Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ideeën waar ik nog niet helemaal uit ben.

Ik ben een verhaal in mijn hoofd aan het schrijven over een man die een trein/tram/bus overvalt. Ik zit echter met een paar vragen. Ik wil de overvaller zijn "geschiedenis" vertellen. Hoe zou ik dit het beste doen: flashbacks, gewoon afwisselende tijden of nog iets anders? De man zou een geestesziekte moeten hebben. Maar ik twijfel nog een beetje. Ideeën, ik dacht aan schizofrenie, psychopathie, meerdere persoonlijkheid,.... Waar ik ook rekening mee wil houden is dat ik mensen niet zou beledigen of een slechte indruk plaatsen bij bepaalde stoornissen. Moet ik hier rekening mee houden?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Tsjebbe, Het beste advies dat ik je in dit stadium kan geven: gewoon beginnen. Dan merk je (vanzelf) wat werkt en wat niet. Natuurlijk zijn er veel verschillende mogelijkheden om dit thema te belichten (maar dat geldt voor bijna alle proza), maar je moet gewoon een begin maken en dan stap voor stap verder denken. Flash backs gebruiken als dat nuttig is, maar het jezelf (en de lezer) ook niet nodeloos ingewikkeld maken. Ook zou ook niet al op voorhand bang zijn om iemand te beledigen. Je heb een mening en dat mag toch? Hou er wel rekening mee dat het moeilijk is om over dergelijke stoornissen te schrijven als je er zelf niet veel verstand van hebt of je er niet minimaal grondig in hebt verdiept. Dat betekent veel research doen (tenzij je er nu al veel van weet). Kijk anders eens in het lijstje met schrijfboeken: http://www.schrijvenonline.org/boeken Succes!

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt, en grote research was ik al van plan. Sowieso denk ik dat ik een stoornis pak waar ik al meer van weet. Misschien moet ik ook maar eens in de boekenkast van mijn ouders kijken (zijn beiden psychologe) kan natuurlijk ook veel aan hen vragen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eindelijk iemand die schizofrenie en een meervoudige persoonlijkheid niet door elkaar haalt :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Waar ik ook rekening mee wil houden is dat ik mensen niet zou beledigen of een slechte indruk plaatsen bij bepaalde stoornissen. Moet ik hier rekening mee houden?
:D Je wilt er rekening mee houden, zeg je, dus zou ik dat ook maar gaan doen. En welke indruk je ook plaatst bij een stoornis, als de indruk maar klopt met de realiteit. Psychose kan ook, kan je aardig van in de war raken en ook wel een overval door plegen. Succes met het uitzoeken :)

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou wel direct met de lezer delen dat hp ziek is. Niet achteraf zijn ziekte als verklaring geven voor zijn handelen.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien kun je een paar schema's maken waarin je de verschillende mogelijkheden uitwerkt en de plussen en minnen erbij geeft? Dan kun je in één oogopslag zien waar het goed zit en wat de problemen zijn. Scheelt veel tijd in vergelijking met een heel verhaal een paar keer herschrijven omdat een andere stoornis toch logischer is. ;)

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb besloten een man te nemen die last heeft van psychoses. Dit wissel ik af met flashbacks zowel uit zijn echte leven als gespreeken met een psychiater.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Iemand die herhaald last heeft van psychoses kan in principe gelabeled worden als schizofreen. Mag ik vragen wat het motief is voor de overval? Het lijkt me namelijk stug dat het een simpel iets als geld zou zijn. In mijn vorige huis woonde ik naast een schizofreen, met... een sterk wisselend karakter. Zijn dag/nacht ritme was totaal verstoord. De ene dag kon hij trouwens zeer normaal overkomen, waar hij de andere dag aan de deur een stuk beschimmelde kaas kwam verkopen voor tien euro, met het verhaal dat er een vogelspin uit z'n oogkas kroop tijden het douchen. Mijn punt is dat een psychose inderdaad rare dingen met iemand kan doen, maar de expressie van de gevoelens van de patient zelden werkelijk om geld draait. Ik neem mijn vroegere buurman weer als voorbeeld: ik zat buiten met een laptop, en hij heeft een half jaar vol gehouden dat ik met de laptop in zijn hoofd aan het spitten was. Soortgelijke overtuigingen zouden zelfs mij als... uitermate rationeel persoon tot vreemde daden kunnen zetten. Dus ik hoop, ik val in herhaling, dat het motief voor de overval niet een financieel motief is. De aanzet klinkt in ieder geval erg interessant, ik ben benieuwd.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je het jezelf niet te moeilijk wil maken kan je je HP een antisociale persoonlijkheidsstoornis geven? Die lui hebben geen psychoses of andere afwijkingen waarvoor een mens over een héél goed empathisch vermogen dient te beschikken. Wat die uitvreten is niet zo moeilijk te bevatten. En dat die overal toe in staat kunnen zijn, kan je in de boeken van je ouwelui lezen.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een sadistische persoonlijkheidsstoornis is ook absoluut een mogelijkheid.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een sadistische persoonlijkheidsstoornis is ook absoluut een mogelijkheid.
Mijn eerste idee was inderdaad schizofrenie en dat hij dacht dat er een man op de bus zat die zijn vrouw heeft afgepakt. De man en zijn vrouw kennen elkaar niet eens en ik twijfel de man op de bus te laten zitten. Zelf heeft hij de man online gezien en vanaf toen wist hij het gewoon zeker. Zijn vrouw is weg door hem. Hij weet alleen niet hoe de man er uit ziet en wilt hem koste wat kost hebben. Als de man niet op de bus zit pleegt hij uiteindelijk zelfmoord. Mijn tweede idee, nu ik de reacties heb gelezen: Een sadistische persoon die de zijn vrouw zou hebben afgepakt wel degelijk kent (alleen kennen die man en zijn vrouw elkaar niet, hij wilt wraak op de man om een andere rede (ik weet nog niet welke) en het was handig dat het net uit was met zijn vrouw) Om zich ontoerekeningsvatbaar te maken doet hij alsof hij last heeft van een psychose. In dat geval zou hij uiteindelijk gevangengenomen worden.