Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fantasywereld maken

Hallo beste schrijvers, Ik ben van plan om is wat in het genre fantasy te gaan proberen, maar hoe maak je een goede wereld? Ik heb namelijk weinig ervaring in fantasy maar het lijkt me wel heel leuk.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar hadden we laatst nog een topic over :) http://www.schrijvenonline.org/forum/110401 Maar dat is meer met kaarten e.d. Ik zou beginnen met bedenken wat voor wereld het moet zijn. Ik bedoel, steden, dorpjes, technologieën (of niet), etc. Alles wat in de echte wereld nodig is vertalen (of schrappen, of toevoegen) aan de fantasywereld. Mja, zoiets heb ik nooit volledig gedaan, maar dit is wat ik hier op SOL een keer heb gelezen.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Waus bedankt voor de tip, ik heb er wel wat uit kunnen halen maar ik zou graag wat ervaringen willen horen van een aantal fantasyschrijvers.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf meestal voor kinderen van een jaar of 10, maar wil nu ook eens iets gaan schrijven in het genre fantasy. In mijn ogen zijn dit meestal dikke pillen, maar dat zie ik dan weer niet zitten. Een klein verhaal om te beginnen. @ Jopie wat je ook kunt doen... een kort verhaal in dit genre schrijven en dan indienen voor een wedstrijd. Dan heb je al een beetje ervaring voor wanneer je aan een heel groot verhaal begint.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
jopiedopie123 , jou onderschrift is al fantasy! Denk aan een wereld zonder sex! (schrijf je trouwens als volgt: seks!) Komt er een kikker luid brullend aangelopen met een flesje Axe! De hele wereld staat dan ineens op zijn kop! Dat is fantasy! Bobcat

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je zit hier op een Nederlands Forum.. Vermeld het er dan bij. Wij houden namelijk heel erg veel van schrijfvouten.... })

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De themawedstrijden van Pure Fantasy zijn gratis. De Fantasy Strijd Brugge is gratis. Het genre blijkt uit de titels... Hoe bouw je een redelijke wereld? Vergeet even de kaarten. Denk aan onze wereld. Waarom is kan je verhaal zich niet in onze wereld afspelen? Het antwoord op die vraag is het antwoord op wat je met die wereld aan moet. Bijvoorbeeld: - twee landen strijden met elkaar, maar je kunt daarvoor geen echte oorlog als voorbeeld vinden - er is een vreemde cultuur met vreemde gebruiken en die spelen een rol in de plot van het verhaal - je wilt van magie gebruik maken en die magie is zo ingrijpend in de wereld dat het niet onze wereld kan zijn - je hebt voor je verhaal vreemde wezens nodig die op aarde niet bestaan Ja, en dat moet je die andere wereld gaan aankleden. Denk daarbij aan - niveau van de techniek: welke belangrijke uitvindingen in onze wereld kennen ze, en welke niet? Wat voor wapens kennen ze? - politieke verhoudingen in het gebied waar je verhaal zich afspeelt. Good guys en bad guys, maar ook: wat voor soort machtstelsel is er? Een monarchie? Democatie? Feodaal stelsel? Iets anders? - economische verhoudingen: welke delfstoffen zijn er, wat voor soorten landbouw en veeteelt, hoe verloopt de handel? Waar wonen de arme mensen en waar de rijke, of is er geen verschil? - wat voor religies zijn er? Hoe denken de mensen dat de wereld is ontstaan, wat geloven ze dat er na de dood is? En dat is nog maar het begin...

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kan natuurlijk ook een verborgen wereld in onze wereld stoppen. Magische grenzen of diepen bossen kunnen je daarbij helpen. Ik vind de geheimhouding altijd een interessant onderwerp.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo schli, jij hebt er wel verstand van het opbouwen van een wereld! Ik vind het idee van Viev ook wel interessant, ik kijk nog wel even.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom zou je de moeite nemen om een hele nieuwe wereld te creeren terwijl ónze wereld je zoveel mogelijkheden geeft om je fantasie over het hele oppervlak te verspreiden? Dagelijks worden er nieuwe soorten vlinders en spinnen en vogels ontdekt. Zet die vlinders, spinnen en vogels om in je fantasy. Zet ze om naar personages! Gebruik dan de universele achtergrond van de aarde. Hierdoor blijf je, "down to earth, en zal je verhaal meer betrokkenheid bij de lezer oproepen. Een avontuur op een ijsplaneet 300 lichtjaar hier vandaan is toch een beetje, ver van mijn bed show'. Bobcat

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Omdat wereldbouwen/worldbuilding/weltenbastlen/geofictie een geweldige hobby is waarin je alle vormen van creativiteit kwijt kunt. Daarom verzin je een andere wereld. En voor de meer religieuzen onder ons: God schiep ons naar zijn evenbeeld. Dus scheppen wij werelden.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee Tja, God bestaat niet! God is een uitvlucht om ons bewuste bestaan te kunnen verwerken in een geestelijk opzicht! Maar wie schiep God dan? Het is een doodlopend spoor wat je, nooit zal vinden! Bobcat

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee Tja, God bestaat niet! God is een uitvlucht om ons bewuste bestaan te kunnen verwerken in een geestelijk opzicht! Maar wie schiep God dan? Het is een doodlopend spoor wat je, nooit zal vinden! Bobcat
Een soort kip en ei dilemma dus, wie was er het eerst. Om op de vraag van jopiedopie123 terug te komen, je eigen fantasie bepaald hoe je wereld er uit gaat zien. Ga gewoon eens nadenken hoe jij wilt dat die wereld er uit komt te zien. Leg jezelf geen beperkingen op, leef je eigen uit. Maak notities en kijk waar je uitkomt. Niets is onmogelijk zolang jij het aan de lezer kan verkopen als zijnde waar. Dat is, denk ik, meteen het meest lastige maar ook leuke aan het schrijversvak. :)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Richard heeft het dilemma uiterst krachig verwoord.: Niets is onmogelijk zolang jij het aan de lezer kan verkopen als zijnde waar. Het probleem is dan om lezers te vinden.. Bobcat

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het probleem is dan om lezers te vinden..
De fans van het genre staan in rotten van drie te wachten op een goed, origineel verhaal, hoor.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tuurlijk Schli, absoluut met je eens! Maar wat is nog origineel? Harry Potter op een varken die als een Herbie Volkswagen door het beeld heenflitst?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tuurlijk Schli, absoluut met je eens! Maar wat is nog origineel?
Dat weet je pas als het geschreven is.
Harry Potter op een varken die als een Herbie Volkswagen door het beeld heenflitst?
Harry Potter was verre van origineel, maar als je voor het grote geld gaat en de echte fans versmaadt...

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Helaas ben ik zo goed niet! Zowel in het schrijven als in het commercieel opzicht! Bobcat.. :rolleyes:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi, als je bijvoorbeeld een een ziet zwemmen in het water kun je dat in je fatasie verhaal gebruiken. Alleen dan is het water bijvoorbeeld roze in je verhaal ende eenden van ijzer. je moet de natuur gebruiken.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat jouw watertje niet roze meer is maar bruin want helaas roesten je eenden weg :lol:. Fantasy wil niet zeggen dat je een paar gewone dieren in een willekeurige setting pleurt en dan de natuur rare kleurtjes geeft.