Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Boekwinkeltje spelen

Gisteren en vandaag heb ik voor het eerst een paar van mijn eigen boekjes verkocht. Ik heb een deal met de plaatselijke boekhandelaar. Van alle exemplaren die ik verkoop delen we de winst fiftyfifty. Hij koopt de boeken in, ik geef de niet-verkochte boeken terug en we rekenen achteraf af. Per boek komt dat voor mij neer op 1,98, boven op de royalties. Ik had de neiging dat bedrag rechtstreeks in mijn zak te stoppen, maar toen dacht ik opeens aan... de Belastingdienst. Hoe doen jullie dat? Laten jullie deze kruimels terugkomen in jullie boekhouding om er vervolgens netjes belasting over te betalen? Of... Tell me.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe het moet weet ik niet, ik betaal geen belasting meer. Maar in Nederland zou ik er alles aan doen om de kruimels voor mezelf te houden. Vraag de boekhandel hoe hij het inboekt. Dáár zal het vanaf hangen. Gezien de vaste verkoopprijs van boeken lijkt het mij dat hij ze alleen voor het hele bedrag verkocht kan inboeken. Indat geval ben jij veilig. Mocht hij het met jou gedeelde bedrag afboeken als uitgegeven aan tussenpersoon of zoiets zal hij je met naam en toenaam moeten vermelden. Dan moet je het wel opgeven vrees ik.