Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

inspiratieweek

Op www.schrijfavontuur.nl staat deze week, beginnende vandaag 25 januari, een gratis inspiratieweek om het schrijven van een verhaal of boek te stimuleren. Elke dag is er een opdracht van 15 minuten, dus makkelijk in te passen in mijn dagelijkse werk. Het ziet er heel leuk uit en ik ga meedoen. Misschien ook een idee voor jullie? P.S. Het is voor het eerst dat ik een zgn topic maak, dus hoop dat ik het goed heb gedaan.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een leuke tip! Al vind ik 'een boek in een maand' erg ambitieus. Ik vraag me dan ook wel af welke gevolgen dat heeft voor de kwaliteit van het boek. Maar goed, schrijfthulp en inspiratie is altijd welkom. Ik ga het overwegen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat die 100 euro een stok achter de deur zijn voor verschillende mensen: "Ik heb ervoor betaald, dus moet ik het ook afmaken." Hoewel velen dat niet volhouden, bijvoorbeeld bij de sportschool ;-)

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat die 100 euro een stok achter de deur zijn voor verschillende mensen: "Ik heb ervoor betaald, dus moet ik het ook afmaken." Hoewel velen dat niet volhouden, bijvoorbeeld bij de sportschool ;-)
Maar dan vind ik het alsnog best veel geld, doe dan liever mee aan NaNoWriMo, waar vrienden/familie en kennissen je kunnen pushen. Dat is gratis, met hetzelfde effect.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
P.S. Het is voor het eerst dat ik een zgn topic maak, dus hoop dat ik het goed heb gedaan.
Volgens je berichthistorie heb je in 2008 ook al een paar topics aangemaakt ;)

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk idee, maar ik ga er geen 100 euro voor betalen :)
De inspiratieweek is gratis en staat los van de cursus. Iedereen kan vrij meedoen.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk idee, maar ik ga er geen 100 euro voor betalen :)
De inspiratieweek is gratis en staat los van de cursus. Iedereen kan vrij meedoen.
Oh, ik faal :P

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat die 100 euro een stok achter de deur zijn voor verschillende mensen: "Ik heb ervoor betaald, dus moet ik het ook afmaken." Hoewel velen dat niet volhouden, bijvoorbeeld bij de sportschool ;-)
Maar dan vind ik het alsnog best veel geld, doe dan liever mee aan NaNoWriMo, waar vrienden/familie en kennissen je kunnen pushen. Dat is gratis, met hetzelfde effect.
Vrienden en familie kunnen je niet op die wijze inspireren en begeleiden/coachen, zoals dat bij dit schrijfavontuur wel gaat gebeuren.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ silco Een boek schrijven in een maand moet wel een kwaliteitsloze gotspe zijn.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je het goed aanpakt en het je dagtaak is, dan is een kwalitatief goed boek binnen een maand een eitje. Maar dan moet je wel ervaring hebben - en vlug kunnen typen.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar dan vind ik het alsnog best veel geld, doe dan liever mee aan NaNoWriMo, waar vrienden/familie en kennissen je kunnen pushen. Dat is gratis, met hetzelfde effect.
NaNoWriMo is niet gratis. Het kost de organisatie elk jaar enorm veel geld om alles wereldwijd goed te laten verlopen (website ontwikkelen en in de lucht houden, bijeenkomsten organiseren, PR etc) en ze zijn voor een substantieel deel afhankelijk van de donaties van deelnemers. Ze vragen daarom ook aan de deelnemers om een bijdrage te leveren als ze vinden dat ze iets aan het programma hebben gehad, al is het maar tien dollar. Dat lijkt me een fair standpunt. Het feit dat veel mensen dat afgelopen jaar niet hebben gedaan, is ze als organisatie niet in de kouwe kleren gaan zitten, las ik.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je het goed aanpakt en het je dagtaak is, dan is een kwalitatief goed boek binnen een maand een eitje. Maar dan moet je wel ervaring hebben - en vlug kunnen typen.
Ben ik met je eens, maar een dagtaak over bijv. 1000 woorden? Dat lijkt mij sterk..

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je het goed aanpakt en het je dagtaak is, dan is een kwalitatief goed boek binnen een maand een eitje. Maar dan moet je wel ervaring hebben - en vlug kunnen typen.
Ben ik met je eens, maar een dagtaak over bijv. 1000 woorden? Dat lijkt mij sterk..
1000 woorden schrijven is geen dag taak, duizend goede/mooie woorden/zinnen kiezen wel, lijkt me. Daar heb je echt wel meer tijd voor nodig dan een half uur :)

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar dan vind ik het alsnog best veel geld, doe dan liever mee aan NaNoWriMo, waar vrienden/familie en kennissen je kunnen pushen. Dat is gratis, met hetzelfde effect.
NaNoWriMo is niet gratis. Het kost de organisatie elk jaar enorm veel geld om alles wereldwijd goed te laten verlopen (website ontwikkelen en in de lucht houden, bijeenkomsten organiseren, PR etc) en ze zijn voor een substantieel deel afhankelijk van de donaties van deelnemers. Ze vragen daarom ook aan de deelnemers om een bijdrage te leveren als ze vinden dat ze iets aan het programma hebben gehad, al is het maar tien dollar. Dat lijkt me een fair standpunt. Het feit dat veel mensen dat afgelopen jaar niet hebben gedaan, is ze als organisatie niet in de kouwe kleren gaan zitten, las ik.
Bij NaNoWriMo is het in feiten een vrijwillige bijdragen, wanneer je mensen niet verplicht iets te doen is het dus gratis. Wanneer de mensen bij NaNo bedenken dat je moet betalen is het niet gratis meer. Zo heb ik het gezien :)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben ik met je eens, maar een dagtaak over bijv. 1000 woorden? Dat lijkt mij sterk..
Ik schrijf ca. 2000 woorden per uur. En zo beroerd zijn die woorden nou ook weer niet. Als je de hele dag kunt schrijven dan gaat dat aardig oplopen, al trek je die 2000 woorden maar een uur of drie achter elkaar. De rest van de dag kun je herschrijven, spellingcontrole gebruiken en je voorbereiden op wat komt. Na 10 dagen heb je dan 60.000 woorden, wat al als een roman gezien wordt. Binnen een maand kun je veel bereiken, als je echt wilt - en een bepaald minimum aanslagen per minuut kunt bereiken - en je een paar dagen uittrekt voor het plannen van plot en verhaallijn. Naarmate je meer ervaring hebt hoef je van die 2000 woorden per uur ook veel minder te schrappen. De crux is dat veel schrijvers naast het schrijven nog een full-time baan hebben en dus minder tijd per dag aan plannen en controleren kunnen besteden.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En toch Schli, een eerste versie hoeft niet perfect te zijn. Ik doe juist mee aan die marathon om dat perfectionisme nou eens los te laten... En pas in een later stadium te gaan muggenziften op microniveau

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga nu eenmaal wat efficiënter met mijn tijd om. Ik hoef in een "eerste versie" weinig aan te passen, omdat wat anderen als "eerste versie" zien uitsluitend in mijn hoofd bestaat. Ik schrijf wel snel, maar ik denk nog sneller. Een productie van een aantal romans per jaar is heel goed mogelijk en er zijn diverse schrijvers die dat halen. Omdat in de ogen van de lezers het schrijven een moeizaam, traag en pijnlijk proces moet zijn, lopen schrijvers daar over het algemeen niet mee te koop. Schrijvers die zoiets niet voor elkaar krijgen als ze full-time (8 uur per dag) kunnen schrijven zijn lui en niet-professioneel. Ik kan mijn baas toch ook niet verkopen dat het handboek niet af is omdat ik geen inspiratie had? Een goede roman kan in hetzelfde tempo, mits je van te voren plant en niet gaat wachten op "inspiratie" of "de kus van de muze" en andere excuses die amateurs verzinnen om maar niet te hoeven schrijven. Uiteindelijk is het niet meer dan het uitwerken van een idee. Het zoeken van de juiste woorden is voor een professional routine. De research is afhankelijk van je onderwerp, en je moet de discipline hebben je er niet in te verliezen. Wie intelligent genoeg is om in een vroeg stadium hoofdzaken van bijzaken te onderscheiden, is snel klaar. Een met het mes op de keel presteer je heel wat meer dan met het idee "het moet voor mijn eigen lol zijn", of "kunst kost tijd en tranen", of "ik ben te slecht om een echte uitgever te vinden", plus alle andere uitvluchten om maar niet te hoeven presteren. Schrijven mocht eens op werk gaan lijken, foei toch! Liever lui dan moe.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Als je het goed aanpakt en het je dagtaak is, dan is een kwalitatief goed boek binnen een maand een eitje. Maar dan moet je wel ervaring hebben - en vlug kunnen typen.
Al geprobeerd? Gaat je niet lukken - en dat ligt niet aan je typesnelheid.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verhaal van 3000 woorden binnen 24 uur - en winnend, met minimale redactie gepubliceerd. Eitje. Ik zou de 60.000 roman graag uitproberen, maar wordt gehinderd door een full-time baan + forensen. R.L. Stine heeft een behoorlijke productie die behoorlijk in de buurt komt. Het probleem bij een dergelijke productie is dat geen uitgever het bij kan houden in de promotie, en lezers alleen al bij de aantallen vragen gaan stellen over kwaliteit zonder maar een woord te lezen. Dat talloze "winnaars" van de nanowrimo ook een roman in een maand kunnen voltooien (veel amateurs die ook niet de hele dag de tijd hebben, laat staan de expertise van het schrijven hebben) pleit er ook voor.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verhaal van 3000 woorden binnen 24 uur - en winnend, met minimale redactie gepubliceerd. Eitje.
Geweldig! al is een kort verhaal (want dat is het) een heel ander project dan een boek van 60.000
Ik zou de 60.000 roman graag uitproberen, maar wordt gehinderd door een full-time baan + forensen..
Hm, wat jij zegt, dan zou jij in principe een verhaal van 60.000 woorden in vijf weekenden kunnen schrijven. Ik geloof er geen zak van.
Dat talloze "winnaars" van de nanowrimo ook een roman in een maand kunnen voltooien (veel amateurs die ook niet de hele dag de tijd hebben, laat staan de expertise van het schrijven hebben) pleit er ook voor.
Ik snap eigenlijk niet goed wat je hier nou mee wil zeggen

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je die deelnemers aan de NaNoWriMo nou gewoon eens een hele maand vrij gaf, en een goede redacteur, zou daar dan niet veel prachtigs uit kunnen ontstaan in korte tijd? Vooral de schrijvers die van te voren al iets verzinnen en plannen zijn sterk in het voordeel. Onlangs heeft Alex de Jong ook een roman van 60.000+ woorden afgerond binnen iets meer dan een maand (waarin hij nog andere dingen had te doen) en dat is iemand die echt wel een goed verhaal neer weet te zetten. Het draait om creativiteit, planning, discipline, typsnelheid en Wil. Dat laatste wordt vooral door Noodzaak gedreven: de meesten beschouwen hun schrijfsels als niet meer dan een aardige hobby. Op het moment dat je met schrijven je brood moet verdienen (en de rest) gaat het ineens heel wat sneller. Vooral omdat je je dan geen zorgen hoeft te maken om andere dingen, zoals op maandag op tijd opstaan. Kortom: het lijkt vooral niet sjiek te zijn om veel te produceren als schrijver. Als je echt wilt, en full-time schrijver bent, lukt het best.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het met je eens dat schrijven met een van te voren opgesteld plan makkelijker gaat. Maar.. dat moet je dan ook kúnnen. Niet iedereen kan dat. Bij mij werkt een plan voor het schrijven heel goed. Dan staat ie zo op papier. Maar, zoals nu bij het schrijfavontuur: heb ik nog geen vooropgezet plan. Ik ben benieuwd wat daar uit gaat komen. Zo bekijk ik het. Oh ennu: fulltime schrijven (produceren bedoel ik dan) hou je echt niet 8 uur per dag vol. Met schrijven bezig zijn wel. *vraagt zich af of jij (Schli) dat boek van 60.000 woorden er nog even uitramt dit jaar*

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij NaNoWriMo is het in feiten een vrijwillige bijdragen, wanneer je mensen niet verplicht iets te doen is het dus gratis. Wanneer de mensen bij NaNo bedenken dat je moet betalen is het niet gratis meer. Zo heb ik het gezien
Je kunt technisch gezien inderdaad de voordelen eruit halen en ervoor kiezen toch geen donatie te doen. Dat maakt het project niet gratis, daarom sturen ze ook al die mails waarin ze deelnemers vragen hun steentje bij te dragen. Het zou me niet verbazen als het in de komende jaren verandert en ze het wel verplicht gaan stellen. In de tussentijd: let's agree to disagree!
Een met het mes op de keel presteer je heel wat meer dan met het idee "het moet voor mijn eigen lol zijn", of "kunst kost tijd en tranen", of "ik ben te slecht om een echte uitgever te vinden", plus alle andere uitvluchten om maar niet te hoeven presteren.
Gedeeltelijk mee eens! Schrijven onder enige druk werkt voor veel mensen een stuk beter. Ik heb me er zelf over verbaasd hoe productief en gemotiveerd de NaNo-deelnemers waren die ik tegenkwam bij de write-ins, puur omdat ze een doel voor zichzelf hadden gesteld en er anderen waren die dat doel deelden, een website waar je je in kon schrijven en je voortgang bij kon houden, enzovoort. Inclusief ikzelf, trouwens. En dan was er nog niet eens echt een consequentie als je het niet haalde! Het riep bij mij wel de vraag op wat er zou gebeuren als je het hele jaar door zo productief cq gedisciplineerd zou kunnen zijn. Een excuus om "vandaag" niks te doen is zo bedacht, dat herken ik ook wel. Een eerste versie hoeft niet perfect te zijn. Bij de ene schrijver is hij al beter dan bij de andere en dat zal ongetwijfeld samenhangen met ervaring. Hoe dan ook is het zelden verstandig om die al als de definitieve versie te beschouwen, denk ik. Maar: als je niks op papier zet heb je ook niks om mee te werken.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
*vraagt zich af of jij (Schli) dat boek van 60.000 woorden er nog even uitramt dit jaar*
Ik heb de pest aan schrijven, ben ongedisciplineerd en snel afgeleid, verlies me in research (vind ik wel leuk), ben ruim 10 uur per dag met mijn inkomen (werk) bezig, heb niemand die het huishouden voor me doet, en ik zie de noodzaak van die roman niet, dus nee, die roman komt er niet. NaNoWriMo doe ik niet aan mee: sinds ik het kende ben ik in die periode druk bezig met Fantastels. Waarvoor mijn juryverslagen ook de omvang van een flinke novelle hebben. Toch vraag ik me af wat al die zogenaamde schrijvers doen als ze zeggen te schrijven. Volgens mij is het meer mediteren voor een leeg document dan schrijven.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Op het moment dat je met schrijven je brood moet verdienen (en de rest) gaat het ineens heel wat sneller. Vooral omdat je je dan geen zorgen hoeft te maken om andere dingen, zoals op maandag op tijd opstaan.
Kun je het oorzakelijk verband uitleggen tussen snel literatuur schrijven, brood kopen en vroeg opstaan?
Kortom: het lijkt vooral niet sjiek te zijn om veel te produceren als schrijver. Als je echt wilt, en full-time schrijver bent, lukt het best.
En ook een verklaring geven over de relevantie tussen sjiekte en productie? Ik zou het leuk vinden als je daar iets over uit de doeken deed, het liefst onderhoudend onderbouwd met praktijkvoorbeelden, want ik geloof dat het wel gemakkelijk is om te beweren dat het weinig voorstelt wat een ander zou moeten kunnen, als je jezelf naar de zijlijn manoeuvreert:
Ik heb de pest aan schrijven (...), dus nee, die roman komt er niet.
Dan nog:
Toch vraag ik me af wat al die zogenaamde schrijvers doen als ze zeggen te schrijven. Volgens mij is het meer mediteren voor een leeg document dan schrijven.
Voor mediteren heb je geen leeg document / scherm nodig; beter is het om de computer even uit te doen bij het mediteren - pixels enzo in de werkbalk verstoren de etherische rust. Schrijven doe je het allerbest met de hand, net als de afwas, uiteindelijk. Maar dat is een persoonlijke mening (ja ...!) Wat ik al met al wil vragen - in der Beschränkung zeigt sich der Meister - wat is het fundament van je beweringen, en waar rust het op?

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom dit gedoe over schrijfsnelheid? Laat iedereen fijn voor zichzelf bepalen wat goed is. De een moet plannen, de ander schrijft en ziet wel waar hij of zij uitkomt. Wie bepaalt wat beter is? De een kan in een versie in een maand een fantastisch boek schrijven, de ander kan dat in tien jaar. Wie bepaalt wat beter is? Ik vind dit eerlijk gezegd muggenzifterij. Niets is 'beter' en elke schrijver werkt op zijn of haar eigen manier. Laat die manier gewoon in z'n waarde, zo moeilijk is dat toch niet? Dit topic gaat over een simpele tip die met inspiratie te maken heeft. Is het echt nodig om zo'n onplezierige toon aan te slaan?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je productie moet draaien, kun je niet naar een leeg venster blijven turen. Wie zich schrijver noemt, zal toch een essentieel deel van de dag met schrijven bezig moeten zijn. Professionele schrijvers (journalisten, documentalisten) kunnen ook niet leven van lege schermen. Je uitgever zal toch ook een tweede boek verwachten, binnen afzienbare tijd en zeker binnen een vastgestelde deadline. Voor de meesten hier is een gemiddelde van een paar honderd woorden per dag nog te veel gevraagd. Ook al is niet ieder woord goed, oefening baart kunst, en oefenen kan alleen door te doen. Of je nu een plotter bent of niet. Als je er echt voor gaat, kun je een hoop bereiken. Als het je hobby is, hoe kun je er dan niets aan doen, en waarom komt er dan nooit iets uit je handen? Is dat alleen maar omdat "schrijver zijn" zo indrukwekkend klinkt, om vervolgens over "writersblock" te klagen omdat je nooit een letter op papier zet? Dat zijn geen schrijvers, maar meelopers. Ga toch lekker fimokleiën.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Een stuk tekst van 60.000 woorden zal iedereen uiteindelijk wel op papier krijgen, en als het moet, ook wel binnen een maand - de vergelijkging met elke hobby is dan op zijn plaats. Laten we ontopic gaan, hoewel de inspiratieweek al twee dagen aan de gang is. Zijn er mensen hier die eraan meedoen? Wat / hoe zijn de ervaringen?