Overzicht houden

Hoi, Wie kan mij helpen?? Ik ben een schrijver die schrijft en dan wel ziet waar mijn verhaal heen gaat. Ik heb niet een vooropgesteld plan. Dus geen vastgestelde verhaallijnen of plots. Wel heb ik een uiteindelijk doel, anders zou ik eeuwig zo door kunnen gaan.. wahaha :P Een verhaal 'ontstaat' bij mij vanzelf. Deze methode werkt voor mij erg goed (vooral bij korte verhalen). Maar nu raadt je het vast al (of niet ;)...) Ik houd nu geen overzicht meer bij 11.837 woorden! En het gaat net zo goed! Wel weet ik hoe ik wil eindigen. Dus in zekere zin stuur ik het wel een beetje ;). Mijn vraag is; hoe kan ik het beste mijn 'ontstane' gegevens noteren?? Groetjes Santelle :D

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je zou een beetje op het forum kunnen rondkijken voor deze vraag, volgens mij zijn hierover al wel eerder dingen geschreven. Ik ben benieuwd hoe het komt dat je het (pas na 11837 woorden) belangrijk vindt om het overzicht te houden. Ben je bang dat je verhaal zonder overzicht misloopt? Wat zou er kunnen gebeuren? Je vraagt hoe je het beste alle ontstane gegevens kunt noteren. Bedoel je daarmee de informatie over je personages, belangrijke gebeurtenissen, ontstane plots, etc? Er zijn allerlei mogelijkheden om hier structuur in aan te brengen: - Je kunt een schema maken op de computer, bijvoorbeeld in excel. - Je kunt een groot papier ophangen met daarop de belangrijkste gegevens/personages - Je kunt losse lijstjes maken die je erbij pakt als je schrijft. - ... (je kunt het zelf verzinnen) Zelf maak ik meestal eerst in Word een opzetje, voor ik daadwerkelijk ga schrijven. Dat is een halve pagina groot en bestaat uit het thema in één of twee woorden, de gewenste deadline, de gewenste omvang, namen van eventuele hoofdpersonen en een samenvatting van de globale verhaallijn, hooguit tien regels. Dat opzetje gebruik ik als richtlijn tijdens het schrijven, verder leg ik niets vast aan plots of bijkomende verhaallijnen. Op die manier 'ontstaat' mijn verhaal dus ook terwijl ik het schrijf, hetzij met enige structuur. Het belangrijkste is naar mijn idee dat jij doet wat bij jou past als persoon/schrijver.
18 juli 2011 - 15:20

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja er zijn verschillende manieren om je verhaal te ordenen. Sommige schrijvers gebruiken post-its of kaartjes om in steekwoorden scenes op te zetten en zo een 'kaart' te maken van hun verhaal. Zo kun je ook zien of verschillende verhaallijnen evenveel (of te veel of te weinig) aandacht krijgen. Ook zou je een 'uittreksel' kunnen maken van wat je nu al hebt. Toch zou ik je aanraden om dit pas te doen als je een eerste versie met kop en staart klaar hebt. Het maakt namelijke helemaal niet uit of je eerste versie veel fouten bevat. Het kan toch niet in een keer goed, dat is pertinent onmogelijk. Door halverwege te gaan analyseren loop je het risico dat je alleen maar ontmoedigd raakt en het verhaal niet afmaakt. Die energie kun je veel beter steken in het schrijven. Als je klaar bent met je eerste, vreselijk slechte versie, heb je tenminste iets dat je onder handen kunt nemen, en dat is veel makkelijker dan halverwege proberen een onaf verhaal te redigeren.
18 juli 2011 - 15:21

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Als je geen overzicht meer hebt, ontkom je toch niet aan een schema. In elk geval achteraf, dan, in jouw geval. Je kunt een uittreksel maken van de verhaallijn tot nu toe met de wie-wat-waarmethode (wie deed wat en waar was dat?) En vervolgens doe je hetzelfde met wat je nog vertellen wilt. Uitbreiden kan altijd, maar dan heb je even houvast. Wil je overigens je topictitel even inkorten? Dit is wel heel lang. Bijvoorbeeld Overzicht houden over je verhaal is veelzeggend genoeg.
18 juli 2011 - 15:34

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn heel veel manieren, en je moet even zoeken naar de manier die bij jou en je manier van denken past. Post its, aantekeningen, een blokschema, het kan allemaal, als het maar bij je past.
18 juli 2011 - 16:42

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo! :) Allemaal heel erg bedankt! Hier kan ik wel mee verder. Het is eerder dat ik weinig ervaring heb in het schrijven van een lang verhaal/ roman en daarom stuit op dit probleem. Ik ga verschillende dingen uitproberen en ik ga uitzoeken wat het beste bij mij past. En ja, waarom pas na zo'n lang stuk een overzichtsprobleem? Omdat ik een tijd geleden ben begonnen en het verhaal even heb laten liggen. Nu ben ik weer begonnen met schrijven en besefte me dat ik een overzicht moet maken wil ik alles laten kloppen. Ook omdat ik anders steeds alles moet herlezen. Een dom idee van me was dat een ander die altijd via een vastgesteld plot/ verhaallijn etc. schrijft geen veranderingen kan maken in zijn of haar plot/ verhaallijn... :p Ik besef me nu ook dat je dit soort dingen gewoon steeds moet bijhouden. Ach ja, weer wat geleerd! :D Ik wist niet hoe anderen dit doen en wilde graag wat ideeën opdoen. En ja, misschien had ik beter even op deze site kunnen zoeken... De volgende keer zal ik in ieder geval even beter kijken! Groetjes Santelle
18 juli 2011 - 17:38

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo! :) Allemaal heel erg bedankt! Hier kan ik wel mee verder. Het is eerder dat ik weinig ervaring heb in het schrijven van een lang verhaal/ roman en daarom stuit op dit probleem. Ik ga verschillende dingen uitproberen en ik ga uitzoeken wat het beste bij mij past. En ja, waarom pas na zo'n lang stuk een overzichtsprobleem? Omdat ik een tijd geleden ben begonnen en het verhaal even heb laten liggen. Nu ben ik weer begonnen met schrijven en besefte me dat ik een overzicht moet maken wil ik alles laten kloppen. Ook omdat ik anders steeds alles moet herlezen. Een dom idee van me was dat een ander die altijd via een vastgesteld plot/ verhaallijn etc. schrijft geen veranderingen kan maken in zijn of haar plot/ verhaallijn... :p Ik besef me nu ook dat je dit soort dingen gewoon steeds moet bijhouden. Ach ja, weer wat geleerd! :D Ik wist niet hoe anderen dit doen en wilde graag wat ideeën opdoen. En ja, misschien had ik beter even op deze site kunnen zoeken... De volgende keer zal ik in ieder geval even beter kijken! Groetjes Santelle
:) de enige manier om te leren schrijven is het te doen. En beter dat je er vol induikt dan eeuwig te blijven twijfelen of je wel al kunt beginnen. Dus wat dat betreft ben je alleen maar goed bezig! Veel succes met je verhaal!
18 juli 2011 - 23:50