Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als je even vastzit bij het schrijven

Soms heb je dat je schrijft en de juiste formulering niet kan vinden en dan stagneert. Je moet bv. een bruggetje hebben naar de volgende alinea of een meer concrete zin met een treffend voorbeeld. Welke tips hebben jullie om dan op een goede zin te komen? Wat mij tot nog toe heeft geholpen: * synoniemen zoeken op synoniemen.net * het even met rust laten en er later nog eens naar kijken * een stukje leegschrijven over het onderwerp * aan een ander de gebeurtenis uitleggen Ik ben benieuwd naar jullie suggesties, want soms blijf ik wel erg lang hangen en het zou fijn zijn als ik dan sneller op iets kom.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik doe dit soms: verstand op nul en binnen 5 minuten zoveel mogelijk versies opschrijven, zonder oordeel, zonder nadenken. Daarna pas teruglezen en kijken wat ik ervan kan gebruiken. Wanneer ik mijn kritische kant opzij schuif, kom ik vaak tot onverwachte en creatieve oplossingen.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het kan ook helpen om dat moeilijke stuk en een deel van de tekst ervoor te schrappen en het dan opnieuw - en vooral anders - proberen te schrijven. Als jij een moeilijkheid hebt bij het schrijven van iets, heeft de lezer vaak een moeilijkheid bij het lezen daarvan, is mijn ervaring.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik doe als het even niet zo wil is meestal een stuk herschrijven. Dan stoom ik daarna lekker verder. Of ik ga de bio's doorlezen en evt bijwerken.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn ervaring is dat dat bruggetje soms helemaal niet nodig is. Let maar eens op als je een boek leest. Als lezer neem je wendingen en overgangen vaak volstrekt moeiteloos. Gewoon een kwestie van witregel of nieuwe alinea beginnen. Vaak lees je er zo moeiteloos overheen dat het je niet eens opvalt, wat in feite dit topic ook bewijst ;) Dit geldt natuurlijk niet als je de juiste formulering niet kunt vinden. In dat geval wil ik een kernwoord uit de zin wel eens invoeren in Google. Soms brengt dat me op een idee. Synoniemen.net gebruik ik ook regelmatig en dan heb ik ook nog Het juiste woord staan. Voor wie het niet kent: http://bit.ly/sFYFcl

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk ook even hier, en dan vooral het lijstje dat Dries geeft in #2: http://www.schrijvenonline.org/forum/106101
Dat lijstje kan geen mens ontgaan als hij het topic opent ;) Leuk overzicht, maar alle topics daarachter gaan vrijwel allemaal over writersblocks en daar gaat het hier niet om. Dan zou het namelijk gaan over gebrek aan inspiratie, over volledig vastzitten, maar dit gaat over even niet weten hoe je op een bepaald punt verder moet.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik echt vastzit met de formulering van een zin, ga ik eerst voor mezelf na wat ik wil zeggen. De belangrijkste woorden zet ik op een blaadje. Dan kijk ik daar eens logisch naar en van daaruit probeer ik een logische zin te formuleren. Synoniemen komen nog wel bij het herschrijven. Alinea's en witregels komen bij mij gevoelsmatig.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrap dan meestal het stukje dat voor het stuk komt waar ik vast zit. dat helpt meestal wel.