Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als je HP het niet doet.

Hallo Sollers, Ik heb een probleem met mijn hoofdpersoon. Hij komt niet uit zijn luie stoel. Hij zegt tegen me dat de hele setting die ik gecreëerd is niet interessant is. Anders gezegd ik krijg hem niet tot leven. Ik weet geen conflict te creëren voor hem. In de schrijfboeken lees ik dat je altijd een conflict moet hebben. Als ik hem geforceerd naar mijn tijd en werelddeel stuur, dan kijkt tie achterom als of tie wilt zeggen. Is dit het dan? Wat moet ik hier doen? Die rol wil ik helemaal niet. En het gevaar wat je me geeft, vind ik eigenlijk veel leuker, dus waar is nou je conflict? Kortom, hij zit me dwars, en ik kom geen steek verder. Ik heb het meeste uitgezocht over de plaats en tijd waar ik het allemaal wil laten gebeuren. Ik kan een soldaat van hem maken, maar dan is tie te zacht. Ik kan een boer van hem maken, maar dan is die gauw klaar, want dat gaat het daar niet lukken. Ik kan een kind van hem maken, maar dan heb ik geen conflict voor hem. Eigenlijk lukt het me niet om conflicten te maken en sterke personages. In het normale leven probeer ik samen te werken, en dus conflicten te voorkomen. Maar voor mijn boek/roman heb ik juist het conflict nodig. Ik lees in de schrijfboeken dat je tegenstellingen moet opzoeken. Is het meisje rijk, dan is de jongen arm. Is hij christen, dan is zij een moslim. Is hij passifist, dan gebeurt er iets waardoor hij wel de wapens op moet nemen. Ik heb geprobeerd om zomaar weg te schrijven, maar dat schiet ook niet op. Saai blijft saai. Een karakter interview heeft ook niet geholpen. Klinkt het bekend? Hebben jullie tips? Mvg, Jeri

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien eerst een plot bedenken, met conflict en al, en dan pas aan personages beginnen denken?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Klinkt bekend - een typisch probleem van schrijvers die te zeer gehecht zijn aan hun HP. Gewoon dumpen. Wat moet je met één hoofdpersoon? Die kun je ook niet in ieder verhaal opnieuw gebruiken. Verzin een verhaal wat Hekate zegt. Met conflict. Kijk dan wat voor personages je nodig hebt om dat verhaal te vertellen. Doe aan casting...verzin een aantal personages (of leen ze van anderen) en kijk welke het beste in het verhaal past. De rest laat je op de bank zitten.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Poeh, eigenlijk is het conflict al aanwezig, maar dan tussen jou en je personage ;). Kun je niet een personage creeëren dat hem af en toe een schop onder zijn kont geeft of zo? Misschien heeft jouw personage iemand nodig die hem prikkelt, zodat hij met dat andere personage een conflict kan hebben in plaats van met jou?

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijf dan een verhaal over een man die de hele dag zijn stoel niet uit komt. Je komt vanzelf wel op ideeën.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Was jouw hp niet op de vlucht of ben ik in de war met iemand anders? Dat zou al voor genoeg conflict kunnen zorgen. De hp weigert bijvoorbeeld iemand anders achter te laten en komt nog meer in de problemen. Of iemand verraadt iets over hem. Neemt de hp dan wraak of vlucht hij eindelijk wel? Als hij überhaupt vlucht natuurlijk. Is de hp verliefd? Op iemand van de 'tegenpartij'? Heeft de hp iets doms gedaan wat hem in de problemen brengt, zo ja, waarom? In welke situatie zit jouw hp dan nu dat hij er niets aan vindt? Geef je hp gevaar: in het werelddeel komt hij iemand tegen van vroeger, die hem haat, die een geheim van hem kent. Maar diegene redt jouw hp wel het leven. Dilemma voorgeprogrammeerd :D .

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Probeer een dagboekfragment van je HP te schrijven, misschien kom je er dan achter of hij wel of niet in een verhaal hoort. Anders zoals hierboven: laten zitten op die luie stoel en een andere HP gebruiken/ander verhaal schrijven

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Noem je hoofdpersoon gewoon Oblomov en je hebt een mooi verhaal.
Ha, ha, inderdaad. Alles is onuitsprekelijk vermoeiend waarmee je gelijk de opmaat hebt van een immens conflict.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Geef hem een motivatie, iets wat hij nog niet heeft of iets wat hij wil behouden. Bedenk dan een personage dat hem verhindert zijn doel te bereiken: conflict. Hij kan ook op andere manieren in conflict zijn, bijvoorbeeld met zijn omgeving, met zijn achtergrond of met het verwachtingspatroon van zijn familie. Met zichzelf. Of een combinatie hiervan. Je zegt dat als je een soldaat van hem maakt, hij te zacht is. Nou, dan heb je toch een conflict? Hij wil iets zijn, of wordt gedwongen iets te zijn wat niet bij zijn karakter past. Vervolgens bedenk je situaties waarmee je duidelijk maakt dat hij geen echte soldaat is, een opeenstapeling van kleinere conflicten. En dan moet je ook nog beslissen of hij uiteindelijk zodanig verandert dat hij wel een goede soldaat wordt, of ervoor kiest om toch boer te worden, wellicht tegen de wens van zijn familie in.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geef hem een motivatie, iets wat hij nog niet heeft of iets wat hij wil behouden. Bedenk dan een personage dat hem verhindert zijn doel te bereiken: conflict. .
Conflict is één ding, maar dan ben je er nog niet. De HP moet ook gemotiveerd zijn om het conflict aan te gaan. Waarom zou hij al die moeite doen om uit zijn luie stoel te komen? Wat geeft hem de kracht en de energie om iets te gaan ondernemen? Wil hij wraak nemen? Is hij verliefd en wil hij het meisje voor zich winnen? Wil hij de wereld redden van de ondergang? Wil hij rijk worden? De heerschappij over een koninkrijk krijgen? Denk eens aan de boeken die je hebt gelezen en zoek dan naar het streven van de HP. Voorbeeltje: Donald duck probeert om uit zijn miserabele leventje te komen door te profeteren van een buitenkansje. Oom dagobert streeft ernaar zoveel mogelijk geld binnen te halen. Eragon streeft ernaar om Alageasia te bevrijden van de dictator Galbatorix Bella (in twilight) streeft naar de liefde van Edward. Kortom: elke hp heeft een streven, een doel en wanneer hij zijn doel probeert te bereiken wordt hij gedwarsboomd. De manier waarop de hp de tegenstand overwint (of erin faalt ze te overwinnen) maakt het verhaal interessant.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begrijp niet zo goed wat jouw bericht toevoegt aan het mijne. Zelfs als de hoofdpersoon het conflict niet aan wil gaan, dan is er nog frustratie en daardoor is de hoofdpersoon in eerste instantie in conflict met zichzelf. Zal hij er iets aan doen, of blijft hij de rest van zijn leven gefrustreerd? Of barst op een gegeven moment de bom? Of reageert hij het af op iemand anders dan de antagonist? En als je hoofdpersoon op geen enkele manier gefrustreerd raakt en gemotiveerd wordt om actie te ondernemen, dan deugt het conflict niet. Het conflict moet bij hem een gevoelige snaar raken, en vervolgens onderneemt hij actie die bij zijn karakter past. Een conflict op meerdere niveaus geeft het verhaal meer diepte.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jeri, ja het klinkt heel bekend. Ik ben het eens met Hekata, verzin eerst een verhaal, een plot, conflict en alles dat je nodig hebt en ga dan pas schrijven. De personages vormen zich dan vanzelf naar het verhaal.