Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

[kort verhaal] Ijsvogeltje

*

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven! :) Alleen de laatste zin staat mij niet zo. Ik vind "Wie haar gevonden heeft, weet dan ook niemand meer." een veel mooier einde :)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven! :) Alleen de laatste zin staat mij niet zo. Ik vind "Wie haar gevonden heeft, weet dan ook niemand meer." een veel mooier einde :)
Kan ik me iets bij voorstellen. Ik denk dat je gelijk hebt. Dank je. Dan zou ik er wel van maken: "Ook wie haar gevonden heeft, weet dan niemand meer."

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad mooi. Je zult maar steeds een ijsvogeltje zien als je tv kijkt.
Dank je. (Het beeldscherm waar ze naast staat, is overigens dat van de computer).

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi! Maar misschien ook leuk om te vertellen waarom ik dat vind. Allereerst vanwege het beeld en de vergelijking. Je geeft aan waarom het vogeltje daar staat: niet puur uit hebberigheid, maar berouw speelt ook een rol. En nog iets, dat voel je tussen de zinnen door. Vergankelijkheid en de angst daarvoor. In die laatste zin haal je die hele laag naar voren. Daarnaast is er het ritme en de woordkeus. Door de afwisseling tussen kortere en langere zinnen krijgt je tekst ritme. Het ritme draagt bij aan een eigenheid van de tekst, hij is duidelijk van jou. En een zin als deze 'Haar blik, die eigenlijk geen blik genoemd kan worden, maakt me klein.' is uniek en vertelt mij iets over hoe jij de wereld ervaart. Tenslotte is er de titel, de reden waarom ik op de tekst klikte. Een ijsvogel is al klein. Waarom dan een ijsvogeltje? Ik word niet teleurgesteld: ijsvogeltje is niet zomaar een verkleinwoord, het hangt samen met het klein-voelen van de ik persoon en met het klein zijn van zo'n breekbaar vogeltje in de grote wereld.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ceridwen, Bedankt voor je reactie. Ik heb veel waardering voor je toelichting waarom je het mooi vindt. Je hebt me gelezen. Het "technische" stukje over ritme, woordkeus, afwisseling tussen kortere en langere zinnen, vind ik heel waardevol.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het met Ceridwen eens dat je hierin jezelf laat zien (en op een positievere manier dan in je columns). Dat het dan hier en daar wat rammelt (bijv. de hoeveelheid dussen, de laatste zin) vind ik niet zo storend. Wel ben ik benieuwd of die sticker al op het raam zit.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit vind ik een heel mooi stukje. Soms is het moeilijk uit te leggen waarom je iets goed vindt (misschien nog wel lastiger dat het blootleggen van zere plekken) - daarom ben ik blij met de mooie onderbouwing van Ceridwen - ik denk niet dat ik het zo had kunnen verwoorden maar toen ik het las dacht ik: ja, daarom.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi stukje, gevoelig! Alles is verder al benoemd. het is trouwens, volgens mij, IJsvogeltje en niet Ijsvogeltje.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg mooi. Prachtige overpeinzing en het gevoel komt goed over. Leuke stijl ook.