Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Auteursrechten gezegde/citaat

Hallo! Ik zit met een vraagje en ben benieuwd of één van jullie daar een antwoord op heeft. Ik schrijf gedichten en nu had ik een leuk ideetje. (dacht ik.) Ik las de bekende spreuk: Van het consert des levens krjgt niemand een program. Heb er toen vier regels bij gemaakt. Maar opeens dacht ik aan auteursrechten en zo. Dit mag misschien helemaal niet! Maar hoe kom je hier achter?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Je bedoelt hoe het zit met het verwerken van die zin in je gedicht? Dat hangt af van het feit of het een citaat is of een gezegde. Als het een citaat is, zit er waarschijnlijk copyright op en is het dus wat lastiger. Waarschijnlijk mag het wel als het citaat een heel algemene uitspraak is geworden. Als het een gezegde is mag het zeker, want daar zit geen auteursrecht op. Veelal omdat gezegdes zo oud zijn dat niet meer kan worden nagegaan wie het oorspronkelijk bedacht heeft. Bedenk wel dat je in beide gevallen niet kunt voorkomen dat anderen die uitspraak of dat gezegde in een gedicht verwerken omdat je het niet zelf bedacht hebt.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hartelijk dank! Dries en Zjaan. Voor het eerst dat ik dat ik het hele vers las, ik vind het erg mooi, en vind eigenlijk niet dat ik het recht heb om hier aan te sleutelen! Misschien kan ik het idee nog eens gebruiken.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat auteursrechten betreft: volgens mij mag je maximaal 200 woorden van een tekst gebruiken, mits je maar aangeeft dat het een citaat is. Dit weet ik niet zeker maar vond ik, toen ik het hoorde, wel plausibel.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij bestaat er citaatrecht. Dat betekent dat je als schrijver ook mag (het recht hebben klinkt zo juridisch..) citeren - 200 woorden zou zomaar kunnen - zolang je maar vermeldt van wie het citaat komt. Uitgevers regelen dit vaak onderling. En dan gaat het om heel kleine bedragen, of om zeg vijf boeken waarin het citaat is verwerkt. Het is dus wel netjes om een uitgever te benaderen - vertel dan wat het citaat is, waarin je het gaat gebruiken en in welke oplage. Vaak vinden ze het goed als je inderdaad maar vermeldt waar het citaat uit komt.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Wat auteursrechten betreft: volgens mij mag je maximaal 200 woorden van een tekst gebruiken, mits je maar aangeeft dat het een citaat is. Dit weet ik niet zeker maar vond ik, toen ik het hoorde, wel plausibel.
Ik weet niet wie dat verzonnen heeft, maar het is geen bestaande regel. Dat zou namelijk betekenen dat als ik een tekst schrijf van 198 woorden, iedereen die zomaar mag overnemen met bronvermelding. De lengte van een citaat in het citaatrecht staat altijd in verhouding tot de lengte van de originele tekst. Het zou dus lastig zijn om het citaatrecht toe te passen op één regel tekst. Daarnaast is citaatrecht bedoeld om 'over' de originele tekst te schrijven. Niet om gewoon te gebruiken in je eigen tekst. En als laatste moet je om aan het citaatrecht te voldoen ook nog verwijzen naar de bron.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook al zijn er geen auteursrechten, toch is bronvermelding zeker noodzakelijk, dat heb je goed verwoord Dries. Vooral in het genre waar ik over schrijf wordt het zonder bronvermelding niet geaccepteerd.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Wat bedoel je Roos? Niemand weet wie 'Van het concert des levens...' heeft geschreven, dus hoe wil je dan aan bronvermelding doen? Het is juist niet noodzakelijk bij teksten waar geen auteursrecht op rust. Het is wel netjes om te zeggen dat je bijvoorbeeld een regel van je gedicht geleend hebt uit een oudhollands gezegde, maar noodzakelijk, nee.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk Dries dat ik zelf geen gebruik zal maken van iets waarvan ik de bron niet ken, al zijn er zoveel gezegden waarvan niemand de oorsprong kent. Maar hierin geef ik je gelijk. Ook ik ken dat aangehaalde citaat en het is jammer dat het van een zo bekende als: 'Van het concert des levens' niet meer te achterhalen is. ( of wel misschien? )