Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ruim over de helft, en dan..

..kom je erachter dat bepaalde details niet goed zijn uitgewerkt in het eerste deel van je MS. Voorbeeld: een hp in mijn boek krijgt zuurstof toegediend in het begin, dat wordt daarna teruggeschroefd, en dan heb ik het er nooit meer over. Niet goed natuurlijk, maar gaan jullie dit soort details er direct inschrijven of wacht je tot je het verhaal klaar hebt en komt het wel in de tweede versie. Ik neig naar de laatste optie zodat ik lekker door kan gaan, maar ben benieuwd naar jullie ideeen hierover!

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou ergens wat neerzetten over het detail van de zuurstof, dan lekker doorschrijven en later dat detail veranderen, als de eerste versie er maar staat :) Tenzij ik vastzit, dan ga ik in op de details. En dan komt daarna het verhaal weer tevoorschijn.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Dat iemand zuurstof toegediend krijgt, heeft een reden (het is iets van levensbelang), en geeft dus aanleiding tot de beschrijving van andere belangrijke omstandigheden. Als dat niet zo is, kun je de zuurstofscène eruithalen. Maar waarom heb je hem erin gestopt?

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Doorschrijven, en als je toch al weet dat je het er nog over wilt hebben kan je het verderop laten terugkomen in een herinnering of een gesprek. Zo doe ik dat tenminste; zo worden de personages echte mensen met hun eigen leven en herinneringen

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn eerste versies staan altijd vol met: *DIT NOG UITSCHRIJVEN *VERDER UITWERKEN *AANPASSEN, ZIE PAG. 17

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik jou was, zou ik gewoon lekker verder gaan en er pas aandacht aan gaan besteden op het moment dat je eerste versie af is.

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oke goed om te horen allemaal :) Ik ga dus maar gewoon door inderdaad, dan gaan we het later erin schrijven (of idd gewoon schrappen). Thanks!

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Al die onzekerheden, verloren details van o.a. Waus, Via en Lugs komen voort uit het feit dat jullie gewoon maar los gaan op het toetsenbord. Jullie schrijven het verhaal gewoon neer zoals de gevoelens eruit stromen op het moment dat de flow daar is. Tja, achteraf moet je de bezemwagen erbij halen. Een verhaal schrijven is gewoon hard werken, plannen. Begin bepalen, eind bepalen, in hoofdstukken verdelen waarbij je bepaalt wát er in een hoofdstuk komt te staan. Rammel er dan maar lekker op los in een hoofdstuk. Véél gemakkelijker om een consequente story neer te zetten. Opdelen in scenes! Bobcat

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Helemaaaal niet met je eens. Zelfs als ik heel goed plan krijg ik, voortschrijdend inzicht, de beste ideeen op geleide van het verhaal. En die gaan er echt wel in, met alle AANPASSEN (heerlijke ingeving) AANVULLEN (ik wil graag even verder op een ander punt) en UITZOEKEN (research is leuk, maar kan zo remmen) opmerkingen erbij.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Bobcat: helemaal niet mee eens. Schrijven kan heerlijk zijn in de flow :) en die details komen er echt wel in de herschrijf. Dat maakt voor het verhaal niet uit. Dankzij de flow heb ik weleens hele goede ideeën gekregen waar ik zonder flow niet op zou zijn gekomen ;)

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Bobcat Dus jij weet 60.000 woorden te schrijven waarin alle details in één keer perfect kloppen en de verhaallijn ook nog eens net zo boeiend is als in je samenvatting? Ik plan ook, maar soms werken dingen gewoon niet of blijk ik toch iets over het hoofd te hebben gezien. Tja, dan moet het hele boeltje toch her en der wat bijgeschaafd worden.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
En je kan plannen zo veel als je wilt, maar als je de boel niet voor je ziet alsof je er zelf bij bent klopt er iets niet :D . Bovendien gaan personages als het goed is hun eigen leven leiden en willen ze maar niet dood bijvoorbeeld, daar kan geen planning tegenop. Eerst schrijven, dan schrappen en schaven. Ik heb één keer vooraf een uitwerking in scenes gemaakt. Het resultaat was hetzelfde, en zeker niet beter, sterker nog, op 1/3 van het verhaal moest ik al gaan schuiven en veranderen, omdat een verhaal zich nu eenmaal 'vanzelf' ontwikkelt.

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eens met de mensen hierboven. Plannen werkt bij mij ook tot op zekere hoogte, maar zit vooral in mn hoofd.