Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Mijn boek is al geschreven!

Help! Ik zit met een probleem. Onlangs kreeg ik een schitterend idee voor een jeugdroman. De grote lijn zat al in mijn hoofd, het karakter van de HP was me al vanaf het eerste moment duidelijk, plotten en fragmenten zaten al meteen in mijn hoofd. Kortom: ik had een zeldzaam lumineuze inval. Ik ben als een gek gaan researchen, vond bergen bruikbare info, zag het verhaal al helemaal voor me… Tot ik erachter kwam dat mijn boek al geschreven was! Op internet kwam ik de recensie tegen van een boek dat erg sterk aan mijn verhaal deed denken. Het is geschreven vanuit het oogpunt van dezelfde bijpersoon (het betreft namelijk een historische gebeurtenis, maar een redelijk onbekende) en er speelde een belangrijk detail een grote rol in het verhaal dat ik er ook al ingecalculeerd had! Er zitten uiteraard wel verschillen in. Zo is het al gepubliceerde boek voor volwassenen en mijn boek voor jeugd. Ook gebeuren er andere dingen in en is de achterliggende gedachte anders. (voor zover ik dit kon beoordelen uit de recensie) Maar het blijft dezelfde hoofdgebeurtenis en dezelfde verteller! Ik wil dit verhaal heel graag schrijven, zeker omdat ik het zelf al helemaal voor me zie (en dat overkomt me met andere verhalen nooit zo snel). Maar is dit verstandig? Is het plagiaat? Moet ik gewoon schrijven, met het risico dat een eventuele uitgever het weigert vanwege de overeenkomsten met het andere boek, of moet ik het idee laten varen? (wat ik niet graag doe). Misschien weten jullie raad?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat het handig is om eerst je ideeën vrij concreet op papier te zetten, met een stuk tekst zoals je het zou willen schrijven. Daarna zul je toch echt het boek moeten lezen om te kijken hoe groot de verschillen zijn. Op een historische gebeurtenis heeft natuurlijk niemand patent, ook niet op echt bestaande personen. Dus zul je moeten nagaan hoe de plot is opgebouwd (dus echt de behoorlijk gedetailleerde opbouw) en hoe de verhaallijn is. Komt het dan nog overeen, dan zou ik van het idee afzien. Je zou kunnen overwegen het hele verhaal dan te verplaatsen naar een fantasy-wereld en de plot een paar jaar/eeuwen te verschuiven.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reactie! Dan zal ik eerst een Nederlandse vertaling van het boek moeten zoeken en anders ergens een Engelse versie vandaan zien te halen. Een fantasy-wereld is niet zo mijn ding, maar als ik echt wanhopig ben... ;)

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het gaat niet alleen om wat je vertelt, maar ook om hoe je het vertelt Sarah, daarin liggen de verschillen. Wat je ook mee kunt wegen is dat boeken zomaar uit zichzelf een andere kant op kunnen, dat je tijdens het schrijven invallen krijgt, mogelijkheden ziet. Wil je het graag schrijven? Schrijf dan. En lees dan het gewraakte boek dat er zo op lijkt dan pas. Het zou best verschillender kunnen zijn dan je nu denkt.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als hier al een boek over bestaat, des te beter, dat bewijst dat het onderwerp en het personage voor een uitgever interessant kunnen zijn. Ik sluit me aan bij Ceridwen: als jij dit graag wilt schrijven, schrijf het dan. Er kan tijdens het schrijven en herschrijven nog van alles veranderen, het is helemaal nog niet zeker dat jouw boek erg op dat andere boek zal lijken.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik kan me niet voorstellen dat twee boeken, geschreven door verschillende schrijvers, sterke overeenkomsten hebben. Gewoon doorgaan. Je hebt het over een recensie. Dat is wat anders dan een heel verhaal.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan me niet voorstellen dat twee boeken, geschreven door verschillende schrijvers, sterke overeenkomsten hebben.
Dat is heel goed mogelijk als beide verhalen dicht bij de historische feiten blijven.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt allemaal! Wat betreft die historische feiten: uit wat ik gelezen heb over dat andere boek heb ik op kunnen maken dat de schrijver het met de feiten niet zo nauw heeft genomen. Zo heeft de HP een andere naam dan in werkelijkheid (maar het is m wel). Ik denk dat ik inderdaad maar gewoon eens eens ga schrijven, misschien blijkt het onderwerp me halverwege toch wel niet te liggen ;)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Of, bijvoorbeeld, je weet het uiteindelijk onder te brengen bij een uitgever maar die eist wel dat je het helemaal herschrijft, met een ander perspectiefpersonage, niet vanwege plagiaat maar omdat ze het verhaal boeiender vinden op die manier.