Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Verhalenbundel: Een goede oefening?

Ik weet van mezelf dat ik mijn verhalen nooit afmaak, en daarom dacht ik: Een verhalenbundel met allemaal korte verhaaltjes, is dat egen goede oefening? Korte verhaaltjes (daaronder versta ik circa 5 A4) krijg je makkelijk in twee dagen af, en als je er een boel schrijft en die koppelt, dan heb je meteen een goede oefening gedaan en leer je iets afmaken. Wat vinden jullie hiervan?

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mij lijkt het een leuk idee! :) misschien voor mij ook wel een optie; dan zou ik mijn eerste afgeschreven verhaal(tje) kunnen maken. En sowieso moet je per verhaaltje weer een plot en personages gaan bedenken :) In ieder geval veel succes!

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Inferno! Maar ik doe het gewoon dan over een jongen die allerlei avonturen meemaakt, niet over meerdere personen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had ook het probleem dat ik m'n verhalen nooit afwerkte, en nu heb ik een kortverhaal (tiental A4 pagina's) geschreven en dat is wèl afgeraakt. Enkel nog wat nakijken en finetunen, maar het verhaal heeft dus niet alleen een begin maar ook een einde - wat me voorheen nooit gelukt was. Ik kan het je dus aanraden!

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappig idee. Ik dacht ook: ik ga een kort verhaal schrijven. Kijken of me dat lukt. Maar ja, dat verhaal groeide onder mijn handen vandaan. Ik geloof dat het uiteindelijk 83 A4'tjes is geworden, regelafstand anderhalf. Dus wie weet... Zet 'm op.

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Korte verhalen schrijven (en dat bundelen) om iets te leren afmaken is natuurlijk goed. Maar je kunt nog verder gaan in het "leren". Zo kun je het schrijven van korte verhalen gebruiken om jezelf op andere vlakken te testen. Je zou... ...korte verhalen in verschillende genres kunnen schrijven om te zien wat je het leukst vindt. ...kort verhaal schrijven met alleen maar dialoog. ...kort verhaal schrijven als een monoloog. ...kort verhaal schrijven vanuit één vertelperspectief. ...kort verhaal schrijven vanuit verschillende perspectieven. ...kv schrijven vanuit vertraging. ...kv schrijven in hoog tempo. ...kv schrijven met een verhaal dat afwisselt tussen snel en traag tempo. ...kv schrijven met flashbacks. ...kv schrijven met flashforwards. ...kv schrijven met flashbacks & flashforwards. ...kv schrijven vanuit verschillende thema's. ...enzovoort. (PS: Probeer ook dialogen te integreren in een paar andere verhalen.) In al deze kortverhalen moet je goed kijken naar: * de structuur die je gebruikt. (Analyseer alle verhalen en kijk of je steeds dezelfde opbouw hebt of dat je durft te spelen met andere varianten) * Het conflict (of meerdere conflicten als je durft) voor het personage/de personages moet/moeten voor jezelf helder zijn. (Is het conflict duidelijk?) * Kijk ook eens hoe je speelt met suspense in verhalen. (Opening verhaal, hoe scherp zijn de einden van je alinea's? Schrijf je op zo'n wijze dat de lezer blijft doorlezen in spanning?) * Hoe zit het met de climax in je verhalen? (Wordt het initiele conflict opgelost?) * Beschrijvingen van situaties. (Hoe sterk ben je daarin?) * Hoe zit het met je "show don't tell" gehalte? * Heb je het maximale uit het conflict en het personage en het verhaal gehaald? Vraag daarnaast om feedback van lezers. * Ben je in staat geweest hun aandacht vast te houden? * Vonden ze jouw personage echt en/of interessant? * Waren je dialogen houterig of realistisch? * En nog 1001 van dat soort vragen... Met andere woorden, korte verhalen lenen zich perfect om jezelf te testen op allerlei schrijfvlakken. Succes!

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben ook met zo'n project begonnen: ik wil een serie korte verhalen gaan schrijven met een kamer in een studentenflat als uitgangspunt. Vanaf de bouw van de flat wil ik over iedere bewoner een verhaal schrijven. Ik heb de eerste net af...

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een goede opsomming, Griseo! Dat biedt veel handvatten om er dieper in te duiken en er meer uit te slepen.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wow ik vind het een goed idee. Ik heb een aantal korte verhalen geschreven en merk dat ik best wel wat ideeën heb. Goede tips! dank u

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat het een heel leuk idee is, en ik wil gelijk even het misverstand uit de lucht helpen dat het korte verhaal in genre onderdoet voor de vuistdikke roman. Het schrijven van korte verhalen vereist heel andere vaardigheden; schrijvers die de prachtigste romans uitpoepen krijgen vaak geen kort verhaal op papier, en andersom is dat ook het geval. Het idee dat korte verhalen slechts vingeroefeningen zijn voor de ooit komende Echte Roman vind ik onterecht. (en verder: misschien wil jij wel een Echte Roman schrijven natuurlijk, ik bedoelde dit niet beledigend, het moest me even van het hart).

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Griseo, wat een goede samenvatting over de structuur van allerlei genres korte verhalen. dank je. Mag ik de lijst kopieren als aandachtspunten voor mijzelf?