Rol

  • Anoniem

Wel zin, maar het lukt niet.

Ik schrijf al heel lang en probeer het ook zo lang mogelijk vol te houden, maar verder dan 50 blz. Kom ik meestal niet. Misschien kan het ook liggen aan dat ik weinig tijd heb omdat ik nog op school zit, maar ik heb soms ook wel eens dat ik wel zin en tijd heb maar dan toch iets anders ga doen. En dan bedenk ik me dat het misdchien aan het onderwerp kan liggen, maar ik heb ook al een paar keer een onderwerp bedacht dat heel goed was, en dan schreef ik nog niet. Meestal omdat ik dan later toch nog mankementen zie en het voor mijn gevoel te langdradig word. Hebben jullie nog tips om hier iverheen te komen? Want ik basl ervan en wil wel gewoon schrijven!

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt schrijven en schrijven. Kun je niet beginnen aan iets korts, iets overzichtelijks? Een afgerond verhaal van pagina of 5, bijvoorbeeld. Of hou dagelijks een blog bij over een thema dat je interesseert. Begin je zomaar wat te schrijven, of plot je van tevoren? Want je kunt zo "plotten" dat je per dag een spannende scène hebt om uit te werken. Hoeft niet eens in chronologische volgorde als je weet waar het uiteindelijk heen moet. Dat je mankementen ziet, is goed. Dat houdt in dat je je (snel) aan het ontwikkelen bent. Dat het langdradig is valt daaronder, dat is ook een mankement. Punt is: je moet veel oefenen om goed te worden, oefenen lukt alleen door te doen. Dus zie het als de trainingsuren voor de wedstrijd. En bij een training is het winnen niet belangrijk.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien heb je meer het idee dat je wilt schrijven en wordt het daardoor een soort van moeten en daardoor niet meer leuk? Een heel goed onderwerp hoeft niet leuk te zijn om uit te werken. Probeer meer te spelen met het verhaal en de taal. Laat het idee dat het een afgerond verhaal moet worden los en schrijf. Laat je verrassen door wat er in je opkomt en geniet ervan. Als laatste gooi je alles weg en gaat opnieuw spelen :) . Of misschien heb je wel iets goeds geschreven wat je wilt bewaren, maar dat is niet het doel.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vroeger begon ik ook telkens aan een nieuw lang verhaal zonder ooit iets af te maken. Toen ben ik meer op kortere verhalen gaan focussen. Die zijn sneller klaar, dus de kans dat je halverwege afhaakt omdat het verhaal niet zo interessant meer lijkt, is veel kleiner. Bovendien is het veel gemakkelijker om proeflezers te vinden voor korte verhalen, en zijn er ook meer wedstrijden voor. Op die manier kun je jezelf verbeteren en lukt het uiteindelijk misschien zelfs beter om ook een langer verhaal af te ronden.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
FleurHermes, Stel je misschien te hoge eisen aan jezelf? Ik bedoel: Heb jij het gevoel dat je verhaal/schrijfsel altijd ergens over moet gaan? Schrijf je weleens puur voor de lol?