Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

problemen met tijdslijn

ik ben bezig aan een verhaal, waarin het hoofdpersonage ontdekt dat haar familie vroeger in slaven handelde,en dat haar oma dat a ldie tijd heeft verzwegen en erover heeft gelogen. alleen kom ik in de knoei met de tijdlijn slavenhandel speelde in de jaren 1600 tm 1863, en qua verhaal zou het mooi zijn als de overgrootmoeder & grootmoeder van het hoofdpersonage die tijd hebben meegemaakt, maar als je dan vanaf die tijd gaat doorrekenen verder in de tijd dan kom ik niet uit waar ik zijn wil ( nl ergens rond 1990) maar meer rond 1890 begin 1900, zover ik weet was er nog geen (sterke) afkeer tegen slavenhandel, en als ik doe dat oma het niet heeft meegemaakt alleen maar gehoord, dan heb ik het gevoel dat haar afkeer minder sterk zou zijn, omdat ze het niet zelf heeft meegemaakt. kortom ik zit in de knoei met generatie/leeftijd en tijdlijn wie kan mij helpen dit op te lossen

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hee, Wil je jezelf echt houden aan de oorspronkelijke tijd? Anders kan je de slavenhandel ook later doen, zodat het in je verhaal past? Misschien niet het antwoord, maar wel een oplossing!

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
dan zouden de feiten niet meer kloppen aangezien slavenhandel in 1863 is verboden en afgeschaft( ten minste in de vorm die ik wil gebruiken, nl afrikaanse slaven die per schip naar nederlandse kolonies zoals batavia werden vervoerd9

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je zou hooguit iets als 1935 kunnen nemen. Als oma dan bijvoorbeeld in 1850 is geboren, dan zou ze in 1935 85 jaar zijn. Ik zie niet hoe je het anders zou kunnen oplossen. Of je moet er een soort fantasie-iets van maken, met slavenhandel in 1990 ofzo.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik zie in dit geval maar één mogelijkheid en dat is je hoofdpersonage verplaatsen in de tijd - en dan krijg je waarschijnlijk een iets ander verhaal, maar het gaat erom wat je het belangrijkst vindt om te vertellen: het verzwegen verleden van de oma, de slavenhandel of de belevenissen van je hoofdpersonage.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
het is niet dat de slavenhandel zich in 1990 afspeelde in mijn verhaal maar de tijd warain het verhaal speelt is rond 1990 ( dus degene die het ontdekt leeft in die periode) en als je dan gaat rekenen dan kom je niet uit met het feit dat de overgrootmoeder en grootmoeder beide de tijd vd slavernij hebben meegemaakt.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kan van oma ook de oudste mens ter wereld maken, dat ze 140 is ofzo :) maar dat is niet heel erg realistisch, denk ik... Ik denk dat er weinig anders opzit dan of het jaartal 1990 te verplaatsen, of je verhaal te situeren (lelijk woord...) in een andere wereld waar de slavenhandel nog maar een aantal jaren voorbij is.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
dat zijn idd goeie opties, zat net zelf ook te denken aan dat slavenhandel niet het enige geheim is maar een vd vele dan kan je meer dingen smeren over een langere periode.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
...maar meer rond 1890 begin 1900, zover ik weet was er nog geen (sterke) afkeer tegen slavenhandel, en als ik doe dat oma het niet heeft meegemaakt alleen maar gehoord, dan heb ik het gevoel dat haar afkeer minder sterk zou zijn, omdat ze het niet zelf heeft meegemaakt. wie kan mij helpen dit op te lossen
De rede van de afschaffing van de slavenhandel was o.a. de afkeer. Dus je kunt je verhaal prima in die periode laten afspelen. Je hoofdpersonage kan dan bijvoorbeeld zijn opgegroeid tussen de vreselijke gebeurtenissen van de slavenhandel en staat aan de voorhoede om het afgeschaft te krijgen. Die oma gooit dat steeds roet in het eten om dat tegen te gaan. Waarom? omdat zij en de rest van de familie altijd in slaven handelde. Een verhaal in die periode... hmm, dat lijk me geweldig. Lekker even in de geschiedenis duiken.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ja maar niet voor de families die erin handelde toch? die hadden er geen afkeer tegen anders dan zouden ze er niet in handelen, maar het zou anders wel kunnen dat bv oma die er als ik in opgroeide op latere leeftijd er wel afkeer voor kreeg en de fam de rug toe keerde,dan zou ik kunnen doen dat het verhaal 2 dingen heeft de schaamte voor slavenhandel en de schande van het de rug toe keren naar de fam. en dan kom ik misschien beter uit in de tijdlijn

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
dan zouden de feiten niet meer kloppen aangezien slavenhandel in 1863 is verboden en afgeschaft( ten minste in de vorm die ik wil gebruiken, nl afrikaanse slaven die per schip naar nederlandse kolonies zoals batavia werden vervoerd9
Ah je wilt je dus sowieso aan de historische feiten houden :). Dan is mijn reactie n.v.t.

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien had de -latere generatie oma ( 1990 )- wel geen afkeer van slavenhandel en was ze enorm trots op haar familie. Trots op wat ze bereikt hadden met, of wellicht ondanks de slavenhandel. Ze zou heilig kunnen geloven in alles wat haar familie deed, goed was! Ze zou de slavenhandel goed kunnen praten tegen je hp in haar volle overtuiging, waar het niet dat de afkeer van de gemiddelde mens, en dus ook je hp in 1990 van dien aard is dat ze maar beter de boel kan verzwijgen of erover zal liegen, om zo niemand tegen zich in het harnas te jagen... Een blinde trots op wat je familie heeft bereikt, met welk middel dan ook, kan generaties lang doorlopen. Het ligt aan de aard van het 'beestje' natuurlijk.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je zou ook met flashbacks kunnen werken d.m.v. een dagboek of vertellingen van oma. Bijvoorbeeld: HP zit samen met haar familie te eten bij 'de Gouverneur' in Willemstad, Curaçao. Dan hoort ze, dat op die plek vroeger slaven werden gewogen (is een feit) en laat zich ongenuanceerd uit over de slavernij. Er valt een ongemakkelijke stilte en er wordt snel van onderwerp veranderd. Later vertelt oma de familiegeschiedenis en overhandigt ze HP het dagboek van haar oma/moeder. Je kunt dan aan de hand van oma's vertellingen of aan de hand v/h dagboek het verleden terug halen. In Willemstad is ook een slavenmuseum waar je stil van wordt... misschien kun je daar ook iets mee (research vakantie? ;) )

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Optie 1: De afschaffing van de slavenhandel wil natuurlijk nog niet zeggen dat ook het racisme verdween. Misschien heeft oma niet meer zelf de slavenhandel meegemaakt, maar was haar vader lid van de Ku Klux Klan en een fervent voorvechter van de herinvoering van de slavernij. Oma is opgegroeid op de verlaten en verpauperde plantage. Ieder jaar slonk de rijkdom van haar ouders en ieder jaar droomde oma er sterker van dat de plantage ooit weer bevolkt zou worden door slaven. Die droom werd gevoed door de verhalen van haar ouders over hoe mooi die slavernijtijd was. Optie 2: Je verplaatst het verhaal naar laten we zeggen 1955. Op je profiel zie ik dat je kinderboeken schrijft, dus ik ben maar even uitgegaan van een hoofdpersonage van 14. Die is dus geboren in 1941. Moeder komt uit 1915, oma uit 1885 en overgrootmoeder uit 1855. De rol van de oma zou je kunnen laten vervullen door de overgrootmoeder. Stokoud, ze weet dat ze niet lang meer te leven heeft en ze moet iemand in vertrouwen nemen over haar slavernijverleden. Die iemand wordt haar achterkleinkind. Ik vind optie 2 er een beetje chaotisch uitzien, zo in een paar regels samengevat. Hopelijk snap je me.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Houdt er ook rekening mee dat vroeger families veel groter waren. In sommige gezinnen waren meer dan tien kinderen geen uitzondering en het leeftijd verschil tussen ouders en jongste kind kan aanzienlijk zijn. Zelf heb ik mijn oma van moeder kant nooit gekend, maar ik zou 73 jaar (!) met haar schelen. Bij een HP van 14 kan oma 87 of misschien wel 90 zijn. Oud, maar realistisch. Zo kan je een paar jaar smokkelen. Ook kan je de volgende aanpak hanteren. Geen idee of het historisch juist is, maar ik kan me er iets bij voorstellen dat het zo gebeurd zou kunnen zijn: In 1863 is de slavenhandel afgeschaft, maar heeft iedereen zich er van de ene op de andere dag aan gehouden? De handel kan in de zwarte handel nog enige tijd zijn doorgegaan? (nogmaals, geen idee of dat ook historisch klopt) Weer een paar jaar om te smokkelen. Misschien zijn er ook buitenlanden waar de slavenhandel later werd afgeschaft en kan de familie daar de "onderneming" hebben voortgezet?

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kan een HP laten ageren in 1990 en zelf nu in 2011, in contact met een oudere persoon (oma bv) die 'overgenomen verhalen' al dan niet getrouw aan de verleden werkelijkheid vertelt aan Hp, en die 'verhalen' door HP laten toetsen aan bv oude geschriften op zolder (van een oma van oma, waarom niet, of van een schrijvende over-overgrootoom, eventueel foto's of tekeningen van een familielid. Die kunnen door HP weerom getoetst worden aan historische info in archiefcentra en musea, zelfs in krantenartikels uit die tijd die geraadpleegd kunnen worden. Op die manier heb je veel speling. Die opzoekingen en confrontatie van verschillende infobronnen (oma met overgeleverde verhalen, papier en foto's op zolder en de historische archieven) kunnen zeer speels tegenover elkaar uitgespeeld of ingespeeld worden zonder dat de hoofdlijn erin verzinkt. Het hangt gewoon af van de dosering en die bepaal je zelf.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In 1863 is de slavenhandel afgeschaft, maar heeft iedereen zich er van de ene op de andere dag aan gehouden? De handel kan in de zwarte handel nog enige tijd zijn doorgegaan? (nogmaals, geen idee of dat ook historisch klopt)
Hier heb ik ook aan gedacht. Al die plantages zullen ook niet van de een op de andere dag leeg zijn geweest. Goed onderzoek lijkt me wel noodzakelijk, als je deze lijn wil volgen.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
heb bij bieb een boek kunnen vinden over kindslavernij misschien helpt me dat verder, zat er ook aan te denken dat de hp ouder is dan 25 bv 50 dan kan je in tijd wel in de buurt komen met oma en overgrootoma

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je zou met stamboekonderzoek kunnen beginnen en vanuit daar ontdekken dat één van de voorouders slaven had, of daarin handelde. Dat onderzoek kan als catalysator dienen voor de rest van het verhaal.