Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Motivatie en Opdrachtjes

Beste SOL'ers, Ik heb een paar vragen omtrent het schrijven: Wat kan ik doen om te zorgen dat het er nou echt eens een keer van komt een verhaal af te schrijven. Ik begin er altijd aan en op de een of andere manier kom ik nooit verder dan een pagina of 50. Misschien weten jullie wel goede manieren om dit door te kunnen zetten. Wat kan ik momenteel doen om beter te leren schrijven? Ik ben 15 jaar en heb niet veel geld te besteden voor cursussen, aangezien ik pas net mijn eerste baantje bij de Albert Heijn heb. Hoe kan ik mijn schrijfwerk verbeteren, anders dan natuurlijk veel schrijven. Weten jullie goede opdrachten die mij hierbij kunnen helpen? Alvast bedankt voor de antwoorden, er zit vast wel iets bruikbaars tussen! Thomas

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw Thomas ik heb precies hetzelfde probleem. Korte verhalen lukken me wel trouwens. Maar ik heb nog nooit 50 pagina's geschreven D; Ik ben benieuwd wat voor antwoorden er komen :3

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Begin eerst met kortverhalen, dan hoef je geen pagina of 50 te schrijven. Je kunt jezelf motiveren om verhalen af te werken door deel te nemen aan schrijfwedstrijden, kijk eens in het aparte subforum hier. Zoek naar wedstrijden waar je een juryrapport krijgt, dan leer je er nog wat van ook. Laat je verhalen proeflezen voor je ze instuurt. Als je een verhaal schrijft puur als oefening kun je het ook hier of elders op internet laten proeflezen, maar voor de meeste wedstrijden moet je anoniem insturen, dus doe het dan zeker niet, ook niet als je dat verhaal nog wil publiceren in een tijdschrift o.i.d. Voor langere verhalen is er NaNoWriMo. Dan moet je in de maand november een afgerond verhaal van minstens 50.000 woorden schrijven. Dat is moeilijk, maar als je er een beetje tijd voor kunt vrijmaken, is het best te doen. Dan zul je geen meesterwerk hebben geschreven, maar als je eenmaal een eerste versie hebt afgewerkt, zul je wellicht gemotiveerder zijn om te herschrijven. Als je vastloopt door een gebrek aan planning, zou ik de sneeuwvlokmethode aanraden: http://www.advancedfictionwriting.com/art/snowfla…

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Thomas, Wat denk je ervan om niet op vakantie te gaan en een korte schriftelijke zomercursus te gaan doen? Of een vakantie te vieren die helemaal gericht is op schrijven? Er is ontzettend veel mogelijk volgens mij. Je moet alleen wel zelf je/de weg kunnen vinden. Zelf heb ik bij Margreet Schouwenaar een schriftelijke zomercursus gevolgd en ben daar heel tevreden over. Vooral omdat ik heel veel vrijheid kreeg in welke oefeningen ik wel en niet wilde doen, maar daar uiteindelijk toch iets uit moest kiezen om op te sturen. Of is iets als stichting buitenkunst iets voor jou? http://www.buitenkunst.nl/redirect/drenthe/pagina… Hier staan de prijzen: http://www.buitenkunst.nl/redirect/drenthe/pagina…

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
(...) op de een of andere manier kom ik nooit verder dan een pagina of 50. Misschien weten jullie wel goede manieren om dit door te kunnen zetten.
Je kunt proberen in die vijftig pagina's het hele verhaal te vertellen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien heb ik het mis, maar ik proef uit je woorden dat je na 50 pagina's eigenlijk niet meer weet waar het verhaal heen moet. Het lijkt voor jou geen uitdaging meer om verder te schrijven. Als je van te voren ongeveer bedenkt wat er gaat gebeuren, dan heb je steeds iets om naar uit te kijken om te schrijven. Bijvoorbeeld: - Introductie van de personages, ca. 10 pagina's - Introductie van het conflict, ca 20 blz. - Eerste gevecht rondom het conflict, 10 blz. - Liefdesscène, 5 blz - Tweede gevecht rondom het conflict, 10 blz - Introductie van een volgende hoofdpersoon, 10 blz - Confrontatie tussen de hoofdpersonen, 20 blz - Dieptepunt in het verhaal, optimale spanning, 10 blz. - Afronding eerste plotlijn met een cliffhanger, 10 blz. - Afronding tweede plotlijn, 10 blz. - Afronding verhaal en ultieme ontknoping, motief, 20 blz. Als je dan op pagina 50 al weet dat je over een paar pagina's weer al je creativiteit kunt laten stromen bij de introductie van een nieuwe sleutelfiguur in het verhaal, zou je meer gemotiveerd kunnen zijn om dat deel af te schrijven en naar het volgende te gaan.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Four Seasons: Ik heb even op de site gekeken, maar zag dat je tot 16 jaar met een begeleider van 25 jaar of ouder moet komen, en aangezien ik 15 ben en geen van mijn gezinsleden interesse hebben in schrijven, gaat dat het niet worden. Ook zag ik de prijzen, €190 euro volgens mij. Ik ben op zoek naar goedkopere cursussen, want zoals ik al zei heb ik niet veel geld tot beschikking. Weet je een plek waar ik goedkoop goede cursussen kan volgen? @Thérèse: Dat is natuurlijk ook een plan, dan krijg je een niet zo lang verhaal. Als ik me daar nu eerst op focus, dan krijg ik het ook eens voor elkaar een einde te schrijven. @Schlimazlnik: Zo'n planning zal ik zeker eens een keer maken, dat motiveert me erg denk ik! Zo heb ik er nog nooit naar gekeken! Dankjulliewel voor de antwoorden!!!!! Ik leer hier echt veel!

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Thomas, Ik heb wat rondgekeken op het internet en het is niet makkelijk om iets te vinden voor jouw leeftijd. Uiteindelijk kwam ik op hier terecht: http://schrijfcursus.pimpblog.nl/. Het valt mij alleen wel op dat op deze site en links naar andere sites het NTI niet echt vaak wordt genoemd. Maar ik denk zeker dat je verder kan komen als je wat rondklikt en -leest vanaf hier.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet wat voor genre je schrijft, maar op het forum van Pure Fantasy zijn er jaarlijks twee workshops voor fantasy en aanverwante genres. Het eerste deel, de opdrachtenworkshop, is gratis en zeker ook geschikt voor beginners. Je krijgt opdrachten voor korte stukjes en de deelnemers geven elkaar commentaar. Het tweede luik, de verhalenworkshop, is wel betalend en meer gericht op gevorderden.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een half uurtje terug het boek 'een bestseller schrijven voor dummies' besteld, dat zijn echt de basics, maar daar valt voor mij vast veel van te leren! Morgen krijg ik hem binnen en ga ik er zeker ook meteen mee aan de slag...

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe ben je op dat idee gekomen Thomas?
Bedoel je om dat boek te kopen? Ik ben vastberaden om meer te doen met iets wat ik erg graag doe; schrijven. Daarom wilde ik in eerste instantie een cursus doen, maar deze bleken niet binnen mijn budget te vallen. Dus daarna dacht ik; waarom niet gewoon een boek. Ik heb al meerdere boeken van de 'voor dummies' serie gelezen en heb van ze allemaal veel kunnen leren. Nu had ik geluk, want in de maand april was het boek 'een bestseller schrijven voor dummies' afgeprijsd van €28 naar €17! Dus ik heb hem snel besteld! Nu al flink wat ervan gelezen, en ik als beginnende schrijver leer veel over structuren en clichees van vehalen...