Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoeveel woorden?

Hallo, Ik schrijf al jaren maar ben nooit echt bezig geweest om ook echt een 'boek' te gaan schrijven, ik heb altijd teveel ideeën en uiteindelijk heb ik tientallen onafgemaakte verhalen. Nu loop ik al een tijdje op krukken en dat heeft me dan eens eindelijk echt de tijd gegeven om door te schrijven. Ik zit momenteel net boven de 60.000 woorden. Ik heb het een vriendin laten lezen en die was wel te spreken over mijn verhaal. Ik ben nog niet helemaal klaar met mijn verhaal maar ik begin het einde wel te ruiken. Hoeveel woorden heeft een boek ongeveer? Ik heb het over een plaatjesloos boek. Ik snap dat elk boek een andere grote, opmaak en alles heeft. Er is vast wel een soort gemiddelden. Alvast bedankt, Viev

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een boek heeft net zoveel woorden als dat het verhaal nodig heeft om verteld te worden. Maar ik denk dat je wel rond het gemiddelde zit met je 60.000 woorden.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pak eens een boek uit de kast van het soort dat je voor ogen hebt. Tel het aantal woorden op een pagina. Vermenigvuldig met het aantal pagina's en voila.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie wel voor de reacties. Ik heb alleen zelf nog niet precies voor ogen hoe groot ik het boek wil hebben dus woorden tellen heeft denk ik niet zoveel zin. Al is het een goed idee om een beetje een indruk te krijgen. Ik zal er morgen is wat tijd voor nemen en drie boeken gaan tellen (de eerste pagina's dan) Ik ben trouwens al ruim opweg naar de 65.000 dus ik denk dat het allemaal wel goed komt.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je gaat hard, in drie en een half uur bijna 5.000 erbij :) Een verhaal heeft zoveel woorden als het nodig heeft, vind ik. Een van mijn verhalen zit nu iets boven de 30.000 woorden. Ik had het graag wat langer gezien, maar dat komt het verhaal denk ik niet ten goede, dus laat ik het maar zo. Af is af.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pak eens een boek uit de kast van het soort dat je voor ogen hebt. Tel het aantal woorden op een pagina. Vermenigvuldig met het aantal pagina's en voila.
Volgens mij heeft Einstein gezegd dat juist de dingen die je niet kan tellen van ontelbaar belang zijn. De kracht van een verhaal (of boek) ligt niet in het aantal gebruikte woorden. Ik zit momenteel net boven de 60.000 woorden (...) Hoeveel woorden heeft een boek ongeveer? (...) Een tekst is toch niet automatisch een boek omdat je een bepaald aantal woorden hebt bereikt?

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geweldig is dat he, om een been te breken of iets dergelijks? :) Paar maanden geleden heb ik zeven weken thuis gezeten met een gebroken sleutelbeen en hoppakee; boek af :thumbsup: Was er al jaren mee bezig, maar zat nog pas op de helft. En inderdaad; het gaat niet om het aantal partners in je leven, maar om het leven in je partners. Idem met woorden.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moet eerlijk zijn, ik heb het gisteren afgeschreven. Ik had mijn idee al maanden.. zelfs al is beginnetjes geschreven.. nu ben ik 13-09 begonnen aan dit document. en bam binnen 8 dagen stond dan uiteindelijk alles op papier wat ik al die tijd al in mijn hoofd had. Ik ben vanochtend begonnen met het overlezen van mijn verhaal. hier en daar verwijder ik stukjes die ik toch niet zo interessant vind, of niet nodig voor het verhaal. en aan de andere kant schrijf ik er ook dingen bij om het duidelijker te maken en interessanter. Als ik het al ga uitgeven, dan maakt het me eigenlijk niet meer uit hoe dik het boek word. Al is het maar een verhaal van 60.000-70.000 woorden. Ik ben er (jaja) trots op! Vooralsnog bedankt voor alle reacties! En Fae, Ik vind jou antwoord geweldig.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het hangt ook van het genre af, een literaire roman mag best wat korter zijn, terwijl bij high fantasy dikke pillen de norm zijn. Maar gemiddeld telt een roman ergens tussen de 50.000 en 100.000 woorden.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga maar even door op mijn oude topic ;] Na een tweede keer herschrijven (en er komen er nog meer) met veel schrappen en bijschrijven zit ik nu op 88.000 woorden. Een vriend, die zelf redelijk thuis is in het schrijvers wereldje, zei dat een klein boekje al snel rond de 110.000 woorden bevat. Hier was het aantal een stuk minder. Ik begin nu te twijfelen. Ik kan best nog een hoofdstuk (of twee) er bijschrijven zonder dat het langdradig wordt... Al wil ik aan de andere kant het ook wel bij het verhaal houden hoe het nu is, (dan eindig ik +\- rond de 92.500 woorden...) Ik heb online heeft gezocht naar bijvoorbeeld hoeveel woorden het eerste boek van Harry Potter, Eragon en dergelijke boeken heeft. Maar kon het nergens vinden. Daarom nogmaals de vraag. Wat voorn boek krijg je ongeveer met 92.500 woorden? (het liefst met een bekend boek als voorbeeld. Dat maakt het vergelijken iets makkelijker)

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daarom nogmaals de vraag. Wat voorn boek krijg je ongeveer met 92.500 woorden? (het liefst met een bekend boek als voorbeeld. Dat maakt het vergelijken iets makkelijker)
Dat hangt helemaal af van de zetter. En van het soort papier dat gebruikt wordt. En van de grootte van het lettertype. En of er sprake is van ruime of minder ruime marges. Je kunt dus ook nooit gaan vergelijken met bekende boeken, het hangt allemaal af van hoe de zetter het boek indeelt. Ik zou me dus ook echt niet druk maken over een paar duizend woorden. Een verhaal wordt nu eenmaal verteld in de hoeveelheid woorden die nodig zijn. Niet meer en niet minder.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met 90.000 woorden zit je ongeveer rond de 300 pagina's. Maar het kunnen er ook 250 of 350 worden, inderdaad afhankelijk van hoe het boek gezet wordt.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met dat aantal woorden zit je inderdaad rond de 300. Hoewel af inderdaad af is, snap ik je vraag wel. Je wilt een boek kunnen neerleggen dat enig 'gewicht' in de schaal legt. Zelf had ik als richtlijn dat ik rond de 100.000 uit wilde komen. Omdat ik graag een boek wilde dat over de 300 pagina's ging. Maar dat was uiteraard een wens. Als het verhaal zich er niet voor had geleend, had ik er gewoon een novelle van gemaakt. Na herschrijven zit ik nu op zo'n 105.000 woorden. Een boek als Het gouden ei is bijvoorbeeld bijzonder kort (en daarom geliefd op de lijsten van veel middelbare scholieren) maar juist heel erg sterk. Het hoefde niet opgerekt te worden tot 'roman-lengte'.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb net even mijn e-book versie van Harry Potter en de steen der wijzen bekeken. Het zijn in totaal 80.291 woorden, dat is incl. colofon e.d.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oké... Ja natuurlijk zeggen woorden niet alles. Daarbij gaat alles om inhoud en niet om de hoeveelheid. Ach, uiteindelijk zie ik wel wat het wordt als het al iets wordt. Nogmaals bedankt voor de antwoorden. Ik ben nu iniedergeval redelijk tevreden over mijn woorden aantal. Richard, ik vind het heel fijn om zo'n direct antwoord te krijgen :) Ook dat maakt mij meer tevreden over mijn woorden aantal .. (Al had ik verwacht dat Harry Potter toch meer zou hebben.) Bij deze is voor mij dit topic gesloten :) Allemaal bedankt.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
(Al had ik verwacht dat Harry Potter toch meer zou hebben.)
Vergis je niet hé, het eerste deel was een dun boekje, maar ieder volgend deel is dikker dan het vorige.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Viev, graag gedaan. Ik heb voor de gein deel twee van HP, de geheime kamer, even digitaal bekeken. Die is iets dikker, langer en dus meer woorden, in totaal 89.801 stuks. Dat zegt, wat mij betreft, niets over de kwaliteit van een boek c.q. roman. Een verhaal is zo lang, of kort, als nodig is. Zelf ben ik ook bezig met een roman en zit nu op bijna 102.000 woorden. Ik heb nu ongeveer 80% geschreven en het totaal aan woorden, als hij straks klaar is, maakt mij niet uit. De kwaliteit, maar vooral het plezier dat ik aan het schrijven heb beleefd, vindt ik veel belangrijker. Succes met de rest van je verhaal Viev.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou nogmaals bedankt. Je hebt helemaal gelijk dat de kwaliteit niet in het aantal woorden ligt ! :) Wel vond ik het belangrijk dat als ik dan eindelijk een boek uitgeef dat het ook een boek is en niet een broekzakboekje of iets dergelijks ;] Jij ook veel succes met je verhaal en ik lees het vast ergens op de site als je het uitgeeft! (en wie weet staat het ooit in mijn kast ;] )

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hou er wel rekening mee dat de meeste uitgevers niet zitten te wachten op een heel dik debuut.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hmm.. dat had ik nog niet gedaan.. Maar ik blijf onder de 100.000 woorden, denk ik... Dus zo dik zal het niet worden :)

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door kiksgreggel

Ik ben daar helemaal akkoord mee. Het boek 'Het gouden ei ' is het perfecte voorbeeld. Ik vind dat die heel erg compleet is voor een korte boek. De auteur zet geen onnodige details bij die niets veranderen aan het verhaal zoals in de grotere boeken. Je moet zeker niet vergeten dat een lange boek een synoniem is van een goede boek ;) .