Opbouw van een roman vol wetenschap en maatschappijkritiek.
Dag iedereen,
de zoektocht naar hoe ik het best mensen kan bereiken heeft dus naar het schrijven van een roman geleidt. Iemand stelde me voor om met fictieve personages te werken, hetgeen me in het begin niets leek. Het idee zat wel in mijn hoofd, en stond me meer en meer aan met dat de tijd vorderde. Gezien ik een echte leek ben, jaag ik achter feedback. De persoon die me momenteel bijstaat zit mogelijk op dit forum, en indien die dat wil komt diens naam of schuilnaam er evenwaardig bij. (Ook al is hij de meerwaarde... ^^)
Momenteel zit ik niet verder dan personages waar ik een opbouwende verhaallijn kan aan vastknopen, al zitten er wel wat flarden verhaal in mijn hoofd. Voordat ik daar meer mee doe, wil ik graag het grove idee laten beoordelen.
(Aangepaste tekst uit een mail.)
- Een clochard die mensen probeert te overtuigen van hun verkeerde levenswijze. Niet in Parijs, maar ik Griekenland, waar de huidige economische crisis in volle bloei is. Hij heeft zich nooit kunnen vinden in de huidige maatschappij, en de focus ligt op het afwijken van de maatschappelijke norm. Zo kunnen oa de rechten van de mens verduidelijkt worden, het kapitalisme uitgelegd worden en het educatieve systeem onder handen genomen worden.
Zijn vader was altijd met werken en geld bezig, tot hij het rond zijn twintiger jaren afstapte. Rond die tijd schrijft hij. Hij is niet jarenlang clochard, maar even zijn weg kwijt in de maatschappij.
- Een wetenschapster, maar liever eentje die met atoomfysica bezig is. Na een carrierewending als gevolg van het verlies van haar zoon gaat ze kwantummechanica doctoreren, en maakt ze tijd voor reizen naar het verre oosten. Ze wordt boeddhistisch, en de nadruk ligt op haar groeiend boeddhisme. Zeg maar de tao van de fysica in wetenschappelijk en spiritueel deel gescheiden door een personage.
- Een nieuwkomer die een ecodorp intrekt dat in harmonie met de natuur leeft, dmv permacultuur en respect. Allen zijn ze uit het kapitalisme gevlucht. Hij legt enerzijds de nadruk op enkele maatschappelijke punten die aangekaart worden en waardoor hij vertrokken is, en anderzijds de ontdekking van hun vrijheid en het ecodorp.
- De vrouw van een koppel uit de wereld zoals The Venus Project het dichts benadert qua technologie, op wereldreis. Hun overheersende gedeelde interesse is de bron van mogelijkheden, zodanig dat ze bij gewone zaken uit hun tijd, zoals een kerncentrale of watertoren vandaag, uitkwamen bij uitvindingen en theorieën van bvb Nicolas Tesla, Einstein, John Dalton e.d.
De draad doorheen alles is dat de clochard zijn moeder de wetenschapster is, en dat de nieuwkomer de clochard is. De vrouw van het koppel is de vrouw van de vroegere clochard, die nu enkele tientallen jaar ouder is. Dit wordt liefst duidelijk uit het hele verhaal, zonder er de nadruk op te leggen.
Zo komt bewustwording chronologisch aan bod, alsook de huidige en te bereiken mogelijkheden voor wie zich niet meer kan vinden in de westerse maatschappij. Doordat dit in de buurt komt van het pad dat ik bewandel, kan ik me in alle personages inleven. Dat de wetenschapster een vrouw is, komt door mijn band met mijn moeder, hetgeen weer ten goede komt van het realisme van het verhaal. (Nuja, realisme... Jullie verstaan wel wat ik bedoel, toch?)
Ter verduidelijking: Mijn naam hoeft niet eens op de kaft te staan. Indien een ervaren persoon het voortouw wil nemen, zal ik me als leerling gedragen en verdient die persoon de eer. Om het inkomen gaat het me logischerwijs ook niet, of het zou maar al te hypocriet zijn.
De titel is snel gekozen om herkenbaar te zijn op het forum.
Groetjes,
Da_Tonio
Waarom zou je naam niet op de
Ik ben niet wetenschappelijk
Da_Tonio schreef: De draad
Neeneen, dat is zeker het
Da_Tonio schreef: Neeneen,
Titel ingekort en verplaatst.
Wat is het verschil tussen
schlimazlnik
Een wat ruimere uitwerking
Wat is je vraag of zijn je