Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

luxe probleem van een schrijvend persoon.

Het verhaal wat ik schrijf loopt op zijn eind. Het plot is duidelijk en bijna af. Er dient geschaafd en gebeiteld te worden, veel en heftig zelfs. Nu dwingt een nieuw verhaal zich ongenuanceerd op. Het spookt al weken door mijn hoofd en de intentie en het thema heb (ik verstandig als ik ben) kort omschreven. Hoe kan ik zonder kwaliteit verlies mijn verhaal afronden en de energie met creativiteit van het zich opdringend verhaal bewaren en veilig stellen?

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat er niets mis is met je huidige verhaal even te laten rusten en je energie in een nieuw verhaal te stoppen. Daarna kun je weer met een frisse blik aan het eerste verhaal gaan schaven en beitelen.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Op zich inderdaad een mooi probleem om te hebben. Mijn oplossing daarvoor: Klein Zwart Boekje met ideeën, een beetje mijn ijskast waarin verhalen leven totdat ik eraan toe kan komen. Het geeft me rust ideeën uit te schrijven: ik hoef niet bang te zijn dat ik een idee vergeet. Vaak doet het een idee zelfs goed om even te rijpen. Zo keert de rust in mijn hoofd weer en kan ik het verhaal waar ik eigenlijk mee bezig was afmaken.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb niets aan een ijskast. Tegen de tijd dat ik eraan toe kom zie ik helemaal niet meer wat ik nu zo geweldig aan het plan vond. Zelf zou ik dus naast elkaar gaan werken. De herschrijf van het eerste verhaal de ene dag, het nieuwe verhaal de andere. Of, als je genoeg tijd hebt, dagelijks een uur voor het een en een uur voor het ander.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn ervaring is dat de meeste ideeën op enig moment weer uit de ijskast komen, soms zelfs zeven jaar later. De paar die het niet hebben gehaald, waren gewoon niet leuk genoeg (denk ik dan). Of komen over een decennium pas tot hun recht :D Maar ja: ieder heeft zo zijn maniertjes. Zaak uit te vinden wat bij jou past. Succes!

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het eens met de anderen: als ik een nieuw idee heb terwijl ik aan een boek werk, dan schrijf ik het op en laat ik het rustig borrelen. Ik probeer wel eerst waar ik mee bezig ben af te maken. ;) Maar een idee verdwijnt niet meer en je kan het altijd later uit de ijskast halen!

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb niets aan een ijskast. Tegen de tijd dat ik eraan toe kom zie ik helemaal niet meer wat ik nu zo geweldig aan het plan vond.
Is het dan niet beter om dat in te zien voor je het verhaal hebt geschreven dan er tijd in te gaan steken om te schrijven en daarna in te zien dat het toch niet zo geweldig was? Ik schrijf al mijn ideeën in een schriftje, en laat die minstens een paar weken rijpen voor ik ermee verder ga. Er zijn dan inderdaad ideeën bij die ik in eerste instantie fantastisch vond, maar waar ik toch nooit iets mee doe. Ik werk altijd aan verschillende verhalen tegelijkertijd, en laat ze tussen de verschillende schrijf- en herschrijfrondes een tijdje liggen. Dus lijkt me niet echt een probleem om aan iets nieuws te werken terwijl je nog met iets ouds bezig bent, zo lang je niet alles half afmaakt en dan weer aan het volgende project begint dat je half afmaakt enzovoort. Dat deed ik vroeger en dat levert ook niets op ;) Dus even bekijken wat je prioriteiten zijn, wanneer je waaraan wil gaan werken, een planning maken, ... Tenminste, zo werkt het voor mij, iedereen werkt op een andere manier uiteraard.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lastig. Zelf heb ik ook ideeën voor minstens 5 delen terwijl ik nog aan de eerste moet beginnen met schrijven. :') Schiet niet op.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb niets aan een ijskast. Tegen de tijd dat ik eraan toe kom zie ik helemaal niet meer wat ik nu zo geweldig aan het plan vond.
Is het dan niet beter om dat in te zien voor je het verhaal hebt geschreven dan er tijd in te gaan steken om te schrijven en daarna in te zien dat het toch niet zo geweldig was?
Da's altijd goed advies, maar hier ligt het toch even anders. Als ik nog enthousiast ben voor een plan zie ik kansen en mogelijkheden. Twee maanden verder kunnen mijn interesses wel heel anders liggen, en dan is dat ijskast plan niet uitdagend meer. Misschien beschrijft dat het beter. Is ook helemaal niet erg, want tegen die tijd heb ik wel een nieuw idee.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Twee maanden verder kunnen mijn interesses wel heel anders liggen, en dan is dat ijskast plan niet uitdagend meer. Misschien beschrijft dat het beter. Is ook helemaal niet erg, want tegen die tijd heb ik wel een nieuw idee.
Da's ook luxe, maar geen probleem ;)

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Helemaal eens met Odysseia: ideeën zijn er om meteen op te schrijven, of in mijn geval: uitwerken met steek- en trefwoorden in een Word Bestand. Soms word ik overvallen door een scène of een nieuw personage en dan werk ik dat ook uit, terwijl ik bezig ben met iets anders. Een dialoog of monoloog die zich aandient, schuif ik ook nooit opzij maar werk ik uit. Het Moleskine zakboekje dat ik ooit cadeau kreeg bij Schrijven Magazine is goud waard! ;) Bedankt nog daarvoor, Louis :) Maar aan twee verhalen tegelijk werken zou ik nooit doen. Wel ideeën en scènes (grof) uitschrijven, dat wel. Maar dan toch even in de ijskast en je huidige verhaal de aandacht geven die het verdiend. 'Verdeeld' werken is prima voor een vergaarbak met ideeën maar niet voor een goed gestroomlijnd verhaal.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is inderdaad heel lastig. Zelf schrijf ik ideeën ook op in een schrift. Sommige zijn daarin al iets verder uitgewerkt dan andere. Ook zinnen die mij leuk lijken schrijf ik op om later te gebruiken. Maar ik zit vooral met het probleem dat ik bijna geen enkel (langer) verhaal afkrijg doordat andere ideeën zich opdringen en om iets verdere uitwerking vragen. Hierdoor zit ik nu met een hoop half afgewerkte verhalen waarvan ik zelfs weet waar ze heen moeten gaan, maar waarvan ik geen letter meer op papier krijg. Zelfs herschrijven is geen oplossing. Er zijn dan ook nog wel ideeën om verder te werken aan een verhaal tot ik een blad papier neem of het word-document open. Dan vloeit alles plots weg. :) Maar om terug te komen op jouw probleem. Misschien lukt het wel om die laatste bladzijden af te werken en het idee vast te houden om het daarna uit te werken. Zoals eerder gezegd een idee dat je zelf leuk vindt, komt altijd terug. Vaak zelfs ongewild. :)

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tijdens het schrijven van mijn huidige verhaal heb ik al 2 erg leuke ideeën gekregen. Maar ze staan allebei in de ijskast, terwijl ik het nog steeds leuke ideeën vind. Misschien, als ik na het schrijven van dit verhaal tijd over heb... :D doorwerken Waus!

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet alle genres lenen zich ervoor, maar wat mij soms helpt: meerdere ideeën in eenzelfde verhaal verwerken. Zo kom ik af en toe tot onverwachte vondsten.