Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Flashback en synopsis

Ik ben bezig met een synopsis voor een verhaal dat zich in verschillende tijden afspeelt. Het hoofdverhaal speelt in het heden, de tweede verhaallijn in de eerste wereldoorlog. Hoe verwerk ik dat in mijn synopsis? Chronologisch of verweven op dezelfde manier als in het verhaal?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat ligt aan het verhaal wat je wilt vertellen. Als hoofdpersoon X in het heden zich langzaam ontwikkelt doordat hij langzamerhand dingen van vroeger te weten komt, ligt het voor de hand de flashback in de synopsis op te nemen: de hoofdlijn is de ontwikkeling van de hoofdpersoon. Gaat het om een spannend verhaal waarbij de lezer in heden en verleden stukjes van de puzzel krijgt aangereikt, kun je het beter chronologisch vertellen. De hoofdlijn is de opbouw en ontrafeling van een raadsel. Het gaat er om dat de uitgever zo snel en eenvoudig mogelijk er achter komt hoe je verhaal in elkaar zit, waar het over gaat, en wat de rode draad is.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor het meedenken, Noes en Schlimazlnik.
Dat ligt aan het verhaal wat je wilt vertellen. Als hoofdpersoon X in het heden zich langzaam ontwikkelt doordat hij langzamerhand dingen van vroeger te weten komt, ligt het voor de hand de flashback in de synopsis op te nemen: de hoofdlijn is de ontwikkeling van de hoofdpersoon. Gaat het om een spannend verhaal waarbij de lezer in heden en verleden stukjes van de puzzel krijgt aangereikt, kun je het beter chronologisch vertellen. De hoofdlijn is de opbouw en ontrafeling van een raadsel. Het gaat er om dat de uitgever zo snel en eenvoudig mogelijk er achter komt hoe je verhaal in elkaar zit, waar het over gaat, en wat de rode draad is.
Eigenlijk is het een combi van beide, maar in hoofdzaak gaat het om een spannend verhaal waarin een raadsel moet worden opgelost. Chronologisch is dan inderdaad overzichtelijker. En ik denk dat ik ook maar een korte karakterschets van de belangrijkste personen en hun ontwikkeling meestuur. Je laatste opmerking houd ik in mijn achterhoofd, dat is een hele goede. Nogmaals dank, ik kan weer verder!