geen idee. Ik denk dat ik gewoon schrijver ben ;) Voor mij is het ook mijn toekomst, ik doe en wil niets liever dan schrijven.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Omdat het kan, of omdat je het kan? Niet iedereen kan een roman schrijven, en ook laat een roman zich niet zomaar schrijven. Dus of 'het' kan? :? Als iemand een tekst schrijft waarvan vorm en inhoud voldoen aan de kenmerken van een roman, dan heeft hij / zij een roman geschreven. Voor mij is de reden niet: ik ga een roman schrijven - ik schrijf, en als het een roman blijkt te zijn, heb ik een roman geschreven. In feite is er dus geen reden om een roman te schrijven. Men schrijft, en wat men geschreven heeft, is een roman - of iets anders. Nieuwgierigheid bevredigd? :)

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Natuurlijk bestaan er redenen om een roman te schrijven. Bijvoorbeeld, iemand schrijft een roman omdat hij/zij daarmee bepaalde wantoestanden in de maatschappij wil aanklagen (zoals Multatuli in Maxhavelaar). Of om persoonlijke redenen, bv. Hij/zij heeft het gevoel om adhv roman een boodschap over te brengen, een belangrijke les etc. Of hij/zij denkt daarmee beroemd te worden ... Misschien had ik mijn vraag duidelijker moeten maken, want ik vermoed dat het niet goed begrepen wordt. Ik hoop dat deze voorbeelden het iets meer omschrijven. :) Waldo. Bedankt alleszins voor 't repliek op de vraag

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf omdat er allemaal verhalen in mijn hoofd zitten die er dolgraag uit willen en soms hebben ze de lengte van een kort verhaal, soms die van een roman. ;) Voor mij zitten er geen diepzinnige gedachten achter.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom vraag je dat inderdaad aan romanschrijvers? Denk je dat de beweegredenen van romanschrijvers heel anders zijn dan die van thrillerschrijvers, kinderboekenschrijvers of fantasyschrijvers?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Natuurlijk bestaan er redenen om een roman te schrijven. Bijvoorbeeld, iemand schrijft een roman omdat hij/zij daarmee bepaalde wantoestanden in de maatschappij wil aanklagen (zoals Multatuli in Maxhavelaar). Of om persoonlijke redenen, bv. Hij/zij heeft het gevoel om adhv roman een boodschap over te brengen, een belangrijke les etc. Of hij/zij denkt daarmee beroemd te worden ... Misschien had ik mijn vraag duidelijker moeten maken, want ik vermoed dat het niet goed begrepen wordt. Ik hoop dat deze voorbeelden het iets meer omschrijven. :) Waldo. Bedankt alleszins voor 't repliek op de vraag
Dan is het eigenlijk breder: wat wil je schrijven en waarom dat? Via http://www.schrijvenonline.org/search/apachesolr_… kun je daar aardig wat antwoorden op vinden.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf omdat er allemaal verhalen in mijn hoofd zitten die er dolgraag uit willen en soms hebben ze de lengte van een kort verhaal, soms die van een roman. ;)
Bij mij is het precies hetzelfde. Het schrijven, of eerder nog het verzinnen van verhalen, is een soort van onweerstaanbare drang. Ik vermoed dat ik gek zou worden als ik die verhalen niet uit mijn hoofd zou krijgen door ze op te schrijven. Kortverhalen liggen me beter dan romans, maar omdat de meeste uitgeverijen niet geïnteresseerd zijn in kortverhalen, al helemaal niet van een debutant, en omdat ik het gevoel heb dat je als schrijver toch serieuzer wordt genomen als er een roman van je gepubliceerd is en niet enkel wat kortverhalen en/of gedichten, vind ik het toch de moeite om ook aan een roman te werken.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik schrijf om mezelf en anderen te vermaken. Een boodschap draag ik niet uit. Boodschappen genoeg.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf omdat ik anders knettergek van mezelf zou worden. De verhalen zitten nou eenmaal in mijn hoofd en als er eentje boven komt drijven moet-ie eruit ook Xd

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf omdat ik in verhalen denk. Ik schrijf omdat ik graag vertel en ook denk iets te vertellen te hebben. Ik schrijf omdat 'die' verhalen van 'die' personages er nu eenmaal 'uit' moeten. Ik schrijf omdat ik daarmee mezelf beter leer kennen. Ik schrijf omdat ik het heerlijk vind met taal bezig te zijn en ik de illusie heb een tekst te kunnen vervolmaken (in tegenstelling tot het leven of mezelf) Ik schrijf omdat ik dat altijd denkende zelf kan verliezen in de bezigheid van het schrijven (niet zweverig bedoeld overigens). Bovenstaande dingen niet in een bepaald volgorde:)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op het moment ben ik (nog niet) aan een roman aan het schrijven. Maar de redenen waarom ik schrijf zijn de volgende: *omdat ik denk/voel/ervaar dat ik iets te vertellen heb. *omdat het nodig is.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf omdat ik bijzonder veel plezier heb beleefd aan en moed heb geput uit de schrijfsels van anderen en zelf denk een paar verhalen te kunnen vertellen die - hoop ik - anderen zo'n zelfde gevoel zouden kunnen geven. Thule82 omschrijft dat overigens prachtig!
Ik schrijf omdat ik in verhalen denk. Ik schrijf omdat ik graag vertel en ook denk iets te vertellen te hebben. Ik schrijf omdat 'die' verhalen van 'die' personages er nu eenmaal 'uit' moeten. Ik schrijf omdat ik daarmee mezelf beter leer kennen. Ik schrijf omdat ik het heerlijk vind met taal bezig te zijn en ik de illusie heb een tekst te kunnen vervolmaken (in tegenstelling tot het leven of mezelf) Ik schrijf omdat ik dat altijd denkende zelf kan verliezen in de bezigheid van het schrijven (niet zweverig bedoeld overigens). Bovenstaande dingen niet in een bepaald volgorde:)
... helemaal mee eens! :D

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf omdat ik bijzonder veel plezier heb beleefd aan en moed heb geput uit de schrijfsels van anderen en zelf denk een paar verhalen te kunnen vertellen die - hoop ik - anderen zo'n zelfde gevoel zouden kunnen geven. Thule82 omschrijft dat overigens prachtig!
Ik schrijf omdat ik in verhalen denk. Ik schrijf omdat ik graag vertel en ook denk iets te vertellen te hebben. Ik schrijf omdat 'die' verhalen van 'die' personages er nu eenmaal 'uit' moeten. Ik schrijf omdat ik daarmee mezelf beter leer kennen. Ik schrijf omdat ik het heerlijk vind met taal bezig te zijn en ik de illusie heb een tekst te kunnen vervolmaken (in tegenstelling tot het leven of mezelf) Ik schrijf omdat ik dat altijd denkende zelf kan verliezen in de bezigheid van het schrijven (niet zweverig bedoeld overigens). Bovenstaande dingen niet in een bepaald volgorde:)
... helemaal mee eens! :D
Beetje laat antwoord (ik was op vakantie): maar, dank je!