Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De schrijver als ZZP-er

In de discussies van de afgelopen tijd valt het me vooral op dat veel schrijvers behoorlijk naïef zijn als het gaat om zaken als marketing en investeringen. Wat heeft dat met schrijven te maken? Nou met iedereen die alleen voor zijn eigen bureaulade schrijft niet veel, maar iedereen die wil dat anderen zijn teksten lezen... In het Handboek Schrijven staat al iets dat je als schrijver voordeel kunt hebben door je werkzaamheden vrij letterlijk als bedrijf te zien, waarbij jij dus de ondernemer bent. Zo kun je als schrijver allerlei bedrijfskosten voor de belastingen aftrekken. De belastingdienst beschouwt je als een bedrijf op het moment dat je gaat investeren of gaat verdienen. Dat is dus onafhankelijk van een eventuele inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK). Het heeft ook niets met "winst maken" te maken. Misschien zijn er schrijvers die hierop uit eigen ervaring aanvullingen hebben. Maar in veel andere opzichten ben je ook een ZZP-er (zelfstandige zonder personeel). Je bent enerzijds bezig met het maken van een product (het halffabrikaat manuscript), maar aan de andere kant ben je bezig je bedrijf gezond te houden: - je zoekt je afzetmarkt (uitgever) - je doet een stuk administratie, waaronder de boekhouding - je moet aan marketing doen, eerst om de uitgever te enthousiasmeren, daarna om de lezers je boek te laten kopen. - je moet op de hoogte blijven van ontwikkelingen in het vak Als ZZP-er mag je wel anderen inhuren (bijvoorbeeld een boekhouder, een webmaster), dus je moet het niet zelf doen, maar je bent er wel verantwoordelijk voor. Er zijn natuurlijk nog veel meer bedrijfsvormen die je kunt gebruiken. Je kunt eventueel bij de KvK informeren wat handig is. Dit zou je kunnen vragen op de Startersdagen van de KVK: die zijn voor iedereen toegankelijk. Daarnaast biedt de KvK voor beginnende ondernemers cursussen op allerlei gebied. Zie de site van de KvK voor cursussen in de buurt. Voor iedereen die nog een manuscript af heeft of zichzelf nog niet als serieuze schrijver ziet zal dat allemaal een beetje ver-van-mijn-bed zijn. Toch kan het belangrijk zijn je al te verdiepen in de ontwikkelingen in het vak en de marketing. Op die manier kom je niet voor verrassingen te staan als je tekst wordt uitgegeven, en bovendien kun je veel gerichter een uitgever zoeken. Marketing is een vak apart. Het heeft direct met economie te maken, maar ook met creativiteit. Met dat laatste zal een schrijver weinig moeite hebben. Met economie des te meer: het is veel droge feiten, veel rekenwerk, en een stuk "fingerspitzengefühl". Je moet de markt kennen (welke spelers zijn er op de markt?), je eigen positie op de markt, de doelgroepen, communicatiemogelijkheden en de effecten daarvan... afijn, noem maar op. Het is niet iets dat je in een paar minuten even doet. Ik denk wel dat schrijvers hier wat meer over mogen nadenken, hardop, bijvoorbeeld op het forum. Het is cruciaal voor de mate van je succes als schrijver/ondernemer (merk ik bij succesvolle schrijvers). Wat iedere ondernemer nodig heeft -dus ook de schrijver die uitgegeven wil worden- is een bedrijfsplan. In het gewone bedrijfsleven is een bedrijfsplan nodig om een lening bij de bank te krijgen (bijvoorbeeld om winkelruimte te kunnen huren, om voorraad in te kopen, om machines te kopen). Het bedrijfsplan is ook interessant omdat het je direct confronteert met wie je bent, waar je mee bezig bent, waar je naartoe wilt (de komende 5 jaar) en hoe je dat wilt gaan doen. Dat is niet "ik ben Koos, ik zet een winkel op, ik wil veel winst maken en daarvoor moet de bank me geld geven voor de eerste investering". Ze zien je aankomen... maar veel schrijvers denken weg te komen met een "Ik ben Koos, ik ben schrijver, ik wil beroemd worden en daarom moeten jullie mijn boek uitgeven". Weet iemand of er recente boeken voor schrijvers zijn die hier specifiek op ingaan en ook moderne aspecten als e-Books behandelen, POD en uitgeven in eigen beheer en dat soort dingen?

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De belastingdienst beschouwt je als een bedrijf op het moment dat je gaat investeren of gaat verdienen. Dat is dus onafhankelijk van een eventuele inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK). Het heeft ook niets met "winst maken" te maken. Misschien zijn er schrijvers die hierop uit eigen ervaring aanvullingen hebben.
Volgens mij klopt dit niet helemaal, maar op de website van de Belastingdienst staat natuurlijk exact hoe dit zit. Volgens mij ben je 'ondernemer' voor de KvK als je je inschrijft en een BTW-nummer (KvK-nummer) aanvraagt. Je hebt dan een bedrijfsomschrijving ingediend. Dit is ook voor zzp'ers mogelijk natuurlijk. Dit is een heel andere definitie dan die de belastingdienst hanteert. Volgens mij is het zo dat onderscheidend voor de belastingdienst is of je onder meer aan het urencriterium voldoet. De norm is dat je 1225 uur (per jaar) aan je onderneming besteedt. Voor zzp'ers is dit criterium vorig jaar meen ik iets versoepeld. Onder deze uren valt nu ook de tijd dat je bezig bent met aquisitie, bedrijfsvoering, marketing etc. Als je voldoet aan het urencriterium, dan pas heb je recht op aftrek zoals zelfstandigenaftrek en startersaftrek (de eerste 3 jaar). Stel: je schrijft (voor jezelf) naast een baan van 32 uur. Dan zegt de Belastingdienst dat jij onmogelijk aan het urencriterium komt omdat je die tijd (ongerekend zo'n 20 uur per week) niet aan je eigen onderneming zou kunnen besteden. Je bent dan geen ondernemer voor de belastingdienst. (eigen ervaring) Hoe moet dit als je toch inkomsten behaalt uit je schrijfactiviteiten: Dan vul je een VAR in: Verklaring Arbeidsrelatie. Die VAR komt bij de meeste schrijvers die dit doen naast hun werk, uit op 'inkomsten uit overige werkzaamheden'. Dan mag je wel kosten die je maakt, aftrekken. Dit doe je bij je 'gewone' inkomstenbelasting. Daar is een aparte paragraaf die voorziet in inkomsten uit overige werkzaamheden. Je hebt dan geen recht op de zelfstandigenaftrek etc. Meer info staat natuurlijk op de website van de belastingdienst. :-). Gr.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb er met de belastingdienst over gesproken en ondanks mijn erg vage plannen spoorden die gelijk aan om bonnetjes te verzamelen van alle aankopen die ik voor mijn onderneming zou doen. Hun motto: verdien je een cent aan een onderneming, dan ben je ondernemer en heb je recht op aftrek van de kosten die je daarvoor maakt. Bovendien: als jij naast je baan van 40 uur met een normaal salaris lekker bijverdient aan je boeken waar je een week mee bezig bent geweest, krijg je ook met de Belastingdienst te maken. Het gaat meen ik over iets als bedrijfskostenaftrek, niet de starters- of zelfstandigenaftrek. Dus dat de kosten die je maakt voor de onderneming afgetrokken kunnen worden.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Omdat je als schrijver geluk moet hebben om door te breken ben ik zelf in het dagelijks leven werkzaam als belastingadviseur. Voor de belastingdienst zijn twee soorten inkomen van belang, als je niet in loondienst bent: Winst uit onderneming (WUO) en Resultaat uit overige werkzaamheden (ROW) De ROW is eigenlijk alles een rest groep waarin uit de hand gelopen hobbies, ondernemingen die nog net geen onderneming zijn, en zaken als handel met voorkennis in zitten. WUO is op het moment dat de uit de hand gelopen hobby een duurzame bron van inkomen wordt. De grens tussen de twee is vaak moeilijk vast te stellen. De regel is dat als je werk verricht en je er voordeel mee behaalt (schrijven dus en uitgegeven worden) je dan een bron van inkomen hebt. Dit zal in de regel ROW zijn. De opbrengsten zijn dan belast en de kosten die je hebt gemaakt mag je daar van aftrekken. Zaken als een laptop die meer dan 450 euro heeft gekost moet je over afschrijven. Hierbij geldt dat je de kosten van de eerste vijf jaar als aanloop kosten mee mag nemen als aftrek. Zodra je duurzaam als schrijver aan de slag kan kom je in de WUO terecht. Je bent dan een ondernemer. Dit is aantrekkelijk omdat je dan een extra aftrekpost krijgt van 12% van je winst en als je de door Katniss genoemde 1225 uur haalt krijg je inderdaad nog een paar extra aftrekposten (dit zal overigens misschien niet lang meer duren, in de fiscale agenda 2012 wordt hier aan gesleuteld!). Daarnaast geldt dat je meer ondernemersuren moet maken dan werk in loondienst bij een gewone baan. Voor de BTW werkt het allemaal anders, maar omdat schrijvers diensten daar zijn vrijgesteld ga ik daar verder niet van uit. Overigens geldt wel dat het bovenstaande alleen geldt als de belastingdienst je niet in loondienst van bijvoorbeeld een uitgever aanmerkt (afhankelijk van feiten en omstandigheden zou dit kunnen, ook al willen schrijver en uitgever dat wellicht niet).

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor de BTW werkt het allemaal anders, maar omdat schrijvers diensten daar zijn vrijgesteld ga ik daar verder niet van uit. Overigens geldt wel dat het bovenstaande alleen geldt als de belastingdienst je niet in loondienst van bijvoorbeeld een uitgever aanmerkt (afhankelijk van feiten en omstandigheden zou dit kunnen, ook al willen schrijver en uitgever dat wellicht niet).
Sjoerd, ik ben juist benieuwd naar dat laatste, want volgens mij maakt dit best wel wat uit ten opzichte van het zelfstandig ondernemerschap. Hoe zit deze regeling eigenljk in elkaar?

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor de BTW werkt het allemaal anders, maar omdat schrijvers diensten daar zijn vrijgesteld ga ik daar verder niet van uit. Overigens geldt wel dat het bovenstaande alleen geldt als de belastingdienst je niet in loondienst van bijvoorbeeld een uitgever aanmerkt (afhankelijk van feiten en omstandigheden zou dit kunnen, ook al willen schrijver en uitgever dat wellicht niet).
Sjoerd, ik ben juist benieuwd naar dat laatste, want volgens mij maakt dit best wel wat uit ten opzichte van het zelfstandig ondernemerschap. Hoe zit deze regeling eigenljk in elkaar?
hoi Chris, ik weet van 1 belangrijk punt. Je moet als ondernemer meerdere opdrachtgevers hebben waarvoor je opdrachten doet en - volgens mij is ook belangrijk, maar dat kan SjoerdH beter vertellen - dat je bijvoorbeeld niet eerst in loondienst bij je opdrachtgever hebt gewerkt. Situatie: Je werkt als freelancer voor 1 opdrachtgever. Daar werk je 32 uur voor. Je moet naar het kantoor van de opdrachtgever om het werk te doen. Dan kan het volgens mij zo zijn dat deze 'werkrelatie' als werkgever-werknemer wordt bestempelt. Dan zou een werkgever sociale lasten voor je moeten afdragen... Ik ben ook benieuwd naar de verdere uitleg. Dus SjoerdH: The court is yours ;-)

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat Katniss vertelt is in essentie juist. Wat je veel zag enige tijd geleden is dat bedrijven hun mensen op straat zetten, deze mensen vervolgens een bedrijfje oprichtte en als ZZPer weer bij hun oude baas aan de slag gingen. Dat scheelde sociale verzekeringspremies. Dat werkt dus niet. De vraag wel of niet in dienstbetrekking zijn is altijd erg moeilijk te beantwoorden en er zijn indicaties voor. Om zekerheid te krijgen kan je het beste een VAR aanvragen. Daarin geeft de belastingdienst vooraf aan of ze denken dat het een dienstbetrekking is. Er ziet niet heel veel controle vooraf op een VAR, dus het is van belang dat je hem eerlijk invult, anders krijg je later veel problemen. Belangrijke aspecten omtrent wel of geen dienstbetrekking zijn: Hoeveel opdrachtgevers heb je? Werk je op kantoor van de opdrachtgever? Ben je verplicht instructies op te volgen (niet de opdracht te volgen, maar mag je bijvoorbeeld je eigen tijden indelen zolang je de deadline maar haalt?) Voor wie is het risico als de opdrachtgever niet tevreden is? Zijn er mensen in dienstbetrekking die hetzelfde werk doen? Heb je hetzelfde werk voor dezelfde opdrachtgever in loondienst gedaan? Zijn er voorwaarden afgesproken als kostenvergoeding, pensioen of vakantie? Als stel regel wordt wel geroepen dat je ten minste 3 opdrachtgevers moet hebben. Dat is inderdaad veilig maar afhankelijk van de situatie kan het zo zijn dat je als ondernemer aan 1 opdrachtgever genoeg hebt. Het is echter allemaal een zeer feitelijke beoordeling.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Datgene wat hierboven staat beschreven, ken ik. Je kunt het e.e.a. ook vinden in het Handboek Ondernemen die op de website van de Belastingdienst is te vinden. Maar in dat boek kan ik weinig tot niets vinden over schrijven, auteurs e.d. Laat ik wat voorbeelden geven, misschien is het dan wat duidelijker wat ik bedoel. Je realiseert een pod boek. Bij inkoop betaal je 6% BTW (of is dit 19%?) en verrekent idem % bij verkoop. Ondertussen verkoopt de pod-uitgever ook boeken en ontvangt de schrijver royalties (0%?). En hoe zit dat met verkoop E-boeken? Dan ga ik nu een stapje verder. De pod-uitgever heeft haar hoofdkantoor in Amerika gevestigd, een Nederlandse website en verrekent alles in euro's. De boeken worden gedrukt en geleverd vanuit een ander Europees land. Wat moet je dan doen met BTW en IB? Lees graag een antwoord van je Sjoerd...

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij kun je bij fictie-schrijvers niet over een "opdrachtgever" spreken. De uitgever neemt je immers niet in dienst, hij neemt een product van je af (een halffabricaat). Op die manier ben je evenmin in dienst van de organisaties die je voor lezingen of signeersessies uitnodigen. Bovendien zal voor de meeste schrijvers gelden dat hun hoofdinkomen niet uit de opbrengst van boeken komt. Als je maar één opdrachtgever hebt, moet je ook in de gaten houden hoe het met het auteursrecht zit: als je in loondienst in opdracht iets schrijft, ligt het auteursrecht bij de opdrachtgever en niet bij de schrijver, tenzij contractueel anders vastgelegd.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De basis van BTW is: als je BTW ondernemer bent dan reken je 19% (soms 6%) over je verkopen, maar de BTW die je op je inkopen hebt betaald krijg je terug van de belastingdienst. Als je vrijgestelde opbrengsten heb, mag je voor dat deel ook geen BTW terug vragen. Voor schrijvers is de BTW vrij eenvoudig: schrijven van creatieve teksten (dus niet schrijven handleidingen of zo) is vrijgesteld van BTW. Dat houdt in dat je geen BTW hoeft te rekenen en ook geen BTW mag terug vragen. Eigenlijk werkt de BTW dan net als met consumenten. Betalen, verder niets. Op het moment dat je zelf boeken gaat verkopen wordt het anders. Boeken zijn belast met 6% (of dit ook voor E-boeken geldt zou ik moeten nazoeken). Voor dat deel geldt dat je de BTW op inkopen wel weer mag verrekenen met de af te dragen BTW. Op het moment dat er andere landen in het spel komen wordt alles erg afhankelijk van de exacte feiten. Voor de IB is het simpel. Als je in Nederland woont ben je voor Nederland belast in de IB. Dit zou alleen anders zijn als je bijvoorbeeld een kantoor in Belgie hebt en daar dagelijks gaat schrijven. Maar schrijf je gewoon vanuit huis, dan ben je met de IB vrij snel klaar. Voor de BTW geldt werderom de vrijstelling maar er zijn talloze situaties denkbaar van het verrichten van diensten naar het buitenland. Wegens de vrijstelling zal dit meestal niet veel effecten hebben, maar het zou wel kunnen. Ik kan dit niet zo allemaal behandelen. Ben ik een paar uur verder om het goed te doen :) Let wel op met buitenlandse uitgevers. Het kan zijn dat het buitenland royalty heffing mag belasten. Of dit zo is en of je dit ogv het verdrag eventueel terug kan krijgen is erg afhankelijk van welk buitenland het is.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even ter aanvulling … Voor E-boeken geldt het 19% tarief (men wil dit al lange tijd terugdraaien naar 6% en dat zal wellicht in de toekomst gebeuren). De enige uitzondering die de belastingdienst maakt is dat digitale (educatieve) informatie die op een informatiedrager is gezet, zoals een cd-rom of een dvd, die bestemd is voor informatieoverdracht in het onderwijs wel onder het 6% tarief valt. Verkoop je een boek in het buitenland aan een particulier dan reken je het gewone btw tarief, voor boeken is dat 6%. Als een Belgische of andere Europese boekwinkel je boek inkoopt, is de 0%-regeling van toepassing. Je factureert dan het bedrag exclusief btw. Dit geldt ook voor andere diensten die je voor buitenlandse ondernemers verricht (dit valt onder intracommunautaire diensten). Je afnemer betaalt de btw dan in het eigen land. Maar dit geldt niet voor diensten voor particulieren, dan bereken je het gewone btw tarief zoals dat in Nederland geldt. Ik wist niet dat het schrijven van creatieve teksten vrijgesteld is van BTW. Dank voor die info Sjoerd.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik wist niet dat het schrijven van creatieve teksten vrijgesteld is van BTW. Dank voor die info Sjoerd.
Dat is omdat het te maken heeft met vrijheid van meningsuiting en vrijheid van drukpers. Als het overigens creatieve teksten zijn met een gericht commercieel doel (bijvoorbeeld een rijmpje om hagelslag aan te prijzen), gelden er andere regels. Die kan Sjoerd vast beter uitleggen dan ik.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dus als je creatieve verhalen schrijft, ben je niet BTW plichtig en hoef je alleen maar je (royalty)inkomsten op te geven voor de IB. Maar dan heeft inschrijven bij KvK als ZZP'er/ondernemer toch ook geen zin? Scheelt je nog geld ook. Het enige voordeel als ZZP'r/ondernemer en KvK is, dat je de aftrekkosten weer mag meenemen in je IB, bijv, aanschaf laptop, realiseren eigen website e.d. maar dan ook juist weer BTW plichtig bent, ook al is het een teruggave. En bij een BTW teruggave, ook al heb je inkomsten als creatief schrijver, beschouwt de belastingdienst je weer niet als ondernemer/ZZP'er. Dan loop je zelfs het risico dat je een naheffing krijgt en alle aftrekposten alsnog moet terugbetalen. En dan heb ik het nog niet eens over die 1225 uur voor de zelfstandigenaftrek, want dat is heel link als je vanuit een uitkering als ZZP'er/ondernemer start. Voor de belastingdienst mag je alle uren rekenen. Betaalde en onbetaalde. De uitkerende instantie gaat er dan vanuit dat alles betaald is, rekent dan gemiddeld 24 uur per week, en verrekent dit met je uitkering. Als je dan geen 24 uur betaalde inkomsten heb, dan ben je flink de klos. Als schrijver zijnde zelfs bij beide organisaties. Niet echt iets om nou enthousiast over te worden, lijkt me...

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook als je geen ZZP-er bent en niet ingeschreven staat bij de KvK mag je alle kosten (zoals laptop, website, reiskosten voor promo-activiteiten, enz) aftrekken van je royalty-inkomsten. Dat heeft niets met BTW te maken overigens. Je geeft je inkomsten op bij 'overige werkzaamheden' en trekt daar de onkosten weer vanaf. De meeste mensen hier wil de KvK liever niet zien komen. Pas als je een substantieel bedrag gaat verdienen dien je je daar in te schrijven. En als je dan alleen creatieve teksten schrijft, heb je niets met BTW van doen. Scheelt je een boel administratie en kosten. Als je meer gaat verdienen met schrijven is ZZP-er worden interessant in verband met zelfstandigenaftrek en startersaftrek en noem maar op.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Even wat commentaar hier en daar :) Mo: Dat E-boeken naar 6% gaan als ze nu 19% zijn lijkt me niet waarschijnlijk. In de fiscale agenda 2012 staat dat het kabinet het 6% tarief voor alles wil afschaffen behalve eten & drinken (ik twijfel even over medicijnen) Therese: het schrijven van teksten zoals een versje op de hagelslag is reclame. Dat valt onder de hoofdregels: dus 19% BTW berekenen op een officiële factuur. De hagelslag maatschappij mag deze waarschijnlijk wel weer terug vorderen, dus het doet geen pijn. Alleen vervelend als het een vrijgestelde hagelslag maatschappij zou zijn :) Chris/Zjors: het klopt dat voor de belastingdienst inschrijving in de KVK niet uitmaakt, maar het is wel een belangrijke aanwijzing. De opmerking is terecht dat de 1225 uur in je uitkering kan snijden. Voor WW uitkeringen heeft het UWV hier wel een bijzondere regeling voor. Wat betreft teruggave van BTW als creatief schrijver: let daarbij op. Creatief schrijven is vrijgesteld, dat betekent dus dat je geen recht heb op BTW teruggave.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je 35% of meer bent afgekeurd voor de WAO/WIA, dan geldt een verlaagd urencriterium van 800 uur.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook als je geen ZZP-er bent en niet ingeschreven staat bij de KvK mag je alle kosten (zoals laptop, website, reiskosten voor promo-activiteiten, enz) aftrekken van je royalty-inkomsten.
Geldt dat ook voor kosten die je meerdere jaren daarvoor hebt gemaakt? Mijn kosten zijn in 2010 en 2011 gemaakt, terwijl mijn boek pas in 2012 uitkomt en de royalties niet eerder dan mei 2013 binnenkomen.