Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe nu verder

Hallo! terug van weggeweest. Ruim een jaar geleden heb ik mij hier aan gemeld. Ik was bezig met een boek en had wat hulp nodig. En toen ineens was er geen geluid meer van mijn kant. Tja, dat kan verschillende redenen hebben, zo zal er waarschijnlijk wel meer verloop zijn binnen SOL. Het was niet dat ik niet meer wou schrijven, helaas, als dat alles was geweest... Neen, helaas liet ineens mijn gezondheid het afweten en heb ik als jonge man moeten ervaren hoe het is om toch wel behoorlijk ziek te worden. Met als gevolg, stapels en stapels werk omdat ik toch bijna 3 maanden niet echt voltijd kon werken. En dan kies je er ineens voor om een eigen huis te kopen. En voor je het weet ben je een jaar verder. Nog niet gezond verklaard maar het ergste is over. Huis is redelijk af en het boek, dat zit nog steeds in mijn hoofd. Gek genoeg heb ik alles in een boze bui weg gegooid, omdat ik het niet kon verkroppen dat ik ziek was. Gelukkig leeft het verhaal verder en ben ik nu een jaar later zo ver dat ik het in grote lijnen uit aan het zetten ben. Alleen nu? Het is als volgt: ik heb een stukje waar het boek mee gaat beginnen. (dat vond ik hier terug en daar ben ik dankbaar om) ik heb het plot ook hier gevonden maar dat zat ook nog in mijn hoofd. Ik heb de personages uitgeschreven. Redelijk beperkt maar voldoende om hou vast aan te hebben. en ik heb de hoofdstukken bepaald en daarin kort omschreven wat er gebeurd in dat hoofdstuk. Maar wat moet ik nu doen. ga ik beginnen met schrijven van hoofdstuk 1 en werk ik zo door naar hoofdstuk 25. of schrijf ik alles wat in me opkomt en hou ik geen volg orde aan? Ik heb her en der wat gelezen en kwam een paar keer de term freewriting tegen. gewoon schrijven wat er in je op komt en dan later kijken waar het past. Maar werkt dit wel? al met al, een hoop dingen die me niet helemaal duidelijk zijn. Hoe gaan jullie vanaf dit punt van start of heb ik een hele rare werkwijze aan gehouden? Groetjes

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Bass, welkom terug! Ik heb ook een 'rare' werkwijze. Wel een stevige rode draad in mijn hoofd, ik schrijf net zo lang geïnspireerd door tot ik merk dat ik er te veel van afwijk. Het gaat er bij mij om die rode draad licht slalommend te volgen, en, tussendoor of later, de overbodige zijweggetjes te schrappen (die zijn eventueel te gebruiken voor een ander verhaal). Groet, Wirrewapper

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Fij dat je weer zover bent dat je aan schrijven denkt. Je vraag is dus of je opnieuw moet beginnen of niet. Eigenlijk kun je daar zelf het beste antwoordwoord op geven. Het ligt eraan wat je liever doet. Waarschijnlijk schrijf je anders dan een jaar geleden. Je kunt beginnen met waaraan je bezig was, gaandeweg zul je toch dingen gaan veranderen. Je hebt in ieder geval een houvast. Daar kun je zoveel van afwijken als je zelf wilt.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar wat moet ik nu doen. ga ik beginnen met schrijven van hoofdstuk 1 en werk ik zo door naar hoofdstuk 25. of schrijf ik alles wat in me opkomt en hou ik geen volg orde aan?
Wat ik voor mijn boek heb gedaan toen ik wist waar elk hoofdstuk ongeveer over moest gaan, is jouw 'schrijf wat in je opkomt' methode aanhouden. Elk hoofdstuk was een apart Worddocument en als ik inspiratie had, schreef ik. Er waren dagen dat ik ideeën had voor verschillende hoofdstukken, maar ook periodes (dagen, weken soms achter elkaar) dat ik met slechts een hoofdstuk bezig was. In het begin gaf me dat het gevoel dat ik nooit ergens zou komen, nooit iets af, overal kleine ideetjes. Maar plotseling lag er wel een eerste draft. Dat was een erg bevredigend gevoel. Dan is het wel de kunst om in een laat stadium alles aan elkaar te breien en de details in de verschillende hoofdstukken op elkaar afstemmen. Maar tegen die tijd ken je je teksten zo goed, dat dat vrij makkelijk is.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mmm, oke. ik moet dus gewoon beginnen. Ben zo bang dat het schip ergens strand maar aan de andere kant voelt het ook wel prettig om gewoon aan de slag te gaan en 25 verhalen te schrijven, die allemaal over dezelfde persoon gaan. en die later dan aan elkaar te breien. Ik moet maar even zoeken naar de beste schrijfwijze. En dan moet ik nog een heleboel leren over hoe je dingen opzet. Ik kan wel lappen tekst schrijven, en het grammaticaal en taal technisch in orde laten maken. Maar ik moet ook weer even uit vinden hoe je nou een dialoog uitzet. wanneer je op een nieuwe regel begint en welke woorden ik weg moet laten. Dank alvast voor jullie hulp

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En dan moet ik nog een heleboel leren over hoe je dingen opzet. Ik kan wel lappen tekst schrijven, en het grammaticaal en taal technisch in orde laten maken. Maar ik moet ook weer even uit vinden hoe je nou een dialoog uitzet. wanneer je op een nieuwe regel begint en welke woorden ik weg moet laten.
In dat geval kan ik je drie boeken aanraden die mij enorm geholpen hebben: 1) Om te beginnen How Not to Write a Novel: op een heel humoristische manier en met eindeloos veel voorbeelden wordt uitgelegd wat je wel en niet moet doen als je een boek schrijft. 2) De klassieker Story van Robert McKee. 3) In een later stadium is Self-Editing for Fiction Writers een prima techniekboek om alle puntjes op de i te zetten. Hierin vind je direct al onderwerpen als 'hoe hoort een dialoog opgeschreven te worden'. Succes, en vooral ook heel veel plezier!

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Gewoon kijken wat voor jou goed werkt. Ik gebruik allerlei methodes door elkaar. Soms schrijf ik hoofdstuk na hoofdstuk, komt er ineens een idee voor het eind opborrelen of voor een stuk dat ik in het begin wil zetten en dan geef ik daar natuurlijk gehoor aan. Ik werk alleen niet met een hoofdstukindeling waarin al vaststaat wat er moet gebeuren. Ik wil zelf nog niet weten hoe mijn boek afloopt. Het maakt toch niet uit of het schip strandt? Dat is dan weliswaar vervelend, maar dan kun je het manuscript altijd wegleggen en aan iets anders gaan werken om de draad van je vorige verhaal al dan niet later weer oppakken. Mijn ervaring is dat mijn personages voor mij beginnen te leven als ik rond pagina 100 ben. Tussendoor herzie ik dan ook van alles, omdat ik ze gaandeweg beter leer kennen. Soms schuif ik wat met hoofdstukken zodat ik gehoor kan geven aan nieuwe tussentijdse ideetjes. Maar ik besef dat het voor iedereen anders werkt. Ik denk alleen dat je jezelf niet onnodig moet beperken. Ik kan me voorstellen dat een stramien een houvast kan zijn, maar het zou mij belemmeren als ik mezelf op zou leggen dat alles als vast moet liggen voordat ik begin.