Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Genre bepalen

Ik lees op SOL af en toe dat mensen moeite hebben met het bepalen van hun genre. Zelf heb ik dat nooit gehad, tot vandaag. :P Daarom vroeg ik me ineens af: hoe bepalen jullie het genre van jullie manuscript? Beginnen jullie al met het schrijven vanuit een bepaald genre of bekijken jullie het geheel pas na het voltooien van de eerste versie? Stellen jullie jezelf bepaalde vragen? Zelf weet ik instinctief wel wat ik schrijf. Mijn verhalen hebben heel vaak specifieke genrekenmerken, zoals magie bij fantasy, een onopgeloste moord bij thriller of bakvisgegiechel bij chicklit. Als ik niet weet wat ik schrijf, bedenk ik altijd welk bestaand boek wel bij mijn verhaal past. Het genre van dat boek is dan meestal ook het genre van mij verhaal. :) Ik weet ook meestal al vanaf de eerste pagina wat het hoofdgenre van mijn verhaal wordt; soms sluipt er onverwacht een subgenre bij tijdens het schrijven. Er was nog geen topic over het bepalen van genres volgens de zoekfunctie.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dat wist ik ook niet bij mijn laatste boek. Ik vond het een thriller, de uitgever heeft er een roman van gemaakt. Maar er zit ook een stukje fantasy in (geen draken, monsters of spoken). Misschien was het beste nog wel geweest als het een avonturenboek was genoemd. Het eerste gedeelte doet daar weer niet aan denken.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sinds mijn jeugd (ja al een tijdje geleden) heb ik ervan gedroomd te schrijven, maar voor mij is het altijd duidelijk geweest dat het genre thriller zou zijn. Niet dat ik geen interesse heb in andere stijlen, maar ik denk dat ik er echt niet goed in zou zijn. Ik denk dat je schrijft in het genre dat je het meest aanspreekt. Binnen het genre heb je dan natuurlijk nog verschillende mogelijkheden, maar dat bepaal ik voor ik ga schrijven.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik schrijf hangt meestal tussen verschillende genres in, al is het meestal wel verbeeldingsliteratuur. Het boeit me tijdens het schrijven ook niet echt, maar je moet achteraf natuurlijk wel weten hoe je het moet verkopen, en dat vind ik soms wel moeilijk. Bij NaNo wist ik bijvoorbeeld niet of ik het nu SF of Fantasy moest noemen, en keek ik ook vaak in de Literary Fiction, Romance en "Other Genres" subfora op het forum daar. En dan was het sowieso nog atypische SF (het verhaal draait niet om techniek en speelt zich in de zeer nabije toekomst, dus eigenlijk nu, af, en de gebeurtenissen worden niet wetenschappelijk verklaard) of Fantasy (het speelt zich af op de echte wereld, en er zijn geen elfen enzovoort).

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik dacht een paar jaar geleden nog dat ik alleen maar fantasy kon en wilde schrijven, zeker nadat ik een aantal verhalen in bundels en het tijdschrift Pure Fantasy geplaatst kreeg. Van dat idee ben ik intussen helemaal af. Daar waren wel wat succesjes in andere genres voor nodig. Zo haalde ik vorig jaar de bundel van Piet Paaltjens met een misdaadverhaal zonder een spatje fantasy. En mijn eerste zelfstandige publicatie was ook al geen fantasy, maar een prehistorisch verhaal voor 10-13jarigen. Ik denk nauwelijks meer in genres. Ik hecht weinig waarde aan al die in de loop der jaren gegroeide indelingen. Als ik een verhaalidee krijg, maak ik daar echt niet bewust fantasy of iets anders van, tenzij ik meedoe aan een wedstrijd waarbij dat een eis is. Als het er op aan komt, zijn er voor mij slechts twee soorten verhalen, goede en slechte.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toen ik jonger was, schreef ik overal allerlei dingen. Ik heb een hele lijst met oude verhalen, van spiritueel tot historisch. De boeken die het tot mijn vijftiende overleefd hebben, zijn allemaal fantasy (of hebben fantasyelementen). Ik maak me niet heel erg druk over welk genre bij mijn verhalen past. Ik zie het meer als een richtlijn voor de lezer, zodat hij/zij weet wat er ongeveer verwacht kan worden.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb nog niets uitgegeven en mijn huidige schrijfsels zijn nog niet genoeg gevorderd om rond te sturen naar uitgevers (ik hoop medio april zo ver te zijn om mijn eerste versie van mijn eerste grote project af te hebben), dus ik maak me er voorlopig nog niet druk om. Mijn verhalen zijn gewoon niets meer en niets minder dan ongecompliceerde fantaseersels. Ik denk niet vanuit een genre, mijn verhalen komen gewoon. Je kunt natuurlijk achteraf wel proberen om ze in een genre te proppen, maar ik weet bij god niet waar ze bij zouden passen.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had hetzelfde. Allerlei verhalen, de ene was SF de andere horror, dan weer een detective of fantasie. Ik heb alles maar gebundeld in één boekwerk en naar een uitgever gestuurd. Resultaat: 'Bonte verhalen' in 2010 gepubliceerd.