Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Is het storend als de hoofdpersoon ouder is dan de lezer?

Mijn hoofdpersoon is twintig jaar. Ik kan haar ook absoluut niet jonger maken want dan klopt de verhaallijn niet meer. In eerste instantie was ik ook van plan om een young adult te schrijven voor ongeveen 17+. Gaanderweg kwam ik er echter achter dat het me beter af gaat om te schrijven voor een wat jonger publiek. Nu vraag ik me af of het voor jonge lezers (ongveer 14+) minder leuk is om te lezen over een HP die ouder is dan zijzelf zijn, omdat ze zich er minder mee kunnen vergelijken bijvoorbeeld? Wat denken jullie?

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij zijn er voldoende jeugdboeken (bv. van Thea Beckman of Tonke Dragt) met oudere hoofdpersonen, dus ik zou me daar niet druk over maken. 14+ers lezen ook gewoon volwassen boeken, dus dan is het helemaal geen probleem meer.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat ligt eraan wat de hoofdpersoon doet. Als je voor 10+ schrijft en het gaat over hypotheken en heftige relatieproblemen, miskramen en het afscheid van het studentenleven, denk ik dat je wat te ver gaat. Maar als het een spannend avontuur is dan is de leeftijd minder interessant.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik denk dat 14-jarigen het juist leuk vinden om te lezen over een hoofdpersoon die een paar jaar ouder is.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja Schlimazlnik (pff ..moeilijke naam), dat begrijp ik :) . Maar het is inderdaad een avonturenverhaal. Het viel mij alleen op dat er in jeugdboeken bijna altijd een jeugdige hoofdrolspeler is (of zit?). Al denk ik niet dat het mij uit had gemaakt toen ik 14 was, dus het zal wel goed zitten...

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sluit mij aan bij Hekate en Tja: een oudere hoofdpersoon hoeft helemaal geen probleem te zijn. Het gaat er uiteindelijk om hoe je schrijft. Of dat levendig en boeiend genoeg is voor jouw beoogde leeftijdsgroep.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het gaat om het verhaal en de manier waarop je het brengt. Een Hp net iets ouder dan de lezer is vaak een gemakkelijke oplossing om bij de doelgroep aan te sluiten. Niet perse de beste. Jongere HP wordt ontraden, maar ook daar vind ik dat het aan het verhaal en de schrijver ligt er iets goeds van te maken. Die leeftijd is m.i. alleen belangrijk als die ook van belang in het verhaal is.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat 14-jarigen het juist leuk vinden om over iemand te lezen die ouder is en waar ze tegen op kunnen kijken. Nog niet zo heel lang geleden was ik 14 en toen vond ik juist veel boeiender om te lezen over iemand van een aantal jaren ouder dan over iemand van mijn eigen leeftijd.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Meestal is de hoofdpersoon net wat ouder dan de doelgroep. Ik heb in de afgelopen paar dagen wat kinderboeken gelezen. Twee voor 10+, de ene HP was 13, de ander 14. Eentje voor 12+ en de HP was daarbij 9 (twee hoofdstukken oid), 14 en later ook qua uiterlijk 20, maar in het echt al wat jaartjes ouder (hoewel hij qua persoonlijke groei nog onder de 20 zat). Inderdaad allemaal avonturenverhalen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je moet kinderen serieus nemen. Mijn zoon is 14 jaar en mijn dochter is 13 jaar. Ze zijn dol op lezen. Maar ze lezen NOOIT boeken waarin de hoofdpersoon jonger is. Dan vinden ze het al snel kinderachtig.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Corinne1, en als de hoofdpersoon net zo oud is als je kinderen, lezen ze die verhalen dan wel?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Waus, ja dat lezen wel. Maar ik weet nog goed, toen mijn dochter 11 was en de hoofdpersoon was 10... Nou, ze legde het boek weg en zei: "O, dit is meer voor kleine kinderen." Haha. Ik denk dat je voor basisschoolkinderen beter verhalen kunt schrijven over kinderen die even oud of iets ouder zijn. En Sannee heeft het nu over kinderen van 14 jaar die een het storend zou vinden als de hoofdpersoon 17+ is. Mijn zoon is 14 jaar en hij zit in de 4de van het vwo. Hij leest nu een verplicht boek van Herman Koch en een boek van Leon de Winter. Mijn dochter van 13 is dol op de boeken van True Blood (in het Engels) en The Vampire Diaries. Wat ik zeggen wil... kinderen van deze leeftijd lezen dus gewoon boeken met volwassenen in de hoofdrol. Het verhaal moet ze aanspreken, ze willen kunnen wegdromen. Dus liever geen waargebeurde verhalen, grof geweld of seks.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Corinne, ja inderdaad. Herkenbaar. Ik was als 14-jarige verzot op detective verhalen, en dus ook niet van dezelfde leeftijd als HP @Sannee: hoef je echt zo duidelijk te zeggen hoe oud de HP is? Je kan het gewoon in het midden laten. Succes!