Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Het Begin?

Door alle drukte met mezelf en alle andere omstandigheden, heb ik er weinig van gebakken om na bijna 3 jaar het schrijven weer eens op te pakken. In de tussentijd ben je er wel passief mee bezig en de interesse is er nog. Waar ik dan weer tegenaan loop is de interpunctie en waar houdt een alinea op? Zo zijn er meer dingen waar ik faal. Onderwerpen te over maar ik kan er zo moeilijk in komen. Ik kan schrijven over de geschiedenis van het museum waar ik als vrijwilliger altijd in het weekend aanwezig ben. Daar schrijf ik bijna ieder weekend een uitgebreide 'resumé' wat er het wel en wee van het afgelopen weekend per e-mail verstuur. Als ik een week oversla, wordt er altijd gevraagd naar mijn e-mail omdat ik 'zo goed kan schrijven'. Zo word ik enorm gepusht om een blog te schrijven voor de website van ons museum. Ook daar sta ik voor het feit dat ik geen goed begin kan vinden om te schrijven. Als een zakelijke brief is, heb ik daar geen problemen mee: Kop - Middenstuk - Staart. Ik weet het niet, hoe begin je nu een begin van een verhaal of boek? Gezien ik altijd iets met Geschiedenis en Geografie heb gehad en heb ik wel veel feitenkennis omdat het me geïnteresseerd. Misschien vind ik het werk als museum-medewerker, in een samengesteld pand waar het nodige gebeurd is en hoe het bouwkundig is elkaar steekt, het oudste gedeelte stamt uit 1315 na Chr.. Wellicht is dit een begin voor een verhaal. Als je bedenkt wat het museum door de tijd heeft meegemaakt, zou ik willen dat de muren konden spreken, terwijl ik mijn verhaaltje doe van een plattegrondje om de virtuele looproute aan te geven. Ook was en is Haarlem nog steeds één van de startpunten van de pelgrimstochten naar Santiago de Compestela (Spanje) waar de heilige Sint Jacobus (1 van de discipelen van Jezus Christus). Ook weer een onderwerp om dieper op in te gaan, maar kan ook van de route afwijken. Waarom is het zo moeilijk om personages te vinden voor een verhaal en hoe diep moet je graven om de juiste personen, waar je niet omheen kan, te vinden. Ik ga het gewoon proberen met al die ideeën die in mijn hoofd rond gonzen. Ik moet (wat een afschuwelijk woord) gewoon tijd maken en er rustig voor zitten. Zijn er nog andere mensen die moeite hebben met opstarten van een verhaal? Zijn er ook mensen die alles uit hun mouw schudden en zo er een verhaal al kant en klaar in hun hoofd hebben zitten? Ik houd me aanbevolen!! Zijn er ook leden van Schrijven Online die in een schrijfgroep zitten? Is het ook zo dat men in deze schrijfgroep elkaar stimuleert? Graag zou ik daar meer over willen weten. Ik zou graag aan een schrijfgroep willen deelnemen. Ik denk dat algemeen men denkt dat het lezen van een boek eenvoudiger is dan het schrijven ervan!

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo! Ik snap je precies! Ik wil je heel graag een boek aanraden dat mij heel erg heeft geholpen! Het boek heet Schrijven vanuit je hart van Natalie Goldberg. Ze geeft in het boek verschillende schrijfopdrachten zoals: de geschikte pen kopen. Of: schrijf al je obsessies op. Je moet aan één stuk door schrijven je mag niet terug kijken! Wat je schrijft is dan ook bagger maar geeft wel heel veel inspiratie! Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bekend probleem. Hoe begin je? Vergeet gewoon het begin! Schrijf dat op wat je ergens in het verhaal wilt vertellen. Schrijf meerdere willekeurige stukjes op. Let niet op grammatica of spelfouten. Gewoon opschrijven. Als je dit doet en je leest het na een tijdje terug dan ga je deze stukjes vanzelf reorganiseren. Hierdoor ontstaat er een lijn naar het begin toe. Of een lijn naar het eind of ergens anders naar toe. Door te intensief te staren naar de beginregel kun je vastlopen. Begin ergens, laat het vanzelf zijn weg vinden. Bobcat. :)