Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe beschrijf je...

Hallo, Ik heb een beetje rond gekeken op het forum and ik zeg dat er nog geen topic is over: hoe je iets beschrijft. Het leek mij wel handig om zoiets te hebben, zodat wij geen nieuwe topic hoeven te openen, maar alles hier kunnen plaatsen. Dus vragen zoals: Ik wil: ijzig, beschrijven. Hoe kan ik dat het best doen? Ik wil: bloed, beschrijven. Iemand een idee hoe dat moet. ............. Ik hoop dat het iets wordt! Greats, Marondesh

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik wil: ijzig, beschrijven. Hoe kan ik dat het best doen? Ik wil: bloed, beschrijven. Iemand een idee hoe dat moet.
Het hangt van de context af. Maar in zijn algemeenheid kun je het best ruw je handen langs de randen van je diepvries strijken en dan beschrijven wat je voelt. Het lijkt een grapje, maar ik meen het terdege. Om te kunnen (be)schrijven, in dit geval zintuiglijk, moet je ervaren wat je beschrijven wilt. En je kunt een cursus volgen om dit te leren en te oefenen. P.S. Je kunt een stukje tekst bij Proeflezen (elders op de site) plaatsen en om reacties vragen. Dat is meestal zeer leerzaam.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil: ijzig, beschrijven. Hoe kan ik dat het best doen? Ik wil: bloed, beschrijven. Iemand een idee hoe dat moet.
Het hangt van de context af. Maar in zijn algemeenheid kun je het best ruw je handen langs de randen van je diepvries strijken en dan beschrijven wat je voelt. Het lijkt een grapje, maar ik meen het terdege. Om te kunnen (be)schrijven, in dit geval zintuiglijk, moet je ervaren wat je beschrijven wilt. En je kunt een cursus volgen om dit te leren en te oefenen.
Ja je kunt inderdaad een cursus volgen, maar soms zijn er - denk ik - wel dingen bij die je niet lukken, en dan kan je hier hulp vragen. Beschrijven is volgens mij gewoon, je zintuigen op scherp zetten. Het kan ook zijn dat ik over enthausiast ben, dan bied ik mijn excusses aan :o. ..... Ik heb momenteel 111 woorden voor mijn verhaal, allemaal tell. Wil eerst nog even zelf experimenteren voordat ik het bij proeflezen zet :). Maar thanks voor de tip!

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Lijkt me een beetje vreemd om aan anderen te vragen hoe je iets moet beschrijven. Het hangt van je fantasie en creativiteit af. Er is geen 'juiste' manier. Het advies is: veel verschillende schrijvers lezen. Dan zie je verschillende manieren en kun je uiteindelijk je eigen manier ontwikkelen.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Lijkt me een beetje vreemd om aan anderen te vragen hoe je iets moet beschrijven. Het hangt van je fantasie en creativiteit af. Er is geen 'juiste' manier. Het advies is: veel verschillende schrijvers lezen. Dan zie je verschillende manieren en kun je uiteindelijk je eigen manier ontwikkelen.
Hm, ja nu ik dat zo lees, heb je inderdaad wel gelijk. Alleen de manier waarop ik schrijf, zijn niet echt boeken van. Wel in het engels, maar ik kan ze hier niet krijgen :(.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het hangt ook af van het perspectief waaruit je schrijft: hoe beleeft de persoon die het overkomt het, hoe verwoordt de verteller dat? Dat hangt helemaal af van het soort personages dat je gebruikt. Je kunt het ook aan het thema van je verhaal ophangen, waardoor je de beschrijvingen veel beter bij het hele verhaal betrekt. In een beschrijving kun je al iets laten doorschemeren van wat veel later in het verhaal pas plaatsvindt. Of iets echt goed is beschreven kun je dus alleen in de context van het hele verhaal zeggen.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ken je het boek 'Word Painting; A Guide to Writing More Descriptively' van Rebecca McClanahan? Goed boek, dat helemaal over dit onderwerp gaat. Engelse boeken kan je trouwens heel makkelijk op internet bestellen, als je een creditcard hebt bijv. via www.play.com (Engeland) of www.amazon.com (V.S.). En als je geen creditcard hebt, veel Engelse boeken zijn vaak ook gewoon te krijgen via het Nederlandse bol.com: http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/word-paint…

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe zou je dat zelf beschrijven? En hoe ervaart je personage het? Hoe doen je favoriete schrijvers het? In je voorsteldraad zeg je dat je van fantasy houdt. Daar zijn toch genoeg boeken in het Nederlands van te vinden? Zowel oorspronkelijk werk als vertalingen. Bij Judy's "word painting" moet ik overigens meteen aan Thirza Meta denken, die schildert erg mooi met woorden. Of hou je enkel van zo'n specifiek subgenre dat je moet terugvallen op anderstalige boeken?

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Eigenlijk is alles al gezegd; en als je alles samenvoegt kom je al een heel eind. Als je iets beschrijft, kun je er voor kiezen het preciese woord te gebruiken, of niet, dat laatste is moeilijker. Bijvoorbeeld: hoe beschrijf je bloed zonder het woord bloed te gebruiken? Door een woord als 'levenssappen' te gebruiken, of iets anders wat jij vindt dat past. Bloed van een overleden iemand wordt dan 'Zijn levenssap grijs als een uitgebloeide roos', als je het kan zien natuurlijk. Vergelijkingen zoeken werkt vaak verrassend. Als tweede inderdaad de reactie en gevoelens van de personages niet vergeten. Hoe voelen ze zich? Waar blijkt dat uit? Hoe zie je dat? (gezichtsuitdrukking, handenwringen, lachen, snotteren, giechelen, vul maar in) Wil hij/zij zijn gevoelens verbergen? Denk ook aan de toon waarop iemand iets zegt, iemand die schreeuwt is niet rustig, dat hoef je dan niet te beschrijven, dat laat je al zien. En in plaats van 'Hij was woedend' schrijf je 'met gebalde vuisten kwam hij op haar af'. Zoiets, even als voorbeeld hoor. Stel je alles voor als een film. En kijken/lezen hoe andere schrijvers het oplossen helpt natuurlijk ook altijd. Succes ermee, na een tijdje gaat het bijna vanzelf, nou ja, na een flink tijdje :D .

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de antwoorden :D.. Beschrijven kan ik op zich wel hoor, maar ik heb van die momenten dat het me totaal niet lukt. Als ik deze antwoorden volg dan zou het makkelijker moeten gaan.