Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Karakterontwikkeling

Dag collega forumleden, Dit is de eerste keer dat ik een oproep plaats en ik heb een gerichte vraag, die volgens mij niet helemaal gedekt wordt door 'stijl en techniek': ik heb een kinderboek geschreven dat goed ontvangen is bij zowel schrijfdocente, kleine uitgever, en een kinderboeken auteur, maar wat zij zeggen is dat het nog aan karakterontwikkeling ontbreekt. Het is duidelijk dat mijn hoofdpersonage aan het eind van het verhaal anders is dan aan het begin, maar het wordt niet duidelijk hoe hij zover komt. Hij wordt te veel door factoren van buitenaf voortgedreven of geholpen. Hier komt psychologie aan te pas! In de schrijfbibliotheek vond ik niets wat hier expliciet op ingaat. Bestaat er literatuur over hoe je een karakter ontwikkelt? Bestaat er een workshop of een langere cursus? Bij voorbaat dank, Gyrinus

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Gyrinus, Ik heb net even geprobeerd om karakter in het zoek vak van deze site te tikken. Ik kreeg toen veel onderwerpen hierover te zien. Misschien is dat een idee? Er zal vast wat tussen zitten wat je weer op weg kan helpen. Succes

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Naar mijn idee moet je hier gewoon feeling voor hebben. De beruchte mensenkennis waardoor sommige mensen vinden dat je pas goed kunt schrijven als je wat ouder bent en levenservaring hebt. Geen idee of er ook cursussen over dit onderwerp zijn. Heb je al bij de schrijven online academie gekeken?

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ooit gehoord van iemand die er verstand van had, dat Simon Vestdijk's boeken met een sterk ontwikkeld psychologisch inzicht geschreven zijn. En daar valt kennis van karakterontwikkeling toch ook onder? Het zou een hele goede leerschool zijn om van zo iemand een schrijfboek (of iets in die richting) te lezen. (Ik heb ze alleen nog niet gevonden.)

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb gedaan wat Jeanet adviseerde en inderdaad, dat gaf aardig wat aanknopingspunten. Ik heb een en ander genoteerd van wat MichaM, Wiske en Mariejeanne opmerkten; zij waren voor mij het interessantste. Verrassend vond ik de mening dat het ook óf óf kan zijn en dat een plotgedreven verhaal heel goed zonder karakterontwikkeling kan en andersom. Ook dat een redacteur, mits die wat ziet in je verhaal en karakterontwikkeling noodzakelijk zou vinden, je altijd zal bijstaan daarin. Niemand noemde literatuur of een workshop over dit onderwerp. maar ik ben toch al iets wijzer geworden. Dank. Nee, de schrijven-on-line bibliotheek geeft (nog) geen boek over dit onderwerp, daar heb ik allereerst naar gekeken. Bedoel je Four Seasons psychologische romans? Die heb ik in overvloed gelezen, maar dan zou ik zo'n roman heel analytisch moeten lezen en dan geldt ook nog zoveel schrijvers zoveel psyche. Die romans geven ook te veel voor wat ik wil in mijn kinderboek.