Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Inspiratie

Hoi allemaal, Ik ben een meisje van dertien jaar en wil al heel lang graag een boek schrijven. Al vaak ben ik begonnen aan een verhaal maar dan liep ik vast en had ik geen inspiratie meer. Nu heb ik ook een verhaal waar ik bij vastliep, ik heb het op advies van internettips even weggelegd. Maar het probleem is dat ik er wel de hele tijd overnadenk en het dus heel vervelend vind dat ik niks weet om over verder te schrijven, zo blijf ik dus vastlopen en komt het verhaal nooit af. Ook denk ik dat sommige stukje heel saai of cliché zijn. Ik hoop dat jullie misschien wat tips hebben? Groetjes!

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gewoon iets schrijven, het maakt niet uit wat. Een moord, een overval, weet ik wat, iets wat jij leuk vindt om te schrijven, zodat je verder kunt. Later kun je daar nog wat anders van maken. Bij de eerste versie moet je niet te kritisch zijn. Je kunt het verhaal na de eerste versie zo vaak herschrijven als je wilt, om het zo perfect te maken, maar doe dat nu nog niet. Je moet eerst een verhaal hebben voor je de puntjes op de i kunt gaan zetten, dat geldt ook voor de saaie stukken. Ik heb ooit gehoord dat de lezer je werk met plezier zal lezen als jij met plezier schrijft. Het zou andersom ook kunnen werken: als jij geen plezier hebt in het schrijven, heeft de lezer geen plezier bij het lezen. Dat is iets waar je op moet letten. Blijf plezier hebben in het schrijven, het is een hobby. Laat dat plezier niet verpesten door gedachten als 'Dit verhaal MOET af!' of 'Ik moet zoveel verbeteren!', dat komt je verhaal echt niet ten goede. Ik spreek uit ervaring. Mijn advies is dus om het juist niet weg te leggen maar een stukje te forceren. Focus je op wat jij leuk vindt en zorg dat je er weer plezier in krijgt. Pas als dat er is en na de eerste versie ga je je richten op verbeteringen en veranderingen. Misschien is het een tip om 'NaNoWriMo' eens te zoeken op dit forum of ergens anders op internet. Zoiets zou voor jou heel goed kunnen werken. Waarom vermeld je eigenlijk dat je dertien bent? Succes ermee, ik hoop dat je er iets aan hebt. :)

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je begonnen bent met een verhaal, maar vastliep, op welk punt ben je dan gestopt? Waarom? Soms helpt het om de hoofdpersoon van het verhaal een vijand te geven. Dat kan van alles zijn, van een gemene leraar, tot een jaloerse vriendin tot een echte kwaadaardige gemenerik. En als je er wel over nadenkt, waar denk je dan over na? Over dat je verder moet schrijven of over het verhaal zelf? Het eerste helpt niet veel, daar weet ik ook alles van. Probeer te denken over wat je al hebt en de rest als een film voor je te zien, ook al is het maar een klein deeltje. Als je dat uitwerkt heb je alweer een scène, waar de andere personen uit het verhaal op kunnen of moeten reageren, want dat zou 'die en die' nooit goed vinden (bijvoorbeeld). Voor de rest ga ik helemaal met Spirit mee. Schrijf eerst voor de lol en herschrijf niks. Dat komt allemaal later wel. Schrijf lekker wat jij wil of zelf zou willen meemaken, want jij bent ten slotte de baas :) .

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maak een synopsis en werk je verhaal in grote lijnen uit. Als je lukraak maar wat opschrijft, dan loop je geheid vast. Met inspiratie alleen red je het niet.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reacties! Ik ga er zeker wat meedoen en ik zal jullie op de hoogte houden ;). En ik was gestopt omdat ik vond dat er niet genoeg spanning in zat, daar zat ik ook de hele tijd over na te denken, wat ik met het verhaal kan doen zodat het wat leuker werd. Maar nu zal ik gewoon verder schrijven en later pas herschrijven en herlezen, want ik herlees altijd alles. En oh ja, ik heb nog een vraag: Ik schrijf in word op een a5 document, maar ik weet niet wat voor lettertyp ik moet gebruiken? Want normaal gebruik ik altijd 11 maar dat is groot op een a5.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt het beste gewoon op A4 formaat schrijven met een 12pt lettertype. Als je je verhaal later naar een uitgeverij wilt sturen, accepteren ze het niet op A5 formaat.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Suus Lees je zelf veel? Waarom vraag ik dat? Kun je door boeken etc te lezen - te bekijken - op ideetjes komen? En er dan zelf iets leuks van maken? Henk

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja ik lees zelf best wel veel en ik ben nu al wat verder gekomen met mijn verhaal (: door gewoon verder te schrijven. ik zal binnenkort wel een stukje uit mijn verhaal posten, willen jullie dan je mening geven?

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uiteraard Suus. Kom er maar mee! Je bent brugklasser? En je hebt een juf/meester nederlands? Heb je het er met haar/hem al eens over je schrijfaspiraties gehad? En soms komt iets gewoon met de wind mee je aanwaaien - bij wijze van spreken. Dus ook geduld hebben! Henk

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Plaats maar in Proeflezen, wel eerst de regels lezen. ;) Maar je had nog geen antwoord gegeven op mijn vraag... Waarom is je eerste regel 'ik ben een meisje van dertien jaar'? Dit is geen aanval, ik ben gewoon nieuwsgierig.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt het beste gewoon op A4 formaat schrijven met een 12pt lettertype. Als je je verhaal later naar een uitgeverij wilt sturen, accepteren ze het niet op A5 formaat.
Dat is natuurlijk onzin. Goed, A5 zullen ze misschien niet accepteren (zie de aanwijzingen van de betreffende uitgevers), maar van A4 naar A5 omzetten is een handeling van niks. Dus lekker op A5 blijven schrijven als je dat lekker vind. En als een uitgever in zicht komt, dan zet je het met een paar kliks om naar A4. Dat geldt ook voor lettertype en lettergrootte. Dit is het tijdperk van de digitale tekstverwerker! Het is niet zo dat je alles moet overtypen of herschrijven als je dit soort dingen later wilt wijzigen. Ik denk zelf dat A5 nog niets zo'n slecht idee is. Je hebt dan een veel beter overzicht van je zin en de woorden daarin. Het is niet voor niets dat boeken zelden op A4 worden gedrukt, en als dat zo is, dan altijd met meer dan 1 kolom per pagina. En het aantal pagina's komt over het algemeen beter overeen met wat het uiteindelijk zal worden.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kun je mij eens vertellen wat er onzin is in mijn bericht? Je zegt zelf al dat uitgeverijen geen A5 accepteren. Wat is er dan mis met het advies om op A4 te schrijven? Daar is toch niets onzinnigs aan?

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Suus, Inspiratie komt en gaat bij elke schrijver, dus als het "even" of wat langer "tegenzit", geen nood. Wat wel belangrijk, volgens mij dan, is dat je elke dag wat schrijft. Het maakt niet uit hoeveel of wat, blijf schrijven en de ideeën komen dan op een gegeven moment weer bovendrijven. Zelf werk ik ook op A5. Op deze manier weet ik al, ongeveer, hoe mijn boek er uit komt te zien. Als ik mijn werk afdruk, een hoofdstuk dat klaar is, dan druk ik twee A5 pagina's af op een A4 vel. Ik vindt het nakijken van een A5 pagina gewoon weg prettiger. Zoals Shlimazlnik zegt, het omzetten later na een A4 formaat is een fluitje van een cent.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kun je mij eens vertellen wat er onzin is in mijn bericht? Je zegt zelf al dat uitgeverijen geen A5 accepteren. Wat is er dan mis met het advies om op A4 te schrijven? Daar is toch niets onzinnigs aan?
De tijd dat je moest schrijven in het formaat dat een uitgever dicteert ligt al heel ver achter ons en is met de mechanische en elektrische schrijfmachine al lang bij het grofvuil gedeponeerd. Het gaat hier om de vraag van een meisje van 13, die kan zich dat tijdperk niet eens herinneren, want toen was ze nog helemaal niet geboren! De lol van programma's als Word Perfect, Open Office Word, Microsoft Word, en de talloze moderne schrijfprogramma's is dat je precies zo kunt schrijven zoals jij dat fijn vind. Wanneer je verhaal af is, en herlezen, en herschreven, en feitelijk klaar is voor een uitgever, besteed je een halve minuut aan de door de uitgever gevraagde opmaak en je bent klaar.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oké bedankt! Ik zal kijken wat ik fijner vind schrijven, ik dacht dat a5 makkelijker was omdat een boek meestal a5 is. Maar dat maakt dus eigenlijk niets uit. Ik schrijf trouwens meestal op een a4 met lettertyp 11, maakt dat nog veel uit, of ook niet? En antwoord op de vraag Spirit; eigenlijk was er niet echt een reden voor, maar meer dat ik me even voorstelde.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk nou maar wat je zelf lekker vindt. Al is het 18 punts comic sans, in A4 landscape. Als je er maar voor zorgt dat het volgens de inzend-regels van de uitgever is op het moment dat je gaat opsturen. Tot die tijd heb je alle vrijheid.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oké bedankt (: En ik had nog een vraag: ik heb me aangemeld bij nanowrimo alleen ik weet niet precies wat het is? :o

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Suus. Op je eerste vragen heb je genoeg antwoorden gekregen, dus zal ik je vraag over NaNoWriMo beantwoorden met een simpel linkje. ;) http://www.schrijvenonline.org/nanowrimo Kijk ook eens in het subforum "NaNoWriMo". Daar zijn een heleboel interessante topics te vinden. Succes als je besluit mee te doen. Je voorstellen kan in het subforum "Even voorstellen" (ook daar even de regels lezen, je nickname moet bijvoorbeeld in de titel), dat is misschien makkelijker dan in een schrijfgerelateerd topic. Alsnog welkom trouwens. :)