Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Het Beschrijven van een Wereld

Beste SOLlers, Ik ben bezig met de planning van een verhaal. Dat is natuurlijk veel werk. Maar ik wil graag van jullie weten welke dingen jullie allemaal vooruit zouden plannen voor een wereld. Denk aan bijvoorbeeld de volgende dingen die ik al heb: Algemene Informatie, Inwoners, Provincies/Delen, Ingang, Hoofdstad, Belangrijkste Markt, Stadhuis, Belangrijkste Voertuig, Valuta, Onderwijs, Openbaar Vervoer, Religie, Geschiedenis, Landschappen, Taal, Tradities, Feestdagen, Kalender, Politiek, Werk, Eten, Drinken, Dieren, Sport, Spel, Technologie, Industrie. Wat weten jullie nog meer? Waar moet ik nog meer aan denken? Ik heb al veel sites bezocht maar kon niet veel meer vinden, heb ook al aan mijn eigen leven gedacht, wat ik allemaal doe in het dagelijks leven. Alvast bedankt!

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aangezien dit een schrijversforum is, en geen wereldbouwersforum, lijkt me dat je een beetje moet kijken naar het soort verhaal dat je wilt gaan vertellen. Bijvoorbeeld een liefdesverhaal: dan kun je je dingen afvragen als hoe het zit met huwelijksrituelen, met de voortplanting, met zeden, normen en waarden, folklore en bijgeloof rondom verhoudingen en alles wat ermee te maken heeft. Hoe zijn de familieverhoudingen geregeld, bestaat er zoiets als bloedwraak, wordt homoseksualiteit geaccepteerd (om van andere mogelijke relatievormen maar te zwijgen), wat is romantisch in die wereld, wat is schoonheid, wanneer zijn partners aantrekkelijk? Of iets dat met een oorlog te maken heeft: wapens, geschiedenis van het conflict, grenzen, politieke partijen, bondgenootschappen, landschappelijke gesteldheid, klimaat, houding van het volk ten opzichte van de strijdende partijen, wat voor soort leger (huur of staand), uniformen, rangen en standen, gangbare strategieën, transport van goederen, financiering van de oorlog. Als er veel wordt gereisd: staat van de wegen, manieren van overnachten, verspreiding van de nederzettingen (en waarom), veiligheid op de wegen, soorten vervoermiddelen, kosten van reizen en overnachtingen, systeem van het overmaken/meenemen van geld en wissels, lijndiensten, handige dingen voor onderweg, speciale reiskleding, wat voor soort mensen reizen er en waarom... Over het algemeen zou ik zeggen: - maak een globale kaart van het stuk van de wereld waar het zich afspeelt, plus de aangrenzende gebieden tot waar de invloed reikt (maak de kaart de helft groter dan je nodig dacht) - maak een globale tijdlijn met minimaal 500 jaar geschiedenis en zeker 50 jaar toekomst (met globaal bedoel ik dus het Nederlandse globaal en niet het Engelse). Als je het Duits kunt lezen, zou je hier eens kunnen kijken. Als het je boeit, kun je ook hier kijken. Hoe een bekende fantasyschrijver het oppakt, kun je hier lezen.

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik denk dat je je wereld op z'n hoogst in je hoofd moet plannen. Maar doe het niet in je verhaal. Volgens mij loop je dan al snel het gevaar te verzanden in overbodige details, of uit te komen op een onleesbare tentoonstelling van je talenten als "wereldschepper" - wat mogelijk ten koste gaat van je talent als verhalenverteller. 

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben zelf bezig met een roman die Bonobotopia heet. Het gaat over een wereld waar de totaal vrije sexuele moraal zoals die te zien is bij de Bonobo (dwergchimpansee) op een mensenwereld geprojecteerd wordt. Deze wereld moet natuurlijk ook gepland en bedacht worden, maar ik heb er juist voor gekozen om de bijzondere aspecten van die wereld alleen terloops ter sprake te laten komen - als dat voor het verhaal logisch is. Alsof de lezer ook in die wereld woont, en in grote lijnen wel op de hoogte is van het reilen en zeilen in die wereld.
Even OT: vind je het niet gevaarlijk om je idee voor dit boek al zo naar buiten te brengen (via facebook enz.) terwijl je boek nog niet klaar is? Ideeën zijn niet auteursrechtelijk beschermd, he. Het is maar dat je het weet.