Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Welke schrijfoefeningen zijn het beste voor een biografie?

Ik heb voor de schrijfoefeningen mijn keuze laten vallen op:Perspectief,Personages, Mooie woorden, Herschrijven en Beeldverhalen, maar ik weet niet of dit de juiste oefeningen zijn. Advies is van harte welkom. Als iemand het eerste stukje tekst heeft gelezen met de titel: "Ervaringen van Anna Doove-Yeo op Singapore",dan zou ik graag van die lezers willen weten welke schrijf-oefeningen ik het beste kan proberen op dit verhaal. Zou b.v.het sub-forum: "Stijl en Techniek"iets voor mij als beginner kunnen zijn om mij hiermee te helpen? Ik weet dit nog niet,dus enige nadere info hierover is welkom,zodat ik het verhaal van mijn vrouw met haar kan leren verbeteren. Bijvoorbaat mijn vriendelijke dank en groeten. Anton Doove.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Die oefeningen die je nu noemt lijken me inderdaad zeer geschikt. Of het subforum stijl & techniek iets voor je is, is een kwestie van klikken toch? Neem er een kijkje. Er staat een paar jaar aan interessante topics voor je klaar.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Beste Zjaan.Dank je voor je tip,waarvan ik je kan zeggen dat ik die cursus wel ken,maar die is te duur. Bovendien gaat het om de tekst van mijn vrouw die ik daartoe zelf dien te interviewen,want zij zou die cursus niet zelf kunnen volgen,daar haar kennis der Ned.Tl.te gering is om redenen die ik je beter eens privè kan mailen. Helaas laat het AOW-budget niet toe dat ik die cursus daar kan volgen en in de winter kan ik er wegens gladheid niet komen,want ik ben Hartpatiënt en heb zwakke enkels,waartoe ik orthopaëdische schoenen draag. In dit geval kan ik dan beter een schriftelijke cursus volgen waarbij ik mijn huiswerk gewoon kan mailen,maar ook dan is het hierbij een kwestie van interview met mijn vrouw,want het is uiteindelijk wel haar verhaal. Wil je meer weten,mail mij dan gerust privè via mijn mail-adres in mijn profiel. Over 3 kwartier ben ik weg naar mijn Half uur Hart-Revalidatie met daarna thuis een verfrissende douche. Daarna zie ik je eventuele reactie wel verschijnen en ga nu even je blog en website bekijken. Ik groet je vriendelijk. Anton Doove.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Anton. Het wordt misschien tijd dat iemand het zegt? Wij hoeven niet te weten over je schoenen, en je hartrevalidatie en je douche. We weten nu inmiddels echt al wel dat je geen cursus kan betalen en ook dat je vrouw te slecht Nederlands spreekt. Jij hebt nu zoveel tijd gestopt in dit forum dat je in dezelfde tijd - zonder cursus - ook je halve boek al had kunnen schrijven wanneer je gewoon de adviezen had opgevolgd die wij je van het begin af aan gaven. Dit is de laatste keer dat ik er tijd in stop, echt! Advies: Vergeet die schrijfcursus! Ga achter je PC zitten, pak de eerste 10 regels van het relaas en ga net zolang zitten 'verhalend vertellen' tot dat datzelfde verhaal van die eerste 10 regels, dus) 500 woorden lang is. In jouw eigen woorden, en daarbij kan je gebruik maken van de voorzetten die iedereen hier al gegeven heeft. Als je dat dan plaatst onder 'proeflezen' dan zullen wij jou weer graag vertellen of je op de goede weg zit, en indien dat niet zo is, wat je moet veranderen. Als je dat doet zul je in mij een van degenen vinden die graag bereid is tot helpen, want ik denk namelijk dat er wel degelijk een markt is voor een dergelijk verhaal van iemand die nog leeft. Maar als je bezig blijft om te posten met al je privéperikelen en daarbij tot uit den treure te herhalen wat je al vele malen eerder vertelde, dan haak ik af, en ik ben echt niet de enige. Zeker weten!

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Beste Jan. Ik kom hier niet meer op terug,want wat ik heb vermeld blijft gewoon van kracht,daar ik er niets meer aan kan veranderen. Ik ga nu stoppen en zie later wel verder. Vriendelijke groeten van Anton Doove.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn advies aan u, mijnheer Doove, is om het even te laten bezinken. U heeft bijzonder goede adviezen gekregen, maar lijkt geen beslissing te kunnen nemen wat met die adviezen te doen. Uiteindelijk bent u het die het moet doen. Wij, SOL, hebben u aangegeven, dat uw verhaal bijzonder interessant is, maar dat de schrijfstijl moet verbeteren. Als u schrijven wilt leren, moet u schrijven. Niemand schrijft zomaar een bestseller. Daar is aan geschaafd, gewerkt, geproefleesd of wat dan ook. Wilt u uw verhaal kwijt, dan zult u dat in een vorm moeten gieten die interessant is voor de buitenwereld. Een verslag als in een geschiedenisboek is niet interessant, zo u hebt kunnen zien op proeflezen. Herschrijf het eens in een andere vorm, een avonturenroman of zo en plaats het dan op proeflezen om te zien wat we er dan van vinden. Of huur een schrijver in, die dit soort verhalen in een mooi jasje kan gieten. Ik begrijp dat u onzeker bent wat te doen. Maar onzekerheid kan alleen beslecht worden door acties en niet door vragen te stellen. Het is aan u.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Anton, Mijn zus is ook secretaresse en typt daarom ook snel. Alleen als het koud is in de winter en dan soms haar verwarming kapot is dan krijgt je ze zelf koude handen en gaat het wat langzamer :). Vaak ga ik bij haar langs en dan willen we verhalen schrijven, maar als de verwarming kapot is heeft ze daar soms geen zin in en dan drinken we chocolademelk (warme). Soms neem ik met slagroom, maar soms ook niet, want het is nogal lullig tegenover haar, omdat zij behoorlijk overgewicht heeft. Zij weet dat ik op schrijvenonline zit, want daar vertel ik haar over. Maar niet rond 7 uur 's avonds, want dan (ook als ik bij haar langs ben) moet ze altijd haar 4 maanden oude baby naar bed brengen. Het is belangrijk dat die op tijd slaapt. Het is een meisje en ik ben dus haar oom. Het was het eerste kind van mijn zusje, dus ook de eerste keer dat ik oom was. Misschien gaan we een keer samen verhalen schrijven. Dat zou leuk zijn. Ik weet niet zeker of het lukt alleen. Als ik over de moeilijke tijd in het ziekenhuis toen ze haar dochter kreeg wil schrijven, dan wordt ze met vlagen emotioneel. Daarover schrijven bevalt haar zeer slecht. Toch zou het wel een mooi verhaal zijn. Ze heeft een rode bank. Samen schrijven is wel mooi, omdat je niet meer alleen bent en eigenlijk is schrijven een eenzaam beroep. In de zomer kunnen we in de tuin zitten. Dan is het mooi weer. Ze moet wel meer aan het onkruid doen, want dat staat soms overal. In de zomer schrijven is leuker, want dan is het zonnig. Toch bevalt het schrijven over haar moeilijke tijd in het ziekenhuis haar dan ook slecht. We drinken vaak wijn. Wijn is goed voor schrijven, maar ook weer niet. Schrijven is naar mijn mening vooral gewoon je gedachten loslaten en vooral niet nadenken hoe anderen het zullen lezen, want dat heb je toch niet in de hand. Ik weet niet of het boek er ooit komt, maar wie weet dat wel? Vaak sla ik mijn schrijfwerk op in .txt.docx bestanden. Ik zal later meer reacties plaatsen en hou u verder op de hoogte! Jeroen Kelfkens.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Anton was het niet met jullie (en met mijn) adviezen eens en heeft besloten te stoppen op Schrijven Online. Dat lijkt mij overigens ook het beste, want zijn verwachtingen passen totaal niet bij wat een forum als dit kan leveren.