Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ben bezig met een boek maar heb een probleem.

Hallo allemaal, ik ben een jongen van 15 jaar. Ik ben nu al een tijdje bezig met een verhalenserie - het past een beetje in het rijtje als GONE en De Hongerspelen, verhalenseries die ik zelf volg en waarvan ik ook weet dat ze erg geliefd zijn bij mijn leeftijdscategorie. Nou is het de bedoeling dat het een serie wordt van 3 of 4 boeken. Maar ik wil nogal veel, om het zo te zeggen. Nu ben ik al aardig ver, maar voor mijn gevoel gebeurt er teveel. Ze ontsnappen, komen weer iemand tegen en worden weer ontdekt. En dan ontsnappen ze weer, enzovoorts. Nu kan ik zeggen van ja ik doe die dingen in volgende delen, maar dan ben ik weer bang dat het te saai wordt en in die boeken die ik zelf lees gebeurt er zelf ook veel. Bovendien zijn er bepaalde dingen die nu moeten gebeuren/moeten worden gezegd omdat het bij het grotere plot hoort dat later weer terugkomt. Wat is jullie mening?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hm, ik kan er niet goed over oordelen omdat ik je verhaal niet ken. Je mag mij wel een korte samenvatting van je eerste deel sturen via een privébericht en het aantal woorden dat je verhaal ongeveer gaat worden, maar ik denk eigenlijk dat je het verhaal (het eerste deel dus) eerst gewoon moet afschrijven. Lees het over als het af is, laat het mensen lezen... het is nooit te laat om verhaallijnen of gebeurtenissen eruit te knippen en die in een later deel te plakken. Succes ermee!

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wil je één verhaal vertellen maar in meerdere boeken, zoals Lord of the Rings? Of wil je meerdere verhalen schrijven met steeds terugkerende personages, zoals De Vijf of Artemis Fowl? Als het een enkel, lang verhaal is, schrijf dan gewoon dat ene verhaal en maak je geen zorgen over verschillende boeken. Zorg dat het lange verhaal een kop en een staart heeft en een afgerond geheel vormt. Dat is al moeilijk genoeg. En als je een serie in gedachten hebt, geef ik je eigenlijk hetzelfde advies. Focus op deel 1, zorg dat het zo goed is als je maar kunt maken, en ga pas nadenken over een vervolg als je de eerste af hebt.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uitgevers zijn er niet echt happig op als je een ms aanlevert waardoor ze gelijk in meer dan één boek moeten investeren om het verhaal te publiceren. Zorg dat je verhaal in deel 1 tenminste grotendeels wordt afgerond. Ze worden gevangen - ze ontsnappen herhalen is inderdaad saai. Het wordt pas interessant als er tijdens zo'n periode iets gebeurt dat het verhaal verder dwingt. Als je het hele verhaal al min of meer in je hoofd hebt, kun je per hoofdstuk bepalen wat er moet gebeuren om het verhaal verder te brengen. Wat is binnen het grotere geheel het belang van opnieuw gevangen worden genomen? Wat doet het voor de ontwikkeling van de personages, van de plot? Leren je personages er iets van, en is het daarom aannemelijk dat ze de volgende keer weer gevangen worden genomen?

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor het snelle commentaar allereerst! Ik zal de zaken een beetje ophelderen. Een korte samenvatting van het verhaal is; Een groep van 26 jongeren wakker worden in een bos. De enige volwassene die bij hun is, is de persoon die hun daar heen heeft geleidt. Hij draagt hun op altijd naar het Zuiden te vluchten en nooit terug te gaan naar het Noorden waar ze vandaan komen. Ze worden achtervolgt door 'een dreiging' en zijn hierdoor altijd op de vlucht door bossen en langs gebergtes. Na een maand splitst de groep zich op in twee groepen van 13, aangezien ze als grote groep langzaam vooruit komen. Anyway, de groep van dertien waarin de hoofdpersoon zit wordt ontdekt door 'de dreiging', bestaande uit een groot aantal bewapende, vijandelijke mensen. Hij vlucht samen met nog twee anderen. Ze komen iemand uit de groep tegen, maar het meisje is hun kwaadgezind en er vormt een worsteling. Er gaan een paar dagen aan vooraf en na die worsteling - die uitmondt in het vertrek van het meisje - volgen weer een paar dagen. Dan komen ze nog iemand tegen, ditmaal een jongen, die zich wel bij hun voegt. Ze komen aan bij een vijandelijke nederzetting waar de hoofdpersoon en zijn vriendin op onderzoek uitgaan. Als ze bijna worden ontdekt zetten ze de boel in de brand als afleiding en maken dat ze wegkomen. Twee dagen later hebben de achtervolgers - die in het boek ''Schutters'' heten - hun gevonden. Bij de confrontatie die volgt kunnen ze ontsnappen, maar de Schutters laten het er niet bij zitten en sluiten 2 van de 4 in (niet de hoofdpersoon). De hoofdpersoon schiet zijn vrienden te hulp, de 4e persoon is te verzwakt en blijft achter. Hierop wordt de hoofdpersoon ook gevangen genomen. Hij verliest zijn bewustzijn en wordt vastgebonden wakker. Hier ben ik nu, maar ik weet al hoe ik het verder wil schrijven; Ze zijn wellicht ingesloten, maar een paar kinderen uit die andere groep van 13 (waar ze dus al een paar maanden geleden van splitste) schiet hun te hulp en bevrijdt ze. Ze worden meegenomen naar een kamp van die 13 kinderen, maar daar blijkt niet alles zo vredig te zijn als het lijkt als ze er gedwongen moeten blijven en het kamp niet mogen verlaten. Daar wil ik deel 1 op houden. Ik denk dat het boek tussen een dik en een gemiddeld boek in komt te liggen. Verdere delen staan in het teken van het bevrijden van de overige gevangen kinderen en een uiteindelijke confrontatie met het hoofd van 'De Schutters'. De hele serie gaat gehuld in mysteries - want hoe komen ze bijvoorbeeld in dat bos, waarom worden ze niet neergeschoten met echte kogels maar steeds alleen verdoofpijltjes, wat doen die operatiekamers in die nederzetting - maar dat wil ik liever nog even geheim houden xd. En voor de duidelijkheid; het is zoiets als 'De Hongerspelen' en 'Harry Potter'. Het zijn dus dezelfde personages en de delen zijn uiteindelijk deel van één groot verhaal. Het is dus niet dat ze in deel 2 iets heel anders beleven ofzo, het gaat gewoon verder waar deel 1 is opgehouden. Ik hoop dat jullie het een beetje snappen, vragen zijn duidelijk.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uitgevers zijn er niet echt happig op als je een ms aanlevert waardoor ze gelijk in meer dan één boek moeten investeren om het verhaal te publiceren. Zorg dat je verhaal in deel 1 tenminste grotendeels wordt afgerond.
En voor de duidelijkheid; het is zoiets als 'De Hongerspelen' en 'Harry Potter'. Het zijn dus dezelfde personages en de delen zijn uiteindelijk deel van één groot verhaal. Het is dus niet dat ze in deel 2 iets heel anders beleven ofzo, het gaat gewoon verder waar deel 1 is opgehouden.
Je zou eens wat series moeten vergelijken. Dan zie je denk ik het punt van Schlimazlnik. In Harry Potter & the philosopher's stone heb je na deel 1 gelijk een afgesloten verhaal. De steen is veilig, Voldemort is tegen gehouden en voor wat de lezer weet gaat Harry's school carrière ongestoord verder. Pas later in de serie worden de verhalen gekoppeld. Deel 1 en 2 zijn losse boeken. Prisoner of Azkaban is de proloog voor het verhaal dat in 4-7 wordt verteld. In Hunger Games geldt het zelfde. Katniss & Peeta hebben het spel overleefd, lijken het laatste interview in de Capitol te hebben doorstaan en gaan terug naar District 12. Pas in Catching Fire blijkt dat Snow toch nog niet helemaal blij is met de truuk die Katniss heeft uitgehaald. Zo ook Star Wars. In A New Hope, het eerste deel van de klassieke trilogie, wordt de Death Star opgeblazen. Ook een afgerond verhaal. Wat je vaak ziet bij series boeken, en dit heeft met het beperken van risico door de uitgever, is dat het eerste boek een afgesloten verhaal is waarbij wel een belangrijke slag door de goodguys wordt gewonnen, maar nog niet de oorlog. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. The Fellowship of the Ring wordt naar mijn gevoel gewoon maar afgekapt en Gone eindigt met een (mislukte) cliffhanger (die voor mij reden was om deel 2 en 3 niet meer te hoeven lezen). (errr.. ja... ik lees de meeste boeken in het Engels dus ik ken niet overal de Nederlandse namen van)

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@SjoerdH; Nu snap ik denk ik wat je bedoelt. Dus eigenlijk moet ik gewoon proberen om deel 1 zodanig te schrijven dat je het ook als een los boek kan lezen? Dus eigenlijk moeten het 3 losse verhalen zijn, die dan weer samen één groot verhaal vormen. Is dat een beetje wat je bedoeld? En @Alexx; Dat valt wel mee. Er sterven door de boeken heen ook een aantal personages en niet elk personage komt aan bod. In Harry Potter heb je nog veel meer personages en omdat er naast deze 26 niet nog andere personages zijn, zul je ze op ten duur goed leren kennen. Bedankt voor de reacties! : )

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, in Harry Potter zitten ook veel personages, maar die komen in de loop van het verhaal erbij. Jouw verhaal begint gelijk met 26 personages In ieder geval knap van je dat je zoveel personages zonder probleem in je verhaal kunt verwerken. :thumbsup:

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. The Fellowship of the Ring wordt naar mijn gevoel gewoon maar afgekapt en Gone eindigt met een (mislukte) cliffhanger (die voor mij reden was om deel 2 en 3 niet meer te hoeven lezen).
Dat is niet helemaal waar: Lord of the Rings is één boek, één verhaal. Het is door de schrijver nooit als een trilogie bedoeld. Alleen druktechnisch was het noodzakelijk om er drie boeken van te maken. Een verhaal in drie delen moet je zien te verkopen, als het je lukt het eerste (zelfstandig te lezen) deel te verkopen aan een uitgever, en het boek wordt veel verkocht, dan kun je met de uitgever de volgende delen bespreken. Die hoeven dus niet zelfstandig leesbaar te zijn.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
dan kun je met de uitgever de volgende delen bespreken. Die hoeven dus niet zelfstandig leesbaar te zijn.
Klopt. Kijk maar naar de series die ik al noemde. Harry Potter is vanaf deel 3 een doorlopend verhaal. Star Wars (vooruit, een film, maar zelfde commerciële benadering) eindigt in deel 2 met verschillende cliffhangers. (Han is meegenomen en "Luke. I am your father") En ook de Hunger Games serie eindigt in deel 2 met een cliffhanger. ("there is no district 12')

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
dan kun je met de uitgever de volgende delen bespreken. Die hoeven dus niet zelfstandig leesbaar te zijn.
Klopt. Kijk maar naar de series die ik al noemde. Harry Potter is vanaf deel 3 een doorlopend verhaal. Star Wars (vooruit, een film, maar zelfde commerciële benadering) eindigt in deel 2 met verschillende cliffhangers. (Han is meegenomen en "Luke. I am your father") En ook de Hunger Games serie eindigt in deel 2 met een cliffhanger. ("there is no district 12')
Harry Potter is vanaf deel 1 al een doorlopend verhaal, en elk deel staat in zekere zin op zichzelf terwijl het tegelijk het overkoepelende plot voortzet. Star Wars was (in tegenstelling tot wat George Lucas ons wilde doen geloven) nooit bedoeld als trilogie. De allereerste bioscoop uitgave had ook niet de naam 'Episode IV' in de opening. Dat is pas bij een volgende 'print' toegevoegd toen duidelijk was dat deze zeer low budget film (slechts 5 miljoen dollar budget, zelfs in 1976 was dat weinig) zo veel succes had, en vervolgen onvermijdelijk waren. Inderdaad is Empire Strikes Back overduidelijk een half verhaal, maar toen waren wel al een aantal jaren verder ;) :ontopic: Zesentwintig pesonages... allemachtig... Krijgen ze wel voldoende aandacht dan? En hoe introduceer je ze? Mijn vuistregel is altijd: nooit meer dan twee belangrijke personages introduceren in een hoofdstuk (en liefst slechts een tegelijk), en nooit meer dan drie bijfiguren tegelijkertijd. Maar dat is mijn persoonlijke regel, dat staat niet in schrijfboeken. Het is echter mijn ervaring dat als je er meer tegelijk opvoert, het hoofdstuk al snel verandert in een presentielijst in plaats van iets dat het plot voortzet.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Elk hoofdstuk heb ik ca. 7 bladzijdes gemaakt. Ik ben nu halverwege Hoofdstuk 10, en heb 57 bladzijdes. Dus in 57 bladzijdes heb je 18 personages, waarvan er eigenlijk 4 een belangrijke rol vervullen, met nog belangrijke bijrollen van 4. Dat valt opzich wel mee toch?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even totaal offtopic: realiseer jij je hoeveel over je verhaal je nu op internet zet? Als ik kwade bedoelingen zou hebben, zou ik het letterlijk kunnen kopiëren. Het is maar een waarschuwing, ik doe dat niet, maar je weet nooit wat voor mensen er meelezen...

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt wel gelijk- ik verwijder m'n laatste post. Waar het op neer komt is dat er op 57 bladzijdes in totaal (dus + bijpersonages ca. 20 personages worden voorgesteld) Is dit veel of weinig?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Elk hoofdstuk heb ik ca. 7 bladzijdes gemaakt. Ik ben nu halverwege Hoofdstuk 10, en heb 57 bladzijdes. Dus in 57 bladzijdes heb je 18 personages, waarvan er eigenlijk 4 een belangrijke rol vervullen, met nog belangrijke bijrollen van 4. Dat valt opzich wel mee toch?
Ik vind het wel veel klinken in elk geval. Het hangt er natuurlijk van af hoe je het presenteert. En vooral wiens oogpunt we als lezer volgen. Als je bijvoorbeeld over een schoolklas schrijft, dan is het niet gek dat de lezer een groter aantal personages tegelijkertijd voor zijn kiezen krijgt. Zo lang je de focus bij een persoon houdt, kunnen we door zijn/haar ogen best een wat grotere groep oppervlakkig leren kennen, en een paar ervan wat beter. Toch loop je bij zo veel personages het risico dat je te veel informatie in een te korte tijd wilt proppen, met als gevolg een info dump. Ik kan me herinneren toen ik Harry Potter and the Philosopher's Stone voor het eerst las, ik de scene met de sorteerhoed op het randje vond; opeens kwamen er wel heel wat personages voorbij en ik wist niet wie nou wel en wie niet belangrijk waren. En in Lord of the Rings gaat Tolkien mijns inziens over de schreef met zo ontzettend veel informatie in de eerste honderd bladzijden, zonder dat er werkelijk iets interessants gebeurt, waarbij Tolkien zelfs nog diep in gaat op de stamboom van bijfiguren. Over een slecht begin van een boek gesproken.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt me een mooi schema SchijverX, op die manier is het voor je lezer goed te onderscheiden wie wie is. (Edit, ik had de weggehaalde post nog wel gezien, was alleen heel laat met het plaatsen van het bericht dat ik al getikt had. X introduceert alle karakters mooi in hapklare brokken).

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het staat met tijdstempel op internet, dus zal iedereen weten dat het gekopieerd is.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sommige personages zijn pas belangrijk in andere delen, maar die kunnen niet dan pas worden geïntroduceerd. Dus vandaar dat ze even opduiken, 1 of 2 zinnen zeggen en daarna zo'n beetje uit het beeld verdwijnen. Maar ik weet genoeg, nu wordt het denk ik tijd om eens iets te plaatsen bij Proeflezen! ;') Bedankt!

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sommige personages zijn pas belangrijk in andere delen, maar die kunnen niet dan pas worden geïntroduceerd. Dus vandaar dat ze even opduiken, 1 of 2 zinnen zeggen en daarna zo'n beetje uit het beeld verdwijnen. Maar ik weet genoeg, nu wordt het denk ik tijd om eens iets te plaatsen bij Proeflezen! ;') Bedankt!
Succes!